بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران با خطر کاهش شدید منابع آبی خود مواجه است.

در این هفته نشست خبری رییس جدید سازمان محیط زیست، یک خبر بسیار مهم داشت. عیسی کلانتری در اظهارنظری عنوان کرد: اگر مصرف آب در کشور کم نشود، کشور نابود می‌شود.

این اتفاق به همراه اظهار نظر مهمی از سوی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس مبنی بر امنیتی شدن مساله آب در ایران و هشدارهای همیشگی متخصصان این حوزه نشان می‌دهد کشورمان در حوزه مدیریت منابع آبی در وضعیت بحرانی قرار دارد. گروهی عنوان می‌کنند آبیاری ها در حوزه کشاورزی باید به کلی اصلاح‌ شود، برخی مصرف بی قاعده آب در ایران در حوزه مصرفی را دلیل این بحران می‌خوانند و همزمان بحث‌هایی در رابطه با گرمایش زمین و آب به عنوان بحران آینده بشر دلایلی است که نشان دهنده بحرانی شدن وضعیت مدیریت منابع آب در ایران است.

با این حال طبق اظهار نظر رییس سازمان محیط زیست، به نظر شما چه کارها و اقداماتی باید صورت گیرد تا روند کاهش منابع آبی در ایران متوقف شود؟

به عبارت دیگر، چه کنیم تا کاهش شدید منابع آبی، ایران را نابود نکند؟

نظرات خود را زیر همین خبر به صورت کامنت با ما در میان بگذارید.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 704799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • alireza A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    155 5
    کشاورزی مدرن
    • داوری A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      10 9
      هیچ راهی نداریم جز اینکه آبهای شور را شیرین کنیم و مصرف کنیم.
    • بی نام A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
      27 0
      ایران خیلی وقته نابود شده فقط باید سر از تلویزیون ایران بیرون بیاورید وخودتان همه چیز را ببینید
    • بی نام IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
      10 0
      در جواب ادمهایی که از شیرین کردن اب حرف می زنند میگم ایالت کالیفرنیای امریکا کنار اقیانوس ارام است چمن کاری غدقن شده است.درختان پرتقال را هم دارند با درختانی با نیاز اب کمتر جانشین می کنند شاید شیرین کردن اب در حجم کم برای اب مصرفی خوب باشد ولی استفاده گسترده برای کشاورزی فجایعی بدتر از سدها دارد.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    94 25
    آب جيره بندى بشود کشاورزى موقتا تعطيل و محصولات وارد شود از ترکيه مثلا برداشت از آب ى زير زمينى متوقف شود هندوانه به قطر و امارات صادر نشود
    • بی نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
      4 1
      کشاورزی تعطیل بشه باید یه جوری هزینه زندگی کشاورزان هم تامین بشه. اگه نمیدونی بدون دولت 1 بار برای رفع کسری بودجه و تامین یارانه مقداری از پول کشاورزا رو نداد.
  • حسین IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    101 8
    عمده ی مصرف اب در بخش کشاورزی است . کشت محصولاتی که اب زیادی میبرد ممنوع شده و بجایش واردات افزایش یابد
  • بی نام DE ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    67 6
    کشاورزان آب بها پرداخت کنند که اینقدر آب را در زمینهایشان تبخیر نکنند.
    • بی نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
      4 1
      همین الان پرداخت میکنن دوست عزیز. تازه امسال هزینه آب حدود 80 درصد افزایش داده شده.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    56 8
    1. دست از سیاستهای قدیمی شده خودکفایی کشاورزی برداریم 2. کار را از دست مهندسین بگیریم و به دست سیاستگذاران خبره و کارآزموده بدهیم.
  • محمد A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    2 0
    ۱. اطلاع رسانی به مردم با حساسیت فراوان طوری که استرس بی آبی به مردم انتقال یابد. ۲.کم کردن حجم فلاش تانک های دستشویی ۳.استفاده از سر دوش هایی که حجم آب را با هوا خارج کنند. ۴.همچون همیار پلیس باید همیار آب را هم ایجاد کرد در رده های سنی نونهالان ،نوجوانان،جوانان، بزرگسالان ۵.تغییر کشت که ملتزم تغییر رژیم غذایی ایرانی ها ۶.طرح صنعت در روستا به جای ایجاد شهرک های صنعتی اولویت با مزیت های طبیعی روستا ۷.تنها گوشه ای از برنامه هامه...
  • علی EU ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    2 0
    تبلیغ و آگاهی بخشی پیوسته فرهنگ صحیح مصرف آب درحالی که فعلادرحدصفراست. هشدارمداوم نه تجملاتی وتفریحی فعلی درخصوص وضعیت فاجعه بارفعلی وفاجعه بارتربعدی. تغییردرسیستمهای آبیاری کشاورزی بابهره گیری ازعلم روز و تجربه کشورهای موفق دراین زمینه. صرفنظرکردن ازتولیدمحصولات کشاورزی پرمصرف درزمینه مصرف آب
  • حسین IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    3 0
    اولین راه این هست که کشاورزی با استفاده از آب چاه ممنوع بشه.دوم محصولات کشاورزی تا حد ممکن وارد بشود.همه این ها بستگی دارد به ایجاد شغل. یعنی کشور ما باید یک کشور صنعتی شود. با توجه تجربیات گذشته این امر هم امکان پذیر نمی باشد. پس رفته رفته کشور در وضعیت بدتری قرار خواهد گرفت.
  • بی نام A1 ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    8 0
    افزايش قيمت اب. چون مردم اصلا حاليشون نيست داريم نابود ميشيم. همچنين كنترل افزايش جمعيت اونهم به شدت
  • سهراب A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    1 0
    اکنون حدود 30 درصد اشتغال ما در بخش کشاورزی هست درکشورهای توسعه یافته این میزان بین یک تا دو در صد میزان شاغلین هست و راندمان کشاورزی همین یک تا دو در صد هم بیش از همه آن 30 درصد است یعنی علاج کار ، کشاورزی مکانیزه و علمی با زمین های وسیع و ایجاد اشتغال های غیر از کشاورزی که عمدتا گردشگری،خدماتی، تکنولوی اطلاعات و صنایع دستی و صنایع کوچک در روستا ها راه علاج می باشد.
  • بی نام A1 ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    5 0
    چرا دولت ایران هرگز به سیستم های تبدیل آب دریا به آب شرب مانند سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس اهمیتی نمی دهد؟ چرا در حالیکه عربستان سعودی بخش اعظم آب خود را از دریا استحصال می کند و عظیم ترین مجتمع های شیرین سازی را دارد ایران علیرغم بحران موجود فاقد سرمایه گذاری دراین زمینه است
  • بی نام A1 ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    4 0
    از خودمان شروع کنیم. شیرها رو تعمیر کنیم. می رویم حمام دوش را بغل نکنیم و آواز نخوانیم. وضو با نصف لیوان آب هم ممکن است. با آب تصفیه شده ماشین نشوییم و خیابان را آب ندهیم. دو تا ظرف و لباس رو با دهها لیتر آب نشوییم... از خودمان شروع کنیم. راه دیگری ندارد.
  • sasha A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
    4 0
    تنها راهش اینه همه ی مردم به خصوص به خصوص مسئولین برای کشور دل بسوزونن و نه برای جیبشان در غیر اینصورت هر طرح منطقیو مهندسی هم شکست خواهد خورد.
  • علیرضا A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
    9 0
    هر چند که می دانم نظرات ما مردم، برای مسئولین پشیزی هم ارزش ندارد ولی؛ با توجه به این که بنده نزدیک 35 سال است که کشاورز هستم و تحصیلات عالیه هم دارم اولین اقدام در این زمینه، پلمپ 60 الی 70 درصد چاه های عمیق که خیلی از این چاه ها هم غیر مجازند و با رانت و کانال و پورسانت به فعالیت خود ادامه می دهند. اینها ریشه آب زیرزمینی ایران را خشکانده اند و بلایی سر ما ایرانیان آورده که باید در ده های آینده آب گدایی کنیم.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
    14 0
    پرورش ماهی در دل کویر یزد به بهانه خود اشتغالی؟ پرورش هندوانه در استان های کم آب تاسیس صنایع نیازمند آب در استان های کویری فاجعه سد سازی و تبدیل آب شیرین به آب شور... آخه کدوم کار مسئولین روی حساب کتاب بوده؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
    4 0
    متاسفانه همیشه علاج واقعه را پس از وقوع آن میخواهیم انجام دهیم.حدود سی سال پیش یاد دارم که در دهات یزد بارندگیهای نافع و بارش برف فراوان بود و چشمه های زیادی وجود داشت.در همان موقع چندین پیش بینی از منابع معتبر هواشناسی اروپایی و امریکایی مبنی بر خشکسالیهای شدید از اینده ایران صورت گرفته ولی مسوولین ما تا کنون مسئله را جدی نگرفتند.
  • هموطن EU ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
    2 0
    وزارت جهاد کشاورزی و نیرو با هم ادغام شود و یک وزیر توانا برای آن انتخاب شود . از خانه های استخر دار اب بهای بیشتری دریافت شود . مسئولین فرهنگ سازی برای مصرف بهینه در شهرها به شهرداری داده شود . برروی تصویه ابها سرمایه گذاری شود . بر روی مهار اب باران گیلان و مازندران سرمایه گذاری شود
  • بی نام IT ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
    7 0
    فقط با ژن خوب
  • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
    4 0
    هرگونه فعالیتهای کشاورزی یا صنعتی و ... که مصرف کننده شدید اب هستند تعطیل شوند.
  • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
    3 0
    جلو گیری از احداث طرهای صنعتی در مناطق خشک و انتقال آنها به مناطق ساحلی و استفاده از آب دریا به طور مثال سه پتروشیمی در شهرهای فسا و داراب و جهرم تعریف شده که در حال آغاز به طراحی و سپس ساخت هستند هر کدام از این طرح ها به ساعتی 4 هزار متر مکعب آب احتیاج دارند.حال با اینکه استان فارس یک استان تقریبا خشک میباشد .این پتروشیمیها چه توجیهی میتوانند داشته باشند؟؟؟اشتغال؟؟وقتی آب شرب موجود نباشد دیگر اشتغال معنی نمیدهد.همین حالا در تامین آب مورد نیاز مردم این مناطق مانده ایم
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
    4 0
    باید در مسکن شهر سازی هم تجدید نظر کنیم.الزام استفاده از شیرهای هوشمند.چه در منازل و چه در ادارات و مدارس .اجبار احداث وان در منازل .من چون خودم بچه کوچک دارم میبینم که یک حمام ساده یک بچه کوچک چقدر آب هدر میرود در صورتی که با وجود یک وان هدر رفتن آب نصف میشود.سیستم آبیاری فضای سبز باید مدرن شود و قطره ای.به خدا اگر از همین حالا هم شروع کنیم دیر هست.
  • بی نام IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
    11 1
    کاهش جمعیت به زیر 30 میلیون واردات موادی که اب نیاز دارند عدم اصرار بر تولید همه چیز در داخل قطره ای کردن کشاورزی کاهش زمینهای کشاورزی
  • جامعه IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
    1 0
    استان گلستانم چند سالیست که با مشکل کم ابی مواجه است حتی قسمتهای کویر شده،حتی دریا خزر نیز پسروی داشته.دیگر از رودخانه پراب خبری نیست.اولین مشکل ما کشاورزی سنتیست .دومی مدیریت بد اب از سوی مسولین بخش کشاورزی و وزارت نیروست. بنظرم رای نداریم جز اینه از روشهای نوین در تولید غذا استفاده کنیم مانند جلبک
  • بی نام A1 ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
    8 0
    تک بعدی نگاه نکنیم. حزبی و قومی نگاه نکنیم. آموزش و آگاهی بدهیم. برنامه ریزی کنیم. واقع بین باشیم.
  • بی نام A1 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
    9 0
    به خاطر سود بالا وسط کویر،برنج و هندوانه نکارید،جمعیت رو هم زیاد نکنید.یه مقدار از تکنولوژی هم استفاده کنید در بارور سازی ابرها،در تصفیه آب.
  • محمد A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
    0 8
    دعا کنید بارون بباره و خشکسالی رفع بشه . انشااله
  • سجاد A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    6 0
    با سلام. ضریب نفوذپذیری خاک در بسیاری از مناطق بسیار کوچک است یعنی اگر امروز تصمیم به عدم برداشت از اب زیرزمینی گرفته بشه در بهترین حالت حدود 50 سال طول میکشه تا سطح اب زیرزمینی به حالت عادی برگرده. خیلی ها صحبت از کشاورزی مدرن و عدم اتلاف اب در مسیر هستند اما شرایط ما بسیار بحرانی تر از این حرفهاست باید به اب مجازی بسیار توجه بشه باید کشت اکثر محصولات اب بر متوقف بشه ما باید در کشورهای دیگه زمین اجاره کنیم برای کشاورزی باید در مصرف مسیولیت پذیر باشیم محصول اب بر تولید داخل باید تحریم بشه تا کشاورز مجبور به عدم کاشتش بشه هنوز تو این کشور هندونه و ذرت میکارن. باید به مدلهای جمعیت شناسی توجه بشه ایران توان پذیرایی از جمعیت بالای 50 میلیون رو نداره. در کل باید گفت اولویت کشاورزی است.
  • بی نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    3 1
    قوه قضاییه و پلیس جلوی حفر چاههای غیر ضروری پولدارها رو بگیرن
  • بی نام IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    0 0
    به همین روند ادامه دهیم