احمد توکلی می‌گوید: بنی صدر خودش یکی از عواملی بود که مدیریت چندگانه ایجاد کرد و عامل ایجاد اختلاف میان سپاه و ارتش بود. او همچنین تاکید دارد مقدس بودن دفاع مقدس مانع از نقد و تحلیل نیست.

فائزه عباسی: اختلاف بین ارتش و سپاه و مدیریت چندگانه در دوران دفاع مقدس را رد نمی کند اما بنی صدر را عامل این اختلاف می داند و از تلاش منافقین برای انحلال ارتش روایت می کند.

احمد توکلی که آن روزهای آغازین جنگ نماینده مجلس اول بوده و بعد هم راهی دولت می شود، مقدس بودن دفاع مقدس را مانعی برای ارزیابی واقع بینانه از جنگ نمی داند اما این را هم می گوید که «آنان که به مقدس خواندن دفاع ملت ایران در برابر صدام و آمریکا و شوروی و فرانسه و انگلیس خرده می گیرند، یا از مفاهیمی مانند شهادت، فداکاری بی توقع، جانفشانی، آزادگی از خود و عشق به خدا و بندگان خدا غافل اند یا با آن معانی دشمن اند.»

او همچنین از نگاه نهضت آزادی به سپاه و ارتش روایت کرد و از مخالفت برخی روحانیون با ادامه یافتن جنگ برایمان گفت.

مشروح این گفتگو طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.
 
                                                                                                ****

آقای توکلی! شما در آغاز جنگ نماینده و عضو هیئت رئیسه مجلس اول بودید و بعد هم پست وزارت را بر عهده داشتید. در ان مقطع بحثی در مورد مدیریت چندگانه جنگ و اختلاف میان سپاه و ارتش مطرح بود، روایت شما از آن اختلافات چیست؟ اساسا شما چنین اختلافی را تایید می کنید؟

این صحبت هم درست بود و هم غلط؛ درست بود از این جهت که دو دستگاه نظامی با ماموریت های یکسان (در قبال تجاوز نظامی بیگانه) وجود داشت؛ این وضعیت مستعد رقابت و اختلاف است. غلط بود از این جهت که نتوانستند تقابل ایجاد کنند. در عرصه سیاست و دفاع دو سه دسته حضور داشتند. مجاهدن خلق که هنوز نفاق شان برای همه مردم آشکار نگشته بود. منافقین از روز نخست پیروزی خواهان انحلال ارتش بودند و با ظاهری انقلابی مدعی تشکیل ارتش خلقی بودند.

ولی مقاومت امام و حمله به این توطئه و دفاع شخصیت های اصلی انقلاب از نظر امام مانند آیت الله خامنه ای که امام ایشان را به عنوان نماینده در شورای عالی دفاع و ارتش قرارداده بودند، نقشه شوم منافقین را به شکست کشاند. جنگ که آغاز شد، منافقین طرفدار سینه چاک ارتش شدند و به سپاه حمله می کردند.

دسته دیگری، مانند نهضت آزادی و آقای بنی صدر با ارتش مسئله ای نداشتند و از آن دفاع میکردند ولی نظر خوشی به سپاه نداشتند. دسته سوم هم که امام و تمام انقلابیون را دربر می گرفت، از هردو نهاد نظامی دفاع می کردند. دو دسته نخست خواسته یا ناخواسته باعث اختلاف و شکاف می شدند و دسته سوم تمام تلاش خود را بکار می ­بستند تا آن اقتضاء و این ضربه ها را خنثی کنند. اضافه  بر این دشمنان روی اختلافاتی که وجود داشت کار می کرد و به دنبال  ایجاد تفرقه  بودند و می خواستند  به آن دامن بزنند تا استفاده خود را ببرند. اما به دلیل درایت امام خمینی (ره) این فضا به درستی مدیریت شد و خطرات احتمالی آن از سر گذرانده شد.

آن مدیریت چندگانه ای که زمانی هم  بنی صدر از ان گلایه می کرد وجود داشت؟

آقای بنی صدر خودش یکی از عواملی بود که مدیریت چندگانه ایجاد کرد و عامل ایجاد اختلاف میان سپاه و ارتش بود البته فعالیت های او نمی توانست راه به جایی ببرد چراکه  رهبر و کادر رهبری هوشیار و آگاه داشتیم.

برخی معتقدند با مقدس سازی دوران دفاع مقدس دیگر امکان ارزیابی جنگ و واقعیت های آن وجود ندارد و تاریخ تحریف می شود؟ ارزیابی شما از این نوع نگاه چیست؟

به هیچ عنوان چنین مسئله ای نیست. اولا،  آن 8 سال جنگ مقدس بود و هست. وقتی یک جوان برای  دفاع از دین و مردم و وطنش بی هیچ چشمداشتی جانفشانی می کند و با استقبال از شهادت کشور را از لوث وجود حرامیان پاک می کند، اگر این امر قدسی نیست پس چه امری مقدس است؟ آنان که به مقدس خواندن دفاع ملت ایران در برابر صدام و آمریکا و شوروی و فرانسه و انگلیس خرده می گیرند، یا از مفاهیمی مانند شهادت، فداکاری بی توقع، جانفشانی، آزادگی از خود و عشق به خدا و بندگان خدا غافل اند یا با آن معانی دشمن اند.

حساب غافلان را جدا می کنیم ولی دشمنان آن معانی بلند انسانی، غوطه وران در شهوات زندگی مادی و تن آسایی و لذائذ حیوانی نباید هم متوجه تقدس آن دفاع باشند، چون هیچ امری نزد اینان قدسی نیست. دوگانه تراشی تقدس دفاع و عقلانیت ارزیابی در عین آن که دروغی بیش نیست به قصد تضعیف قدسیت شهادت طلبی و بی اهمیت ساختن رهایی از خود و دفاع از دین و مردم و وطن است تا آمریکا بی دردسر دوباره بر همه چیز این ملت مسلط گردد.

به غفلت زده گان عرض می کنم مگر در همان زمان جنگ نقد جنگ نبود؟ نهضت آزادی و دسته ای از روحانیون با ادامه دفاع مخالفت نمی کردند؟ مگر آیت الله آقای منتظری و برخی دیگر کم می‌گفتند؟ من از هیچ کس نشنیدم که گفته باشد چون دفاع مقدس است کسی حق بحث از صحت و سقم راهبرد تعقیب دشمن در خاک او و قطع خطر صدام در آینده، را ندارد. البته هیچ دولت و ملت عاقلی اجازه تبلیغ علیه استرتژی رسمی دفاع را نمی‌دهد، رهبر ایران انقلابی و شهادت طلب و کادر رهبری از جمله عقلا بوده اند.

حساب مباحث کارشناسی که همیشه بوده از اجازه دادن تبلیغ علیه استرایژی منتخب جدا است. مغالطه تقابل اصل مسئله چاره جویی عقلانی،  با تقدس دفاع ملت ایران در آن 8 سال،  در عین مغالطه بودن، دروغ است.

دور شدن مرزهای امنیتی ایران از مرز جغرافیایی و جانفشانی برای نجات شیعه و سنی، زرتشتی و ایزدی، کودکان و سالمندان و مردان و زنان کشور های همسایه که ذره ای به طمع به خاک و آئین آنان آلوده نیست، کار حججی ها است که جهاد در راه خدا را مقدس می دانسته اند. مدافعان حرم همان مدافعان وطن اند، همان مدافعان انسانهایی هستند که ظاهرا هیچ تعهدی نسبت به آن ها بر گردن ندارند. این ها مدافعان انسانیت اند. ما این دفاع را مقدس می دانیم. همان طور که جنگ تحمیلی یک دفاع مقدس بود. لذا برخی تلاش می کنند این تقدس را از آن بگیرند تا بتوانند هر چه می خواهند بکنند. برخی نیز از روی غفلت و نادانسته می خواهند این تقدس را از دفاع هشت ساله ایران بگیرند درحالی که این دفاع مقدس است و مقدس خواهد ماند و هیچ تداخلی هم با ارائه ارزیابی و مباحث کارشناسی در مورد جنگ ندارد.

مشروح این گفتگو طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.

29216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 712360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    می گوید "مگر در همان زمان جنگ نقد جنگ نبود؟ نهضت آزادی و دسته ای از روحانیون با ادامه دفاع مخالفت نمی کردند؟" خدمت آقایی که خودش را به خواب زده عرض می کنم نهضت آزادی با ادامه "دفاع" مشکلی نداشت. با ادامه "تجاوز" مخالف بود.
    • بی نام A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
      6 143
      نهضت آزادی در کاهش دوره سربازی به سیستم دفاعی کشور ضربه بزرگی زد
  • بی نام A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    152 3
    آقای توکلی به تنهایی مرزهای سیاسی رو جا به جا کردن. خدا قوت.
  • بی نام A1 ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    215 1
    یه بار هم که شده یک طرف صحبت شما باشید و یک طرف هم بذارید بنی صدر بشینه و بعد حرف بزنید. اونجوری هم به ما احترام گذاشتید هم به حقیقت.
  • بی نام A1 ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    131 0
    الان اینترنت هست و میشه مناظره برگزار کرد شما اکر راست میگویید یک مناظره با بنی صدر بصورت زنده برگزار کنید حرفای بنی صدر روی یوتیوب هست ایشون اتفاقا عکس حرفای شما رو میزنه یک طرفه هم نمیشه به قاضی رفت اگر فکر می کنید حق با شما است یه مناظره برقرار کنید
  • بی نام EU ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    122 0
    همیشه دنبال مقصر میگردید. یعنی خودتان هیچ نقشی ندارید؟ حقوق ارتشی ها را با سپاهی ها مقایسه کردید؟ آیا خودتان نبودید که مسئولیت های ارتش را به نگهبانی از بهشت زهرا و ... تنزل دادین. چه تفاوتی بین شهدای ارتش و سپاه هست؟
  • بی نام A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    95 1
    در حقیقت اقدامات سپاه برای بهره برداری سیاسی از جنگ در سالهای اولیه جنگ، هم اشباه بود
  • بی نام A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    2 121
    بنی صدر بیشتر از طبیعت الگو میگرفت مثلا آرایش نظامی یگانهای ارتش بیشتر بر اساس رژه پنگوئنها طراحی شده بود
  • بی نام A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    122 0
    به جاي اين داستان سرايي ها بريد خسارت ٨سال جنگ رو ازعراقيهاي ملعون بگيريد
    • بی نام A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
      85 0
      این از تعهدات عراق در قطعنامه 598 هست ولی داره خاک میخوره چون ما داریم کشور دوست و برادر عراق رو درک میکنیم اونا خانواده های داغدار شهدای ما رو درک کردن مگه؟
    • بی نام A1 ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
      86 0
      کجای کاری برادر. غرامت؟ دیروز عکس وزیر جنگ عراق در مزار شهدای گمنام با همراهی مسئولین منتشر شد. این وزیر جنگ در زمان صدام مسئولیت فرماندهی یک گردان توپخانه رو داشته و خدا میدونه چند نفر از جوانان این مملکت رو شهید کرده. حالا اومده به شهدای ایرانی احترام میذاره. چه خون دلی خانواده شهدا میبینن وقتی این عکس رو ببینن
    • م ر GB ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      1 0
      دوست عزیز با درآمد ویزای زیارتی در حال حاضر عراقیها خسارت جنگ رو از ما می گیرند
    • بی نام A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      0 1
      از کجا میدونی که نگرفتن ؟؟
  • بی نام A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    336 2
    آقای توکلی شما چرا نمیرین به جمع مدافعان حرم بپیوندین؟
    • بی نام A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      1 0
      من مخالفم الکی که نظام کلی هزینه نکرده ایشان را بهمراه خانواده جند سر عایله بفرسته انگلیس دکترای اقتصاد بگیرن
