افتتاح مرکز رادیوتراپی بیمارستان ولی‌عصر(عج)

روزنامه همشهری زنجان نوشت : در یکی از سفرهای دکتر هاشمی وزیر بهداشت به استان زنجان، قابلیت بیمارستان ولی‌عصر(عج) فعلی برای ساخت بیمارستان شماره 2 در فضای موجود مسلم شد. همین موضوع موجب شد مسئولان برای تهیه تخت بیمارستانی برای بیمارستان شماره 2 بیشتر از مجموعه خیریه حضرت ولی‌عصر(عج) کمک بگیرند.

طبق گفته مسئولان، ساختمان‌های بیمارستان باید بیش از ظرفیت تخت داشته باشند. یعنی اگر بیمارستان 70 تخت‌خوابی باشد باید 100 تخت داشته به‌طوری‌که 70 تخت آن مورد استفاده قرار بگیرد و 30 تخت دیگر برای افزایش بازدهی مناسب بیمارستان قابل استفاده باشد. اما بیمارستان‌های زنجان چنین نیستند و عمدتا صد‌درصد تخت‌های آنها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. استفاده مردم شهرهای بیجار، تکاب و میانه نیز شدت این موضوع را بیشتر می‌کند. از این حیث به نظر می‌رسد افزایش تخت‌های بیمارستانی از طریق ساخت بیمارستان به اندازه زیادی می‌تواند بیماران را در رسیدن به سلامت آن هم در شرایط ایده‌آل کمک کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به این‌که ساختمان فعلی بیمارستان ولی‌عصر(عج) از سوی انجمن خیریه ولی‌عصر(عج) ساخته شده است، می‌گوید: بررسی‌ها و اقدامات مطالعاتی درباره بیمارستان ولی‌عصر(عج)2 که اقدامی سنگین و زمان بر است شروع شده و هم‌اکنون بسیاری از اطلاعات دقیق ساخت و ساز این فضا مشخص است.
«علیرضا بیگلری» ادامه می‌دهد: قرار است بیمارستان ولی‌عصر(عج) 2 با 480 تخت جدید در جوار بیمارستان موجود ساخته شود. کلنگ‌زنی این بیمارستان نیمه شعبان امسال انجام شد که پیش‌بینی می‌شود با توجه به تمام ساخت و سازهای پروژه 250 میلیارد تومان برای آن هزینه شود. عمدتا هزینه ساخت آن بر عهده انجمن خیریه خواهد بود و تجهیز بیمارستان را نیز وزارت بهداشت بر عهده خواهد گرفت.
با توجه به این‌که نیاز استان به افزایش تخت بیمارستان قابل توجه است با راه‌اندازی این بیمارستان گردش کار درمان استان راحت‌تر می‌شود. وی پس از بیان این مطلب می‌افزاید: بیمارستان فعلی باید 320 تخت طبق مصوبه داشته باشد اما هم‌اکنون بیش از 400 تخت در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچند بیمارستان باید به گونه ای طراحی شود که 70 درصد تخت‌هایش مورد استفاده قرار گیرد یعنی با 70 درصد تخت‌ها بتوان پاسخ نیاز بیماران را به درستی داد.
بقیه تخت‌ها برای گردش کار مناسب بیمارستان در نظر گرفته می‌شود اما در بیشتر بیمارستان‌های استان با ظرفیت اشغال بالای صد درصد روبه‌رو هستیم.
بیگلری از افتتاح بخش رادیوتراپی در هفته‌های ‌آتی خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: این بخش نیز کار خود را آغاز کرده است و به زودی در مراسمی مورد بهره‌برداری رسمی قرار می‌گیرد. بیمارستان فعلی همه بخش‌های مورد نیاز را دارد. این بیمارستان یکی از مراکز تشخیصی، درمانی و آموزشی کشور به شمار می‌رود که تعداد زیادی از متخصصان کشور در این فضا آموزش می‌بینند.

نیاز به تخت بیمارستانی


1500 تخت بیمارستانی در استان موجود است اما به همین میزان تخت دیگر در استان نیاز داریم. بیگلری با اشاره به این مطلب اظهار می‌کند: بیماران3 شهر تکاب از آذربایجان غربی، بیجار از کردستان و میانه از آذربایجان شرقی به هیچ وجه به بیمارستان‌های استان خود مراجعه نمی‌کنند. هر چند برای مردم استان خودمان با کمبود تخت روبه‌رو هستیم اما مراجعه بیماران سایر استان‌ها باعث می‌شود با ازدحام مواجه شویم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان درباره بیمارستان ولی‌عصر(عج) 2 می‌گوید: در این بیمارستان بخش‌های جدیدی مورد نیاز است که البته برای تکمیل کردن سایر بخش‌های بیمارستان فعلی و بخش‌های ویژه آن طرح‌هایی در نظر گرفته شده است. طبق قراردادهای منعقد شده تمام پروژه در 36 ماه مداوم (3 سال) به اتمام می‌رسد. این فضا 40 هزار متر مربع بوده که زمان ساخت آن منطقی به نظر می‌رسد.
طبق پیگیری‌های همشهری فعلا عملیات احداث این بیمارستان آغاز نشده است. بیگلری در این باره توضیح می‌دهد: فاز اول پروژه تهیه نقشه است که با توجه به این‌که نقشه‌های بیمارستانی منحصر به فرد هستند و از طرفی نیز این بیمارستان در عین حال که ساختمانی مجزا دارد در مجاورت بیمارستان قبلی ساخته خواهد شد دقت بیشتری را می‌طلبد. بیمارستان جدید در عین مستقل بودن نقش مکمل را برای بیمارستان فعلی ایفا خواهد کرد. از این رو چندین ماه زمان برای تهیه نقشه این گونه بیمارستان‌ها زمان نیاز است. هر چند نقشه‌های اولیه آماده است اما مابقی نقشه‌ها با جزئیات کامل در حال تکمیل است.
وی با اشاره به این‌که برای شروع عملیات احداث نمی‌توانیم پیش‌بینی دقیقی داشته باشیم، ادامه می‌دهد: شرایط مورد نیاز برای ساخت بیمارستان خیلی مهم است. برای مثال بیمارستان شفیعیه زنجان قرار بود در 3 سال ساخته شود که با مهیا بودن زمینه‌ها و همچنین نیاز استان در یک سال انجام شد. پس سرعت تزریق اعتبارات و همین طور سرعت کار در فصول کاری در آغاز و اتمام پروژه نقش موثری دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در باره امکان بروز مشکلات در اجرای این پروژه می‌گوید: حداقل 2 سال روی این پروژه از نظر تامین اعتبار و مسائل اولیه زمان صرف شده است که به نظر می‌رسد اعتبارات انجمن خیریه برای ساخت این بیمارستان کاملا قابل اتکا باشد.
نیاز شهر زنجان به اندازه قابل توجهی بعد از راه‌اندازی بیمارستان شماره 2 ولی‌عصر(عج) زنجان پاسخ داده خواهد شد.« بیگلری» با بیان این مطلب اضافه می‌کند: از طرفی نیز 120 تخت در بیمارستان الحاقی در جوار بیمارستان شهید بهشتی که بیش از 24 سال مسکوت مانده بود در حال احیاست. همه پروژه‌های نیمه کاره و یا پروژه‌هایی که کلنگ زنی شده‌اند نیز یکی پس از دیگری ساخته می‌شوند تا نیاز مردم به اندازه قابل توجهی پاسخ داده شود.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =