۰ نفر
۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴

مهر نوشت: مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق گفت هدف برگزاری همه‌پرسی آغاز گفتگو با بغداد اعلام کرد.

به گزارش اسپوتنیک ، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق گفت هدف برگزاری همه‌پرسی آغاز گفتگو با بغداد است. او افزود: این همه‌پرسی صرفا مربوط به کردهای عراق است و مداخله‌ای در امور کشورهای همسایه نیست.

وی روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با «برنارد هنری لوی» فرانسوی که در پایگاه «تبلت» منتشر شده، گفته است: «یکی به من می‌گفت که بعد از پیروزی فرانسه بر آلمان در سال ۱۹۱۸، یکی از سیاستمداران شما گفته است که "حالا می‌توانم بمیرم" این احساسی است که من امروز صبح داشتم».

بارزانی که دوره قانونی ریاستش چند سال است که به پایان رسیده، با بیان اینکه سال‌ها برای مشاهده چنین روزی تلاش کرده، گفت پیشنهاد لغو یا تعلیق همه‌پرسی را از آنجا رد کرده که می‌خواسته بتواند «در چشم کسانی که مستقیما به من رأی دادند، نگاه کنم.»

او در پاسخ به سوالی در مورد واکنش همسایگان عراق به برگزاری همه‌پرسی کردستان، مدعی شد: ما هیچ خلافی مرتکب نشده‌ایم. ما نه قانون قدرال عراق را نقض کرده‌ایم و نه بر خلاف منشور سازمان ملل عمل کرده‌ایم.

بارزانی افزود: من بارها، حتی تا روز رأی‌گیری، تأکید کرده‌ام که این به معنی یک اعلام استقلال شتابزده یا یکجانبه نیست، بلکه آغازگر مذاکراتی جدی با بغداد است که هر مقدار که لازم باشد می‌تواند طول بکشد.

وی ادامه داد: بنابراین، درک این مسئله که دشوار نیست که وقتی همسایگان ما به رأی ما با تهدید و ارعاب پاسخ می‌دهند، تنها نتیجه‌ای که ما می‌توانیم بگیریم این است که نگرانی ما و تلاشمان برای به دست گرفتن سرنوشتمان بعد از چندین قرن خیانت در حق ما، به حق بوده است.

رئیس منطقه کردستان عراق با بیان اینکه امیدوار است اقدامات تنبیهی ایران، ترکیه و عراق متوقف شود، به آنچه تجربه کردها در تحمل شرایط سخت خواند اشاره کرد و گفت: باور کنید که هیچ اقدام خصمانه‌ای، هیچ تنبیه جمعی‌ای، نمی‌تواند از آنچه که در گذشته تحمل کرده‌ایم، سخت‌تر باشد... دیگر کسی نخواهد توانست با مصونیت، شأن ما را مورد خدشه قرار دهد.

وی سپس از «جامعه بین‌الملل» خواست از کردستان عراق حمایت کند. بارزانی گفت: فرض کنیم که همسایگان ما طرح‌های نامعقول خود را اجرا کردند. آیا جامعه بین‌الملل می‌ایستد و تنها فشار به ما را نظاره می‌کند؟

بارزانی ادامه داد که بارها گفته‌ام که ما به دنبال مذاکره و گفت‌وگو هستیم. باز هم بارها و بارها تکرار می‌کنم که استقلالی که به دنبالش هستیم، برای کردهای عراق است و به دنبال مداخله در امور کشورهای همسایه نیستیم. من این را به رئیس‌جمهور فرانسه هم که هفته گذشته بعد از بازگشت از نیویورک با من تماس گرفت، گفتم. او برخوردی دوستانه داشت و این مسئله را درک کرد.

در بخشی از این مصاحبه، هنری لوی از پیشنهاد ماکرون برای میانجیگری میان اربیل و بغداد خبر داد و گفت که پاریس حاضر است بارزانی و «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق را برای مذاکره به فرانسه دعوت کند.

