تسنیم نوشت: روسیه از قطعنامه‌های کمیته اختصاصی مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران و سوریه که این دو کشور را به نقض حقوق بشر متهم کرده، حمایت نکرد و آن را تلاشی برای اعمال فشار بر تهران و دمشق ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل شب گذشته قطعنامه هایی در مورد نقض حقوق بشر در ایران، سوریه و کره شمالی تصویب کرد که روسیه از هیچکدام از این اسناد حمایت نکرد.

در قطعنامه 15 صفحه‌ای در مورد سوریه که عربستان سعودی آن را برای رای گیری ارائه داده بود، وخامت اوضاع جدی در عرصه رعایت حقوق بشر در جمهوری عربی سوریه محکوم شده و مقامات دمشق به اعمال فشار و قتل شهروندان سوری، حتی با استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی متهم شده بودند.

108 کشور از این سند حمایت کردند، 17 کشور با آن مخالفت نموده و 58 کشور نیز به آن رای ممتنع دادند.

"بشار الجعفری" نماینده دائم سوریه در سازمان ملل، این قطعنامه را بخشی از عملیات ریاض و متحدانش برای نابودی سوریه ارزیابی کرد.  وی اطلاعاتی را ارائه داده بر اساس آن عربستان سعودی 137 میلیارد دلار برای حمایت از تروریسم در سوریه هزینه کرده و تلاش نموده تا دولت سوریه را سرنگون کند.

"الیگ مازولین" مشاور نماینده روسیه در سازمان ملل تاکید کرد که مسکو بارها مخالفت خود را با تلاش برخی کشورها برای تبدیل کردن کمیته حقوق بشر مجمع عمومی به ابزاری برای اعمال فشار بر کشورهایی که مورد تمایل کشورهای غربی نیستند، اعلام کرده و به همین دلیل از چنین قطعنامه هایی حمایت نمی کند. و سند پیشنهادی عربستان سعودی هم نمونه‌ای از این اقدامات خصمانه و سیاسی است که محتوای آن از واقعیت بشدت دور است. ضمن اینکه این اقدامات به تلاش‌های بین‌المللی برای حل و فصل مناقشه در سوریه، از جمله مذاکرات آستانه، آسیب می زند.

قطعنامه مربوط به «نقض حقوق بشر» در ایران هم از سوی 83 کشور مورد تایید قرار گرفت و 68 کشور نیز به آن رای ممتنع دادند. روسیه، به همراه چین، عراق و بلاروس، از این سند حمایت نکردند.

نمایندگان روسیه در این نشست در مورد این موضع گیری خود اعلام کردند که مسکو بطور کلی مخالف چنین ابتکارعملهایی است که بیشتر جنبه سیاسی دارد.

قطعنامه مربوط به کره شمالی هم بدون رای گیری به تصویب رسید.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 727776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =