۰ نفر
۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۵
اگرها و بایدها در سخنان مسئولان

چندی دیگر انقلاب اسلامی ما به سن چهل می رسد و چهل سالگی یعنی رسیدن به بلوغ، رشد، پختگی، و کار آزمودگی. در بعضی جهات اگر نگاه شود این بلوغ مشاهده می شود و همینکه کشور تا کنون توانسته است دوام بیاورد خود نشان از قوت دارد. اما از طرف دیگر سن چهل سالگی یعنی رسیدن به وضعیتی که دیگر می تواند کاملا خوب را از بد تشخیص بدهد و از خود به معنای واقعی انتقاد کند و نابسامانی ها را اصلاح کند.

حال که انقلابمان در آستانه چهل سالگی قرار می گیرد باید بلوغ خود را در اداره کشور به نمایش بگذاریم تا به قول قرآن پس از چهل سال و تحکیم پایه های فکری و اجرائی خدا را بر این نعمت شکر گزار شویم (احقاف)
چه خوب بود از طریق دانشجویان در این مدت چهل سال مدیریت بر کشور از باید ها و اگر ها در سخنان مسئولان آماری گرفته می شد که کدام دوره و کدام مسئول بیشتر از آن ها استفاده کرده و نتیجه آن چه شده است. البته اکنون نبودن زیرساخت ها را هم باید به آن دو کلمه اضافه کرد!

البته استفاده از این کلمات در حد ذات خود نه تنها بد نیست بلکه خوب هم هست و نشان از آرزومندی و تعالی روحی و عشق هر فرد و جامعه برای پیشبرد کار دارد و کار هم تا بخواهید فراوان است
اما مشکل آنجاست که ما همان چیزهایی را تکرار کنیم که قبلا گفته ایم و یا مسئولان قبلی ما گفته اند و هیچ تغییری هم انجام نشده و اگر شده در برابر مشکلات روز افزون و پیشرفت های دنیا در زمینه های مختلف آنقدر ناچیز است که اصلا نباید از آن ها یادی کرد؛ این همانند کارهایی می ماندکه تکرار می شود مثل آنچه را که قبلا افتتاح کرده ایم دو باره و چند باره افتتاح می کنیم.
ما ملتی هستیم که بدون برنامه هم وقت خود و هم وقت ملت را به هدر می دهیم و از این خسارت بالاتر و بزرگتر نمی توان پیدا کرد.

ما نیروی انسانی و هدر دادن عمر را اصلا ضایع کردن سرمایه نمی دانیم. برعکس برای خنثی کردن کار یکدیگر و ایجاد مانع موضوعیت قائلیم و برای آن هم پول می گیریم!
کاری که به اندک تعداد و درکمترین زمان انجام می شود، آنقدر برای آن ماده و تبصره می گذاریم و پیچ می دهیم تا شوق و رغبت جویای کار و خلاقیت را از بین ببریم و برای آن هم ممکن است نام مناسبی پیدا کنیم. و در اجرا، ما وظیفه خود را انجام نمی دهیم و آنقدر مانع بر سر انجام کار می گذاریم تا برای انجام آن واسطه و دلال پیدا شود و رشوه و ارتشا باب گردد و آنوقت زبان حالمان این قول معروف است که «دلم خوش است که نامم کبوتر حرم است» یعنی ما مسلمان هستیم و در جمهوری اسلامی زندگی می کنیم!

بد نیست هر گروه و سازمان تا برسد به وزارت خانه ها و حتی ریاست جمهوری ها، این محاسبه را اول خود انجام دهند و بعد از گروههای بیطرف بخواهند تا چنین آمارهایی گرفته شود. هم فراوانی باید ها و اگر ها معلوم شود و هم میزان دسترسی به آن ها تا در زمان مدیریت آنها معلوم گردد و نشان داده شود که توسط مدیران بعدی با آن چه برخوردی شده است. البته بحث آمار بحث کمی است تحقیق کیفی خود مقوله مهم بعدی است که قضاوت مردمی، خود نشانی از آن است.

مجلس و قوه قضائیه هم می توانند مورد تحقیق قرار گیرند فی المثل چه تعداد قوانین نوشته شده که یا اجرا نشده و یا هنوز ابلاغ نشده و یا پس از ابلاغ به متمم و تکمله نیاز داشته است. دستگاه قضائی هم چه در رابطه با قضات و رویه کاری آنها و چه ادارات تابعه از قبیل ثبت و بازرسی و مانند آن می توانند آینه خود باشند و یا به دیگران اجازه بدهند تا تصویری از کار آنها ارائه دهند.
دانشجویان دانشگاهها می توانند چنین تحقیقی را انجام دهند به شرطی که دستگاههای اجرائی اطلاعات در اختیار آنها بگذارند
البته از تجزیه و تحلیل مطالب روزنامه ها هم می توان چیزهایی را برداشت کرد؛ ولی متن سخنرانی مسئول در صورت دسترسی به آن اولی است و تهیه چنین آمار هایی برای رشد و توسعه بسیار ضروری است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 721080

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =