۰ نفر
۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶

حاجی‌آقا میری، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: نرخ ارز در کشور باید تا مرز واقعی شدن پیش رود؛ اما دولت‌ها با سوبسید نفتی هر بار به دلایلی جلوی واقعی شدن نرخ ارز را می‌گیرند. نرخ ارز واقعی به زیان تولید نیست بلکه به نفع تولید داخلی و صادرات غیرنفتی واقعی است.

به گزارش خبرآنلاین،حاجی‌آقا میری افزود: «بالا رفتن نرخ ارز و واقعی شدن آن، برخلاف تصور برخی‌ها به تولید ضربه نمی‌زند. بخشی از تولید ممکن است با افزایش نرخ ارز صدمه ببیند و آن همان بخش خرید ماشین‌آلات و مواد اولیه است که از خارج وارد می‌شود. آنجا قیمت تمام‌شده کالای تولیدی به‌تبع افزایش قیمت، بالاتر خواهد رفت.»

او ادامه داد: «از طرف دیگر با توجه به اینکه واردات محدود می‌شود، قیمت افزایش آن می‌یابد و یا واقعی می‌شود؛ در این صورت تولید داخلی تنازع بقا می‌کند. از این طریق افزایش نرخ ارز به تولید داخلی کمک می‌کند. درواقع منافاتی بین تولید داخلی و بالا رفتن نرخ ارز وجود ندارد. اما برخی از صنایع 80 درصد به واردات وابسته هستند و 20 درصد در داخل تأمین می‌شوند. طبیعتاً این صنعت تحت تأثیر نرخ ارز با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود. اما باید پرسید آیا این صنعت که 80 درصد وابسته است، جز صنایع تولید داخل به‌حساب می‌آید؟ چرا ما نتوانسته‌ایم به‌موازات این صنعت، در داخل تولید نداریم؟ باید موانع این‌ها را برطرف کرد.»

این فعال بخش خصوصی گفت: «هیچ کشوری در دنیا اگر به علم اقتصاد آشنا باشد معتقد نیست که رشد اقتصادی در اثر پایین نگه‌داشتن ارزش ارز یا بالا بردن ارزش پول ملی اتفاق می‌افتد. رشد اقتصادی در گروه افزایش صادرات غیرنفتی است. زمانی افزایش نرخ ارز می‌تواند در خدمت صادرات باشد که نرخ ارز واقعی باشد. تا بتواند در بازارهای هدف بتواند رقابت کند. اهمیت صادرات بیشتر از حفظ ارزش پول ملی است. کشورهای صنعتی تراز اول مثل چین و آمریکا حتی تعمداً سعی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند پول ملی آن‌ها افزایش یابد.» 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 754662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    10 0
    نرخ ارز واقعی یعنی چه؟ یعنی نرخ گرونتر؟ وقتی نرخ ارز واقعی بدرد می خورد که همه چیزمون واقعی بشه. مثل روابطمون با همه کشورهای دنیا بدون استثنا و سفرهای آزادانه و روابط بانکی مستحکم و واقعی با همه دنیا و کنار گذاشتن سیاست دشمن پروری و .... اما اینها محقق نخواهد شد مگر با اصلاح نگرش اعتقادی و اجتماعی حاکمانمون ‌.. لذا با این روند هرگز اصلاح نخواهد شد. پس لطفا بیخود تئوری نبافید. با این سیاستها نرخ ارز واقعی بینهایت هستش.
  • بی نام A1 ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    8 0
    بی برو برگرد به نفع اتاقا بازرگانی ایران و تجربه ثابت کرده در ایران بر خلاف ادعای این آقا هیچ دخلی به تولید نداره و یک گروه اندک پولدارتر و مردم در مجموع فقیرتر می شوند. نسخه نهاوندیان و دوستان همین است و بس
  • mohsen A1 ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    4 0
    آقا دلار شد 5000 تومان هنوز میگین باید واقعی بشه؟ مثلا بشه 8000 حله ؟
  • امیر A1 ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    3 0
    این اقا اصلا تو باغ نیست
  • بی نام IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    5 0
    نرخ واقعی دلار چند هست؟ پنج هزار تومن، ده هزار تومن، صد هزار تومن؟ نرخ واقعی دستمزد چقدره؟
  • بی نام IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    4 1
    مواد اولیه تمام تولیدات داخلی از خارج وارد میشه و اکثر صنایع مونتاژ کار هستن پس انقدر به دروغ نگین موجب حمایت از تولید داخلیه فقط همه چیز گرونتر میشه
  • بی نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    4 0
    كاش مي نوشتيد اين اقا چه توليد مي كند چقدر صادرات مي كند . و اين سقوط ارزش پول ملي چه عواقبي براي ميليون ها ايراني با حقوق ثابت دارد.
  • مهدی IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    6 1
    این آقا جوری صحبت میکنه که آدم فکر میکنه در فضا است و در ایران زندگی نمیکنه یعنی شما نمیدونید تا وفتی قیمت ارز بره بالا و درآمد مردم ثابت بمونه یا حتی کمتر بشه، این یعنی کوچک شدن هر روزه سفره مردم؟
  • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    6 1
    معلومه دلاراشو خریده
  • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    0 0
    بالا رفتن ارز به نفع سرمایه داران است که ثروتشان بیشتر می شود و به زرر مردم عادی که ارزش درامدشان نصف میشود و بیشتر در فقر گرفتاری بدهکاری فرو می روند خدا از باعث و بانی اش نگذرد
  • بی نام CA ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    0 0
    تو مملکت ما واقعی شدن مترادف با گرون شدن شده. اگر نرخ ارز بخواد واقعی شه باید خیلی کمتر از اینا باشه.