  • بی نام A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    116 1
    ضمنا بنی صدر در یکی از ویدئوها میگه خرداد 60 قرار بود هیاتی سران جنبش عدم تعهد به تهران بیایند که جنگ را تمام کنند که نخست وزیر زنگ زده بهشون که در تهران داره تحولاتی رخ میدهد و فعلا نیایید وگرنه جنگ در همون سال 60 اتمام بود. صحبتهای بنی صدر بصورت ویئو در اینترنت هست با ذکر تاریخ و مکان و اسم اثبات میکنه که خود دوستان دنبال ادامه دادن جنگ بودند. بهتره دوستان هم بروند اینها را ببیند و جواب مستند و مستدل به اقای بنی صدر دهند. کلی گویی نمیشه کرد
  • بی نام A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    103 0
    سال 61 شما نه سازمان درست و حسابی داشتید نه درجه و نظام سازمانی داشتید خود آقای شمخانی و صفوی از فرماندهان سپاه رسما اعلام کردند که بنی صدر در جنگ خیانت نکرد بعدش شما علنا می گین؟؟ بازرگان بعد از قضیه گروگان گیری سفارت آمریکا کلا از سیاست کنار کشید بعدش چطور در جنگ خیانت کرد؟ اصلا شما ها خوب بودین که شش سال بعد از فتح خرمشهر جنگ رو کش دادید
  • بی نام A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    81 0
    صحبتهای امام خمینی در تاریخ 30 فروردین 59 موجوده که ارتش عراق را به قیام دعوت میکنه و تیتر روزنامه کیهان هم موجوده کافی است با عبارت امام خمینی جنگ سرچ کنید در یوتیوب و فایل 7 دقیقه ای را ملاحظه کنید ضمنا اگر عبارت امام خمینبی ارتش عراق را به فیام دعوت کرد سرچ کنید عکس روزنامه کیهان 30 فروردین میاد
  • بی نام A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    97 0
    خیانت را کسانی کردند که با کله شقی زیر بار وحدت فرماندهی با ارتش نرفتند و با نابلدی باعث تلفات سنگین نیروهای خودی شدند و با فشار و شانتاژ شکست های خود را نزد مردم پیروزی جا زدند
  • بی نام A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    112 0
    کلا همه دروغ میگن و اشتباه میکنن الا سپاه و آقای کوثری و توکلی
  • بی نام A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    80 0
    نزدیک ب نیم قرن گذشت اینا هنوز تو فضاو حال وهوای اوایل انقلاب هستن
  • بی نام A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    77 0
    حضرت امام گفت نظامی ها در سیاست دخالت نکنند ... چرا به این وصیت امام توجهی نشد؟
  • بی نام A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    67 0
    چجوریه که میگی اگه باران توی عبورازاروند اومد ودرکربلای 5طوفان شن اومد کاملا طبیعی بود ودرست نیست که تقدس به این طوفان وباران بدیم اما درجریان حادثه طبس که امریکاییها زمینگیر شدن میگین شن ها مامور خدا بودند
    • بی نام EU ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      1 0
      کلا ابر و باد و مه و خورشید و فلک و دین در خدمت ما برای توجیه حقانیت ما هستند
  • بی نام A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    2 58
    " بله بنی صدر خیانت کرد.آنها می گویند کارها و تصمیمات بنی صدر از روی اشتباه بود اما آیا یک رئیس جمهور و فرمانده کل قوا می تواند به این راحتی اشتباه کند؟"
  • بی نام A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    65 0
    اینکه پشت سر کسی که هیچ گونه قدرت دفاع از خودش نداره حرف زدن و همه تقصیرات رو گردن اون انداختن راحترین کاریست که میتونی بکنی و بدان ذره ای این حرفها خریدار ندارد. درست میگه فرمانده باید درست فرماندهی کنه
  • بی نام A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    55 1
    من ازبنی صدر حمایت نمیکنم اما اودستور بمب باران عراق راداد با تعداد زیادی هواپیما که خودش یک شاهکار بود ماهمیشه درمصاحبه ها ازکسانی حرف میزنیم که حضور ندارند از خودشان دفاع کنند من هم نمی خواهم ازاودفاع کنم اما نمی شود به هرکس که افکارش مخالف است گفت وطن فروش شاید باآن افکارش وعدم حمایت مردم یک دست نشانده ودیکتاتور میشد آنهم درآنزمان . بنی صدر افکاری داشت که اکثریت مردم طبق جوی که درآنزمان حاکم بود این افکاررا قبول نداشتند مردم فقط حرف امام راقبول داشتند سپاه وبسیج وکمیته هارارا دوست داشتند و او مخالف بود. یک ارتش یکدست می خواست تحت فرمان خویش.
  • بی نام A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    67 1
    شما که سند دارید علیه بنی صدر ، مطمئن بنی صدر هم سند دارد در پاسخ به سند شما . این درست نیست که سند علیه کسی را رو کنیم و اسناد له او را کتمان کنیم. چه دلیلی دارد رئیس جمهور مملکت به کشورش خیانت کند آنهم به نفع کشوری ضعیف تر از خود . مگر چه چیزی گیرش می آید؟ هرکس ممکن است به رئی ش خیانت کند اما اگر نتیجهخ یانتش از دست دادن آب و خاک و میهن اش باشد قطعا چنین خیانتی نمیکند.
  • بی نام A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    67 0
    ادامه‌ی جنگ بعدازفتح خرمشهر اشتباه بودودلالیل توجیح کننده‌ی آن ضعیف است. شرایط قطع نامه‌ی۵۹۸ مانتد شرایط ۶ سال قبل آن بود وهنوزمناطقی از ایران مانند نفت شهر ومناطق غربی دردست صدام بود ولی عدم حمایت ازجنگ از طرف مردم منحربه قبول قطع نامه شد. این اشتباه توسط سردار رضائی تاییدشد
  • بی نام A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    60 0
    در مورد ارتش بي انصافانه حرف زدين حاج آقا. بعد از 30 سال از جنگ، چرا نميخاين اين اتحاد قوام پيدا کنه؟
  • بی نام A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    8 102
    آقای بنی صدر خودش یکی از عواملی بود که مدیریت چندگانه ایجاد کرد و عامل ایجاد اختلاف میان سپاه و ارتش بود البته فعالیت های او نمی توانست راه به جایی ببرد چراکه رهبر و کادر رهبری هوشیار و آگاه داشتیم.
  • بی نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    9 66
    کامنتها رو میخونم یه نکته ای برام جالبه. مگر همین بنی صدر نبود که با رجوی همکاری میکرد و ازش حمایت میکرد؟ رجوی هم که سابقه جنایاتش کاملا شخصه. اینایی که از بنی صدر حمایت میکنن و براش سینه چاک میکنن دو حالت بیشتر ندارن. یا از همون دار و دسته منافقین هستن و شاید از آلبانی پیام میدن. یا از ارتباطات بنی صدر و رجوی و جنایات اتفاق افتاده خبر ندارن. پس حداقل از آن خبرگزاری انتظار میره که در مورد جنایات منافقین هم چنین تیترهای جذاب و پرمطالعه ای بزنه.
    • وطن دوست IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      0 1
      چرا هروقت جوابی منطقی در برابر نظرات منتقد ندارید می زنید به جاده خاکی
  • بی نام A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    60 1
    اصن تو خوبی
  • بی نام US ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    73 3
    شما بازنشستگی نداری؟ سن که بالا میرود انسان یادش میرود چه دورانهایی گذرانده و خاطرات پس و پیش میشود. بهتر است سکوت کند و برود استراحت کند.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    1 0
    حالا 40 سال گذشته میخان تا ابد مشکلات رو بندازن گردن بنی صدر لابد بیکاری الان هم تقصیر بنی صدره 40 سال خودت مسئولیت داشتی توکلی جان بازنشست هم نشدی هر ادمی 30 سال کار میکنه بازنشست میشه شما 40 ساله نماینده مجلس و وزیر و..هستی نمیخای ول کنی؟
  • بی نام GB ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    2 0
    چیزی که ما می بینیم اینه که پیروزیهای جنگ مربوط به زمانیه که فرماندهی دست ارتش بود و شکستها مربوط به زمانیه که فرماندهی دست سپاه بود. فرمان امام در آخر جنگ که که متاسفانه هاشمی از آن سرپیچی کرد نیز موید همین ماجراست