تولید ۲۹ درصد سیب کشور در آذربایجان‌غربی / ایران وضعیت مناسبی از نظر صادرات سیب ندارد

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی با تولید ۲۹ درصد سیب کشور، رتبه اول تولید این محصول را داراست.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، جعفرصادق اسکندری در اولین جلسه میز توسعه صادرات سیب کشور که در فرهنگسرای جوان ارومیه تشکیل شدبا اشاره به ایجاد هماهنگی بین نهادهای خصوصی و دولتی و ارائه پیشنهادات و راهکارها برای اصلاح ساختارها به‌عنوان هدف مهم این میزها گفت: هم‌اکنون از ۲میلیون و ۸۰۰هزار هکتار سطح باغات کشور، ۲۵۰هزار هکتار به محصول سیب اختصاص دارد و از این میزان ۶۰هزار هکتار مختص آذربایجان‌غربی است.
وی افزود: میزان تولید سیب در جهان، بالغ بر ۸۶میلیون تن است که ایران با سهم ۴ درصدی رتبه سوم را داراست و استان آذربایجان غربی سهمی ۲۹ درصدی از ۳.۴میلیون تن سیب تولیدی کشور دارد.
وی اضافه کرد: با این حال ایران از نظر صادرات سیب وضعیت مناسبی ندارد و بیشتر صادرات سیب ما به بازارهای عراق است و از سال گذشته برای یافتن بازارهای جدید، هدف گزاری کرده ایم.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: امسال با توجه به مذاکرات صورت گرفته با سفارت ایران در افغانستان، هیئتی به کابل و قندهار برای صادرات این محصول اعزام خواهد شد و پاکستان و هند نیز در برنامه های آتی است.
اسکندری گفت: استان آذربایجان‎‌غربی هم اکنون با ۹۹۰هزار تن تولید سیب رتبه اول را در کشور دارد و استان های آذربایجان شرقی و تهران دوم و سوم اند.
وی افزود: ببش از ۳۰درصد سیب تولیدی در کشور در واحدهای فراوری ۴۸گانه و ۱۰ درصد بصورت تازه خوری و فصلی مصرف می شود.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به استفاده بیش از حد از سموم در تولیدات کشاورزی تصریح کرد: چند محموله از جمله محموله کنسانتره هایی که به بازارهای خارجی صادر شده بود بدلیل وجود سموم فراتر از حد استاندارد عودت و امجاء شدند.
وی با اشاره به مشکلات صادرات در بخش کشاورزی افزود: وجود سردخانه های آمونیاکی بدلیل عمر کم و همچنین هزینه بالای برندسازی و عدم تامین تسهیلات از مشکلات این حوزه است.
اسکندری گفت: ۴۸ واحد تولید تولید کنسانتره و پوره در آذربایجان غربی وجود دارد که ظرفیت تولید آنها ۴۲۰هزار تن (۳۱ درصد تولید کنسانتره کشور ) است و از این حیث رتبه اول کشور هستیم.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =