۰ نفر
۱۲ تیر ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۵

بریل بینبریج نویسنده تحسین شده بریتانیایی و راوی صریح و تیزبین روابط انسانی در سن 77 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرآنلاین، بینبریج اوایل روز جمعه در بیمارستانی در لندن فوت کرد. این نویسنده از سرطان رنج می‌برد.

بینبریج در شهر بندری لیورپول در شمال غربی انگلستان به دنیا آمد. کارگزار او و کتاب «کی به کیه» تاریخ تولد او را 21 نوامبر 1934 ذکر کرده‌اند، در حالیکه سوابق و مدارک نشان می‌دهد او در سال 1933 به دنیا آمده است.

بینبریج خودش نیز تاریخ تولدش را به یاد نداشت. او زمانی که برای خروج بدون همراهی والدینش از کشور و رفتن به فرانسه به عنوان یک نوجوان در این زمینه دروغ گفته بود دیگر تاریخ صحیح تولدش را به خاطر نمی‌آورد.

فضای خشن زادگاه بینبریج کتاب‌های این نویسنده را انباشه است، کتاب‌هایی که ترکیبی از طنز، تراژدی و مضحکه است.

خودش در گفت‌وگویی گفته بود: «تمام کتاب‌هایی که نوشته‌ام حتی کتاب‌های تاریخی در زادگاهم ریشه داشته‌اند، شخصیت‌ها براساس والدین و آشنایانم شکل گرفته‌اند.»

او بیش از 15 رمان نوشته است که از آن میان می‌توان به «آخرهفته با کلود»، «خروجی کارخانه بطری‌سازی» و «زمان زخم» اشاره کرد.

برخی از این کتاب‌ها مستقیما از تجربه شخصی بینبریج ریشه گرفته بودند. اشتغال او به عنوان بازیگر در یک گروه تئاتر محلی مقدمات ابتدایی رمان تراژدی طنز «ماجرای بیش از حد بزرگ» را فراهم کرد که در سال 1989 چاپ شد و سال 1995 به فیلمی با بازی آلن ریکمن و هیو گرانت بدل شد.

با گذر زمان علاقه بینبریج به موقعیت‌های تاریخی بیشتر شد. داستان «هر مرد به را خودش» بر عرشه کشتی تایتانیک می‌گذرد و داستان «استاد جورجی» در نبرد کریمه روی می‌دهد، داستان «به روایت کوئینی» روایت زندگی سموئل جانسون، فرهنگ لغت‌نویس قرن هجدهمی است و «آدولف جوان» زندگی خیالی آدولف هیتلر جوان در لیورپول را پیش از جنگ اول جهانی به شکلی طنز و آزاردهنده روایت می‌کند.

بینبریج پنج بار جزو فهرست نهایی نامزدهای جایزه بوکر و دو بار برنده جایزه ادبی ویتبرد شد.

نگاه بینبریج و کتاب‌هایش او را به یک سنت‌شکن بدل کرده بود، با این وجود در سال 2000 توسط ملکه الیزابت دوم به عنوان «بانو» که معادل عنوان شوالیه برای زنان است رسید.

اد ویزی، وزیر فرهنگ بریتانیا درمورد او گفت: «بیش از 40 سال است که بیبریج به شکلی درخشان به عنوان یکی از بزرگان جهان شناخته می‌شود، او صدایی اصیل و روحی بزرگ داشت.»

بینبریج هنگام مرگش روی رمان «دختری با لباس خال‌خالی» کار می‌کرد که داستانش درمورد ترور رابرت اف. کندی است.

آسوشیتدپرس / 2 ژوئیه

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 72474

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =