عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران هشدار داد: من نگران خطری در تبریز هستم که بطور قطع با تدبیر روحانیون اتفاق نخواهد افتاد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا، آیت‌الله سید احمد خاتمی در جمع روحانیون تبریز در امامزاده سیدحمزه(ع ) افزود: نگرانم تعدادی از افرادی که دلسوز نیستند با حمایت‌های پشت پرده به امام جمعه جدید بتازند و یا حالت برعکس اتفاق بیافتد و بدون شک هر 2 حالت خیانت است.

امام جمعه موقت تهران یادآوری کرد: نمایندگی ولی فقیه در استان‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد و امکان دارد مسؤولیت عوض شود ولی به آن معنی نیست که دولت و نظام عوض شده است.

وی افزود: روزی در تبریز آیات عظام ملکوتی، مشکینی و شبستری بودند و حالا حجت‌الاسلام آل هاشم است و نباید دچار تفرقه شد.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه کدام چشمی است که زحمات 22 ساله آیت‌الله شبستری را نبیند و موضع ایشان در فتنه 88 را فراموش کند، ادامه داد: حجت‌الاسلام آل هاشم نیز در همه صحبت‌ها از آیت‌الله شبستری یاد کرده و قدردان زحمات ایشان هستند؛ پس مراقب برخی فتنه‌گری ها باشیم.

وی با اشاره به اطلاع خود از فرآیند انتخاب نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی توسط مقام معظم رهبری، گفت: جابه‌جایی نخبه در تبریز صورت گرفته است و نباید مایه اختلاف باشد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با استناد به فرمایش آیت‌الله بروجردی مبنی براینکه روحانیت شناسنامه دین است، افزود: مسئولیت سنگینی بر عهده روحانیون است و یک اشتباه طلبه و روحانی پای همه روحانیون حساب می‌شود.

وی با بیان اینکه روحانیت محبوبیت و مرجعیت دارد، گفت: مردم با بصیرت‌تر شده‌اند و روحانیون را با مرجعیت امام راحل (ره) و رهبر فرزانه مقایسه می‌کنند اما وقتی می‌بینند روحانی که قبلا آه در بساط نداشته است اکنون چند ویلا و آپارتمان‌ دارد، دچار سوال می‌شوند.

وی ادامه داد: ما قدردان مردم هستیم که به خوبی می‌بینند و مطالبه می‌کنند که چگونه یک روحانی که قبلا چیزی نداشته الان جزو میلیاردرها شده‌ است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تحسین مردمی که روحانیونی را قبول ندارند که بدون دلیل دارای ثروت زیادی شده‌اند، گفت: لباس روحانیت را بی‌حساب و کتاب نباید پوشید بلکه باید وقتی آن را بر تن کنیم که بتوانیم دین خود را نسبت به آن ادا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خوبی‌های روحانیت در سبد خود روحانیت ریخته می‌شود ولی بدی‌هایش علاوه بر اینکه بر سبد خود و روحانیون دیگر ریخته می شود، موجب دیدگاه منفی دینی نیز می‌شود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه گاهی خود روحانیون شئون را رعایت می‌کنند ولی اطرافیان از جمله فرزند، همسر، برادر و خواهر رعایت نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: زیور برای زن در روایت آمده، ولی به آن معنی نیست که همسر یک روحانی 20 النگو در دست داشته باشد و لباس‌های مارک‌دار بپوشد.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه بیماری 'مشائیسم' شامل خیلی‌ها شده است، افزود: یک فرد به ناحق معمم می‌شود و کسی پاسخگو نیست و از این رو دستگاه قضایی وارد عمل می‌شود و از او قرائت یک آیه از قرآن کریم را می‌خواهد که نمی‌تواند بخواند و حتی فرصت اینکه هر آیه را که بلد هستی بخوان را نیز داده می‌شود اما نمی‌تواند بخواند، ولی معمم است.

وی با تاکید به اینکه اگر فرزندی به بیراهه رفت، نباید آبروی خود را فدای فرزند کرد، اظهارکرد: باید به فرزندان و تربیت آنها رسیدگی شود و از وضعیت آنها سوال کرد و رشد فرزندان و همسر را مدنظر قرار دهیم.

امام جمعه موقت تهران در ادامه به امام جمعه‌ای در کشور اشاره کرد که به نیروی انتظامی اطلاع داده که دخترش را به خاطر بدحجابی به شهر راه ندهند، گفت: باید پای حرف فرزندان نشست و شبهات آنها را رفع کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شبهه‌افکنی در جامعه لحظه به لحظه شده و کانال‌های تلگرام کانون القای شبهات هستند، گفت: گمان نمی‌کنم در هیچ دوره‌ای شبهه‌افکنی به اندازه این دوره باشد.

عضو هیات رئیسه خبرگان رهبری با یادآوری اینکه در زمان گذشته یک قلم شکسته در مورد حقوق زنان در مجله زن روز نوشته شد و جواب آن را علما دادند که تجمیع آن تبدیل به نظام حقوق زنان در اسلام شد، گفت: در زمان حاضر که در ایام حج قرار داریم، بیشترین شبهه‌افکنی ها مبنی بر شرک بودن دعا، سجده و غیره مطرح است و کسی پاسخگوی آنها نیست در حالی که این وظیفه سنگین برای روحانیون است تا در جهت تقویت دین، اخلاق، نظام سیاسی دین تلاش کنند.

امام جمعه موقت تهران خطاب به روحانیون و کارشناسان دینی با تاکید به اینکه به جای سخنرانی گاهی مراسم پاسخگویی به سوالات و شبهات جوانان برپا کنید و اگر توانایی پاسخگویی ندارید از علما بپرسید، گفت: مسؤولیت شبهه‌زدایی بر عهده روحانیون است که نیاز به عنایت ویژه دارد نه اینکه خود را کنار کشید.

وی اظهارکرد: سم مباحث سیاسی ما یأس است زیرا اگر حزب‌الهی‌ها دچار یأس شوند، تداومی برای انقلاب وجود ندارد و از این رو موظف به یأس‌زدایی و امیدافزایی هستیم.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به برگزاری انتخابات در کشور و انتخاب یک فرد به عنوان ریاست جمهوری ادامه داد: نباید دچار یأس شد که چون کاندیدای مدنظر انتخاب نشده دیگر کاری به کار کشور نداریم، بلکه انتخابات همانند یک میدان فوتبال است و توقع اینکه همیشه وارد زمین شده و گل خواهیم زد، وجود ندارد و تیمی که برنده شده اگر دچار غرور شود بازنده اصلی است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 692615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =