۰ نفر
۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۳

میزان نوشت: روند بارش در حوضه‌های آبریز از ابتدای سال آبی تا ۱۹ دی ماه حاکی از آن است که مقدار بارندگی در دراز مدت ۵۷ درصد و نسبت به سال گذشته با ۳۴ درصد کاهش روبرو بوده است.

از ابتدای ماه مهر که شروع سال آبی محسوب می‌شود تا ۱۹ دی ماه ۹۶-۹۷ ارتفاع کل ریزش‌های جوی بالغ بر ۳۵.۵ میلیمتر گزارش شده و این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه دراز مدت (۸۴ میلیمتر) با ۵۷.۷ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۵۴ میلیمتر) با ۳۴.۳ درصد کاهش روبرو بوده است.

لازم به ذکر است که حجم بارش‌ها از ابتدای مهر تا ۱۹ دی ماه معادل ۵۸.۵ میلیارد مترمکعب اعلام شده است.

میزان بارش در حوضه آبریز دریای خزر در سال آبی جاری تاکنون ۱۳۳.۲ میلیمتر گزارش شده، که این رقم در مقایسه با سال آبی گذشته ۹.۱ درصد کاهش و در مقایسه با بلند مدت ۴۹ ساله بالغ بر ۱۵ درصد اُفت داشته است.

در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان، میزان بارش‌ها ۴۶.۵ میلیمتر گزارش شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۷.۸ درصد کاهش و در مقایسه با متوسط ۴۹ ساله ۶۶ درصد اُفت داشته است.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه با ۸۴.۷ میلیمتر بارش از ابتدای سال آبی تاکنون با اُفت ۲۲.۶ درصدی بارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو شد، اما روند بارش در بلند مدت ۴۹ ساله با کاهش ۲۶.۷ درصدی همراه بوده است.

میزان بارش در فلات مرکزی ایران با رقم ۱۱.۳ میلیمتر با کاهش ۶۰.۴ درصد کاهش نسبت به سال گذشته روبرو شد که در دراز مدت با کاهش ۷۶.۸ درصدی روبرو بوده است.

همچنین این حوزه در مدت مشابه سال گذشته ۲۸.۵ میلیمتر بارش تا این مدت داشته و همچنین میانگین متوسط بارش در ۴۹ ساله گذشته این حوضه ۲۸.۷ میلیمتر گزارش شده است.

حوضه مرزی شرق در سال آبی جاری ۱.۳ میلیمتر بارندگی داشته و این در حالی است که این منطقه در مدت مشابه سال آبی گذشته ۳.۵ میلیمتر بارش گزارش شده بود به طوریکه نسبت به سال گذشته ۶۲.۹ درصد کاهش و نسبت به آمار بلند مدت ۴۹ ساله ۹۴.۴ درصد کاهش داشته است.

حوضه آبی قره‌قوم تاکنون ۱۶.۳ میلیمتر بارش داشته است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته با ۷.۹ درصد کاهش همراه بوده، اما در بلندمدت ۴۹ ساله کاهش ۶۹.۴ درصدی داشته است.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
    1 0
    به نطرم ارائه آمار کافیه. همه باید دنبال راهکار باشند. برای باروری ابرها هرچقدر هزینه بشه میرزه و تلفات بعدی رو کاهش میده. جهاد کشاورزی سریعا باید برای مدیریت برنامه کشت سال بعد و جلوگیری از اتلاف آب وارد عمل بشه. باید به مردم اطلاع رسانی بشه تا از همین حالا همه همت کنند.