بارزانی در پاسخ گفت که حاضر است همین فردا برای گفتگو به پاریس سفر کند و منتظر است تا پاسخ عبادی به این پیشنهاد را بشنود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 712841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    یعنی حماقت آسودگی خاطر می آورد ؟
    • بی نام DE ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      رهایی از ظلم اعراب راحتی میاره بله. اگر شما رهایی از ظلم اعراب رو حماقت میدونی انشالله عاقل شی و بری زیر سلطه اعراب. لطفا چاپ کن خبرآنلاین.
    • بی نام A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      77 56
      همین که اینطور نظر دادی معلومه حماقت مربوط به کیه.
    • بی نام A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      جناب یکشنبه 9 مهر 1396 21:11:50 با طرز فکر قشنگت اگه هر استان مرزی از ایران هم احساس کنه داره بهش ظلم میشه همه پرسی برگزار میکنه. یخورده دیدتو وسعت بده تا نوک بینی تو نبین. فارغ از تعصبات نژادی بخوای بهش نگاه کنی قشنگ میتونی متوجه بشی پازل خاوره میانه جدید رو دارند سعی میکنن با هر راهی که شده پیاده کنند. خود کردهای اقلیم نمیدونن تو زمین کی دارند بازی میکنن وگرنه انقدر جوگیر نمیشدند ولی بزودی متوجه میشن چه اشتباه بزرگی مرتکب شدن. هیچکس از این اتفاق سودی نمیبره.
    • بی نام IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      داستان عرب و عجم دیگه خیلی کهنه شده. اتفاقا عراق از لحاظ دموکراسی از پیشرفته ترین کشوزهای خاورمیانه است. درد حزب بارزانی خوردن پول نفت کردستانه وگرنه دلش برای مردم کرد نسوخته. اینا پول نفت کردستان رو بالا کشیدن حالاهم نمیخوان به کسی حساب پس بدن. متاسفانه سطح سواد و آگاهی در کردستان عراق خیلی پایینه و مردم کرد دارن بازی میخورن.
    • بی نام A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      حماقت مال شماست که بدون تحلیل فقط بلدی ناسزا بگی ده آخه اگه همین کوردها نبودند صدام غرب کشور را تماما گرفته بود و داعش به خونه شما رسیده بود
    • ... A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      94 17
      به به نژاد پرست عزیز هم پیام داده
    • بی نام US ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      پاسخ به بی نام 21:11:50: قضیه رهایی از ظلم اعراب نیست. قضیه این است که کردهای عراق از ضعف حکومت مرکزی سو استفاده کردند که جدا شوند. این حرفهای ظلم و شوونیسم و غیره همه فقظ بهانه برای سرپوش گداشتن بر کارهای چدایی طلبانه است. البته حکومتهای مرکزی هم به کردها و برخی اقوام دیگر امکانات کافی نمی دهند.
    • بی نام A1 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      من موندم فرضا کشوری به نام کردستان عراق هم تشکیل بشه.دریا که ندارن.مرز زمینی و هوایی هم که بسته بشه مثلا.اونوقت این عزیزان چند روز دوام میارن.واقعا فکرشو که می کنم می بینم کشور خیلی استواری میشه..خخخخخخخخخخ
    • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
      56 1
      به نظر من بایست به همه اقوام در یک کشور احترام گذاشت و نیازهای آنها مانند کار،اشتغال ، شان مردم ، چون همیشه اقوام مختلف به پایتخت کمک میکنن در جنگ یا هر چه این خوب نیست که اقشار قومی کشور را به فراموشی سپاریم و نیازهای جوانان و خانواده های آنها را نادیده بگیریم.
    • بی نام A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
      34 5
      یک انسان ، یک خانواده یا قوم وملت آزاد هستند تا برای آینده خود تصمیم بگیرند ولی نکته اینجا است این آزادی انتخاب برای خودشان، سایرین و اطرافیان و ملت های دیگر آیای نکته مثبتی دارد ویا خیر. انتخابی که نتیجه آن ایجاد یک منطقه جنگی باشد . اشتباه محض است
    • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      3 8
      همانطور که کره شمالی و کوبا که محاصره و تحریم همه جانبه از طرف کل دنیا بودند 60 سال دوام اوردند
  • بی نام A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    86 37
    فعلا ببینید می تونید تو محاصره و تحریم کشور تشکیل بدهید و و وضع مردم را خوب کنید بعد اظهار نظر کن اگر راست میگی برای ریاست جمهوری و نخست وزیری خودت و داماد کاندید نشوید
  • بدون نام ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    این تازه اول بدبختی کردهاست ... شک نکنید
  • بی نام DE ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    28 56
    اقاي بارزاني حرف بدون ان شاء الله نزن حتما ان شاء الله اش را هم بگو
  • بی نام A1 ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    75 73
    الهی زودتر به خواستت برسی و نفاقی که راه انداختی اون دنیا خفتتو بگیره.
  • رضا A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    خب برو بمیر
  • سپهر IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    کوردستان عراق به اندازه کافی مستقل بود. مرزهای رسمی، نیروی نظامی، دولت محلی... حتی پست های مهمی در دولت عراق هم در اختیار داشت و دارد. تمام این مواهب ناشی از فدرالیسم و تعهد دولت عراق در سهیم نمودن کوردها در قدرت است. پس مشکل بارزانی‌ها چیست؟ مشکل اصلی بارزانی و خاندان او شهوت مقام است. با تمام شدن دوره‌ی ریاست بارزانی در اقلیم تنها راه برای حفظ مقامش فتنه‌ی همه پرسی بود
  • بی نام A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    97 50
    بارزانی تجزیه طلب یک آلت دست هست.همین
  • خسرو A1 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    94 39
    واقعا كه بايدبميري با اين كارشرت اون موقع كه كردهاي ايران روميكشتي حالا طرفدارخلق كردشدي
  • بی نام DE ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    20 62
    مرحوم هاشمي هم مشابه همين جمله رو گفته بودند. روحشون شاد
  • بی نام GB ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    63 37
    این کار بارزانی باعث ایجاد نفرت جدید و جنگ خواهد شد. بهتره ایران روابط را به پایین ترین سطح برساند و تمام مرزها با اقلیم کرد را ببندد. نباید ترددی میان مرزها شکل بگیره.
  • سامان CA ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    58 37
    خوب بمیر
  • بی نام A1 ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    63 45
    فقط آلت دستی خودت خبر نداری
    • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
      34 38
      خوبه تو خبر داری خودش نداره. خخخخ
  • بدون نام ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    33 85
    چقد اين مرد فهميده است يه ذره هم جوگير يا مغرور نشده
  • فریدون A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    54 41
    این جمله کوتاه نشان از حماقتی عمیق وپایدار دارد ونماد شخصیت نژاد پرستی وخود خواهی بارزانی است او زده به سیم آخر ونه برای کردها ارزش دارد ونه برای خودش ونه دیگران فرد احمق خود را در گذر زمان ثابت می کند که مشکل دارد او در آخر عمر می خواهد به هر قیمت اسم داشته باشد ودر تاریخ بماند ولو با چهره منفی این تیپ افراد در تاریخ زیاد بوده اند که ننگ ببار آورده اند ضعف شخصیت وکم داشتن موجب رسوایی می شود وافرادی که در توهم هستند اهل تشخیص نیستند نتانیاهو هم همینطور است با بارزانی خصوصیت مشترک دارد هردو دزد هستند آن هم از سرزمین ومی خواهند کشور های دیگر را بدزدند وبه نام خود کنند امیدوارم هردو آرزوی خود را به گورستان ببرند تا بیش از این مایه ننگ وخرابکاری نشوند
    • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
      37 21
      به نظرم کسی که احمق باشه فقط میتونه انقدر راحت به بقیه بگه احمق.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    71 9
    به امید موفقیت و سرافرازی برادران کرد. ولی بارزانی اگر راست میگفت تمام پستها را در اقلیم بین اقوامش تقسیم نمیکرد. به هر حال امیدوارم از از چاله به چاه نیفتند و دمکراسی واقعی را تجربه کنند نه حکومت فامیلی و ژن برتر
  • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    48 26
    دیالوگ بسیار جالبیه. همه سیاستمداران بعد از اینکه خرابکاری هاشون به انتها می رسه می گن: حالا می تونم بمیرم
    • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
      23 4
      همه سیاستمدارها؟ میشه بگی کی گفته؟
  • مهدی کرد، A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    73 56
    من خودم کردهستم واز روزی که انقلاب اسلامی شکل گرفت مادر امنیت کامل هستیم ودرکنارهموطنان عزیزمان به دورازهرتبعیضی روزگار خوبی داریم،وکردستان عراق هم از سال 1990که صدام فاسق سرنگون شد دولت عراق اختیارات کافی به آنهاداده ،اما نمیدونم چراآقای بارزانی میخوادباطناب پوسیده صهیونیستها بره توچاه،من دوست ندارم دوباره ملت مظلوم کردستان عراق دچارآوارگی وجنگ بشن،
  • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    61 43
    بارزانی کارو رو کرد که مردم کردستان میخواستن. حالا بقیه هرچی میخوان بگن مهم نیست.
  • شیخی IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    25 19
    اصلا" شما نباشید چه اتفاقی می افته . ؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    36 34
    بمیر .... این خیانت در تاریخ به نام تو ثبت شد ......
    • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
      34 18
      خیانت به کی دقیقا؟
    • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
      27 28
      خیانت به کردها و به ارمان انها. بارزانی فردی جاه طب و خود محور است و وجاهتی در میان کردهای هر چهار کشور ندارد. عبدالله اوجالان هنوز محبوبیت و محوریت بیشتری نسبت به بارزانی دارد. بارزانی می خواست خود را قهرمان ملت کورد جا بزند اما واقعیت این است که با این اقدام نسنجیده و خود محورانه ممکن است همین اقلیم را با این همه اختیارات از دست بدهد و ملت کورد و عرب را بار دیگر به جان هم بیندازد و خون جاری شود. این اسمش اگر خیانت نیست چیست؟ در قرن بیست و یکم هنوز کشورهای منطقه باید بازیچه ابرقدرت ها باشند تا انها بتوانند سلاح بفروشند و جوانانشان مشغول به کار باشند.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    36 26
    تولد کردستان مستقل در شمال عراق امری اجتناب ناپذیر است. اگر امروز اتفاق نیفتد سر انجام روزی اتفاق خواهد افتاد . توهین به اکراد و خائن قلمداد کردن آنها و رهبرانشان پاشیدن تخم نفاق است. احترام به نظر اکراد در رفراندم در حقیقت احترام به مبارزات آزادی خواهانه آنان و به صد وهشتاد هزار نفر قربانیان قتل عام انفال در سال 1360 و قربانیان بمباران شیمیایی حلبچه و سایر جنایاتی است که در حق آنان شده است.عراق محصول قرارداد سایکس پیکو بعد از جنگ جهانی اول است.
    • محمودرضا IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
      13 13
      نخیر دوست عزیز سالیان سال است که استعمار و خصوصا اسراییل برای جدایی کردستان برنامه ریزی دارند و کاری کرده اند که جدایی کردستان بزرگترین آرزوی مردم آن مناطق باشد اما حتا خود استعمارگران هم میدانند که این کار یعنی تجزیه ۴ کشور منطقه و شدنی نیست پس دلیل موافقت های پشت پرده آنان و مشاوره موساد و سیا با بارزانی ها و هل دادن آنها جهت رفراندوم تنها یک دلیل دارد و آن انتقال جنگ از مجاورت اسراییل به مرزهای ایران است سناریوویی که سالهاست برای آن برنامه ریزی کرده اند
    • حسبن A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
      6 4
      چیه یک عده قرار داد سایکس پیکو رو لققله دهان خود کردن اولا قبل از سایکس پیکو کشور کردستانی وجود نداشت که حق شان ظایع شده باشه بعد از انحلال عثمانی چیکار باید می کردن یعنی باید به هر قبیله یه کشور تقدیم می کردن مگر میشه یک منطقه رو بر اساس قومیت تقسیم بندی کرد ... کردهای عزیز ناراختی نشوید خوشی زد زیر دلشان و زیاده خواه شدند و ممکن عواقب بدی برایشان داشته باشه
  • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    31 7
    اگه سایکس پیکو هم نبود بازم این مناطق تو عثمانی می موند و الان جزیی از ترکیه حساب می شد. قبل ترش هم که کل این سرزمین های کرد نشین جزیی از امپراتوری ایران بوده. خیلی هم مال قبل نیست بخش بززرگی از کردستان رو عثمانی ها تو اواخر صفویه از ایران جدا کردند
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    23 22
    کاش قبل از به پا کردن چنین آتشی می‌مردی. اگر این کار منجر به برپا شدن خون بشه و هزاران کرد و ترک و عرب و فارس در اون کشته بشن باید این دنیا و اون دنیا جوابگو باشی.
  • بی نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    19 20
    از اسرائیل یادتون نره توتجمعات پرچم اسرائیل خیلی دیده میشد
  • بی نام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    23 7
    در مورد رای گیری استقلال در منطقه کردستان چند نکته وجود داره که به نظر من خیلی نگران کننده است. کردها در عراق، ستم های زیادی دیدن و در دولت جدید هم به همه خواسته هاشون نرسیدن و به همین دلیل، احساسات منفی زیادی نسبت به حکومت عراق دارن. دولت مرکزی هم به خاطر جنگ با داعش و درگیریهای سیاسی داخلی، ضعیفه. به این موارد، ثروتمند بودن این منطقه رو هم باید اضافه کرد. به نظر من، الان هم آقای بارزانی این شرایط رو بسیار مناسب دیده تا با تحریک احساسات مردم و ضعف دولت مرکزی، حکومتی برای خودش راه بیاندازه. این شرایط بارها در کشورهای دیگه پیش آمده و در انتها هم همیشه مردم عادی تاوان پس دادن. با این حال قلباً امیدوارم که نظرم اشتباه باشه و کردستان به آزادیش برسه هر چند که تا الان، تاریخ جور دیگه ای تکرار شده.
  • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    27 10
    عزیزان و سروران گرامی. کسی که روزنامه می خواند آدم باسوادیست.آدم باسواد هیچگاه زبان به دشنام و حرف های رکیک باز نمی کند.حتی به دشمنانش.اگر در نقطه ای از دنیا هرکاری شده مثلا شمال عراق چرا ما بیاییم مفسر شود تایید یا ردش کنیم. بگذاریم مردمش هرکاری می خواند بکنند لابد برا ی کاتولالنیای اسپانیا هم همین طور نظر می دهیم.خواهشا اگر نظر داده می شود درذ چهارچوب منطق و به دور از همه تعلقات باشد ما همه انسانیم انسانیت بزرگترین مقام است. پس به همه انسانهای دنیا احترام بگذاریم و برای هیچ کس هم نظر ندهیم
  • بی نام US ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    4 2
    اولین قدم برای خاورمیانه جدید مورد نظر غرب برداشته شده.
  • اکبر IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    4 2
    من آقای بارزانی را باهوش تر ازاین حرفهامیدانستم اما چرا با توازون منطقه حرکت نکردنوجالب اینکه بغیر اسراییل هیچ کس مهر تایید به حرکت ایشان نزد وهمه جهان دراشتباه بودند واسراییل وایشان تفکر درست داشتند جالب بود درصورتی که وابستگی مالی وتجهیزاتی و آب وبرق وحتی گندم دارند ولی باز حرکت اشتباه میکنند ودر جنگ با داعش که تا نزدیکی اربیل رسیده بود ویا دوران قبل انقلاب که زیوه ساکن بودند باید فراموش نشود ولی نباید بخاطر نسنجیده خانواده ها راداغدار کرد وجوی خون راه انداخت واین ملت بیچاره را دوباره آواره وسرگردان کوه بیابان کرد .