ایسنا نوشت: رییس بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه در حال حاضر امکان غلبه کامل بر بیماری سل وجود ندارد، آمار ابتلا به این بیماری در ایران را ۱۲ در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت اعلام کرد.

علی‌اکبر ولایتی در نشست خبری هشتمین کنگره بین‌المللی "بیماری‌های ریوی، مراقبت‌های ویژه و سل" که در بیمارستان مسیح دانشوری تهران برگزار شد، درباره آمار ابتلا به بیماری سل در کشور گفت: میزان ابتلا به این بیماری در گذشته ۴۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر بود، اما این آمار اکنون تنزل یافته و به ۱۲ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است. مهم‌ترین اقدام در این زمینه پیشگیری و درمان سریع و زودرس است. به همین دلیل با مراقبت‌ها و پیشرفت‌هایی که در این زمینه صورت گرفته، نسبت به گذشته موارد شناخته نشده کمتری وجود دارد.

وی ادامه داد: هر بیمار مبتلا به سل اگر درمان نشود در طول بیماری خود ۱۰ تا ۱۵ نفر را مبتلا می‌کند. در کشور ما بیمارستان مسیح دانشوری به عنوان مرکز ارجاعی در زمینه بیماری‌های ریوی در خاورمیانه و غرب آسیا از طرف سازمان بهداشت جهانی انتخاب شده است.

رییس بیمارستان مسیح دانشوری درباره هزینه درمان سل در تهران نیز توضیح داد و گفت: اگر بار اول بیماری سل در فرد تشخیص داده شود قبل از اینکه به مراحل لاعلاج برسد، درمان تقریبا رایگان است و هزینه زیادی ندارد. اگر درمان به درستی انجام شود، بیش از ۹۸ درصد از موارد ابتلا به بیماری T بهبود پیدا می‌کنند. اما مهم‌ترین مشکل کسانی هستند که ظرف یک ماه بعد از شروع درمان تصور می‌کنند که با قطع تب و بازگشت اشتهایشان، درمان شده‌اند و به این ترتیب ادامه درمان را رها می‌کنند.

ولایتی تاکید کرد: قطع درمان سل از طرف بیمار باعث اوج بیماری و مقاوم شدن آن می‌شود. اگر برای بار دوم نیز درمان نیمه‌کاره رها شود، مقاومتی ایجاد می‌شود که باعث افزایش تعداد داروها تا طول ۲ سال خواهد شد.

رییس بیمارستان مسیح دانشوری تهران گفت: مناطق مهاجرپذیر ایران و مرزهای شرقی و غربی، آمار مبتلایان سل بیشتری دارند. در برخی شهرهای شرقی نیز رقم ابتلا بیش از میانگین کشوری است. همچنین اگر واکسن ب‌ث‌ژ در نوزادی تزریق شود، از ابتلا به سل‌های کشنده جلوگیری می‌کند.

ولایتی درباره جزییات برگزاری هشتمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های ریوی، مراقبت‌های ویژه و سل نیز توضیح داد و گفت: این کنگره که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود بیستم تا بیست و سوم ماه جاری در تهران برقرار خواهد بود. همچنین ۳۵ میهمان خارجی برای شرکت در این کنگره دعوت شده‌اند.

رییس بیمارستان مسیح دانشوری تهران ادامه داد: سل همچنان یکی از مشکلات اساسی بشر است و سالیانه سه میلیون نفر در دنیا به دلیل ابتلا به آن جان می‌بازند. همچنین سالیانه ۱۰ میلیون نفر در دنیا به سل مبتلا می‌شوند. در گذشته احتمال داده می‌شد که تا سال ۲۰۰۰ این امکان وجود دارد که در بیماری سل پیروز شویم، اما تجربه نشان داده است که امکانات موجود توان غلبه کامل بر سل را ندارد.

ولایتی در حاشیه این نشست نیز با اشاره به مرجعیت بیمارستان مسیح دانشوری در زمینه درمان بیماری‌های ریوی، بیان کرد: یک سوم از بیمارانی که در این مرکز بستری می‌شوند از کشورهای آذربایجان، عراق و افغانستان و پاکستان آمده‌اند که مبتلا به سل مقاوم و علاج ناپذیر هستند.

در ادامه این نشست دکتر حمیدرضا جماعتی - دبیر علمی این کنگره با اشاره به برگزاری کارگاه‌های تخصصی در زمینه افزایش توانمندی متخصصان برای تشخیص و درمان بیماری‌های ریوی تصریح کرد: یکی از کارگاه‌هایی که در این کنگره برگزار می‌شود، اقدامات مداخله‌ای درمان بیماری‌های ریوی است. با این اقدامات بیماران از درد و رنج ناشی از بیماری بهبود پیدا می‌کنند.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 715091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =