تصاویر | خط و نشان متیس برای چشم بادامی‌ها

وزیر دفاع ایالات متحده در نشست سنگاپور برای چین و کره شمالی خط و نشان کشید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از وب سایت خبرگزاری رویترز، جیمز متیس رئیس پنتاگون که در نشست امنیتی سنگاپور به سر می برد گفت که تا خلع سلاح اتمی کره شمالی به صورت کامل اجرا نشده است تحریم ها کما فی سابق ادامه دارد.

وزیر دفاع آمریکا، در سنگاپور اعلام کرد، تحریم‌های این کشور علیه کره شمالی همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. او گفت، تحریم‌ها تا زمانی که کره شمالی قدم‌های مشخص برای خلع‌سلاح اتمی برندارد برقرار می‌ماند.

این موضع رئیس پنتاگون در حالی است که جهان در انتظار دیدار دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری آمریکا با رهبر کره شمالی است، که نشان می دهد فشار ایالات متحده بر این کشور همچنان ادامه دارد.

جمیز متیس، وزیر دفاع آمریکا در جریان دیدار با همتایان خود از ژاپن و کره جنوبی در حاشیه کنفرانس امنیتی سنگاپور اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا علیه کره شمالی همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند. او گفت، این تحریم‌ها تا اجرای خلع‌سلاح هسته‌ای "غیر قابل برگشت" و قابل بازبینی کره شمالی برقرار خواهند بود.

به گفته او، قطعنامه‌های سازمان ملل متحد علیه کره شمالی نیز فعلا برقرار می‌مانند. وزیر دفاع آمریکا گفت، مسیر دیدار ترامپ و کیم جونگ اون در ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) هنوز هم هموار نیست.

تا زمانی که خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی ثابت نشده است، نرمشی در کار نیست
وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت تا زمانی که کره شمالی ثابت نکرده است تدابیر غیرقابل برگشتی را در چارچوب خلع سلاح هسته‌ای خود اتخاذ کرده است، فشارها بر این کشور ادامه می‌یابد.

وی روز یکشنبه تاکید کرد این کشور به اعمال فشار به کره شمالی تا زمانی که این کشور به صورت آشکار و قطعی از برنامه هسته‌ای خود چشم پوشی کند، ادامه خواهد داد.

او قبل از مجمع سالانه مربوط به مسائل دفاعی و اطلاعاتی در آسیا، درباره دیدار احتمالی سران آمریکا و کره شمالی گفت: «در بهترین وضع مسیر پر افت و خیزی پیش رو خواهد بود».

 وزیر دفاع آمریکا افزود: «ما به اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد ادامه خواهیم داد. تا زمانی که کره شمالی نشان ندهد که تدابیر قابل اثبات و غیرقابل برگشتی را در چارچوب  خلع سلاح هسته‌ای اتخاذ کرده است نرمشی در کار نخواهد بود».

انتقاد از افزایش تحرکات نظامی پکن در دریای جنوبی چین
وزیر دفاع آمریکا که در اجلاس امنیتی سنگاپور از تحرکات نظامی پکن در جزایر مصنوعی دریای جنوبی چین انتقاد کرد گفت این اقدام تهدیدی علیه تایوان است.

به گزارش رویترز ، وزیر دفاع آمریکا در نشست امنیتی سالیانه که روز شنبه در سنگاپور برگزار شد اعلام کرد به رغم ادعاهای چین در خصوص اینکه حضور نظامی در جزایر مصنوعی دریای جنوبی چین هیچ تهدیدی برای کشورهای منطقه محسوب نمی شود، با این حال، استقرار سامانه های نظامی در این منطقه به منزله تهدید و ارعاب برای کشورهای منطقه از جمله تایوان تلقی می شود.

متیس همچنین خاطر نشان کرد به منظور ارتقای همکاری های سازنده و استراتژیک با چین به زودی به پکن سفر می کند.

وی در ادامه اظهار داشت واشنگتن به گسترش و تعمیق ارتباطات خود در منطقه جغرافیایی هند-آرام ادامه خواهد داد. او با هشدار به چین تاکید کرد هیچ کشوری نباید به دنبال تسلط بر منطقه هند- آرام باشد و شریان های حیاتی اقتصادی آن برای همه است.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه سخنرانی در این نشست  به سابقه همکاری های واشنگتن با مسکو و پکن اشاره و تاکید کرد  هر سه باید بر تفاوت ها غلبه کنند.

متیس پیش از این نیز اعلام کرده بود عملیات کشتی های آمریکایی در اطراف جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی چین ادامه دارد  و فقط یک کشور از این اقدام آمریکا خشنود نیست.

او همچنین در خصوص ادامه رزمایش نظامی آمریکا با کره جنوبی  و حضور نظامی این کشور در شبه جزیره کره گفت: در خصوص مسئله شبه جزیره، ما خط را با متحدنمان نگه داشته ایم. ما به دنبال اجرای کامل اهداف خود برای غیرهسته کردن شبه جزیره کره هستیم.

متیس در حالی چنین اظهارنظری کرده است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی قرار است در تاریخ 12 ژوئن  (ماه جاری میلادی) برای نخستین بار با یکدیگر دیدار کنند.

 متیس با بیان اینکه در فرصت مناسب از همکاری با چین استقبال می شود، به نوعی وعده داد در راستای راهبرد همکاری سازنده و نتیجه بخش واشنگتن، به زودی به پکن سفر می کند.

وی تاکید کرد که آمریکا به گسترش و تعمیق ارتباط خود با منطقه هند و اقیانوس آرام ادامه می دهد و قصد دارد در این حوزه بماند. هیچ کشوری نباید بر منطقه حاکم شود، این قسمت آبی شریان های اقتصادی حیاتی برای همه است.

متیس همچنین گفت که آمریکا با روسیه و چین همکاری تاریخی دارد و باید بر اختلافات فائق آمد.

جنگ لفظی واشنگتن و پکن بر سر مناقشه دریای چین جنوبی به سال ‌ها پیش بازمی گردد. بسیاری از چینی ‌ها سال 2010 را نقطه عطف این مناقشه می ‌دانند که رهبران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا در مجمع خود آشکارا از اقدام های چین در این دریا انتقاد کردند.

پکن که رویکردهای هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین آمریکا در این نشست را زمینه ساماندهی کشورهای جنوب شرق آسیا برای طرح چنین انتقادهایی ارزیابی کرده، نتیجه گرفته آمریکا موضع خود مبنی بر بی طرفی در مناقشه دریای چین جنوبی را کنار گذاشته و تصمیم به مداخله گرفته است.

دیدار ترامپ و کیم در سنگاپور
دونالد ترامپ روز جمعه ۱ ژوئن به صورت غیر منتظره خواستار انجام دیدار مقرر خود با رهبر کره شمالی شد. او بعد از ملاقات با یک سفیر ارشد کره شمالی در کاخ سفید گفت: «ما همدیگر را در ۱۲ ژوئن در سنگاپور ملاقات خواهیم کرد.»

او این خبر را زمانی اعلام کرد که تصور می‌شد این دیدار انجام نمی‌گیرد. پیش از این ترامپ در نامه‌ای به کیم جونگ اون این ملاقات را رد و اعلام کرده بود که به دلیل "خصومت آشکار" کره شمالی نمی‌تواند آن را بپذیرد. اما بعد از این که پیونگ‌یانگ باز هم برای گفت‌وگوهای باز اعلام آمادگی کرد ترامپ آن را پذیرفت.

محور گفت‌وگوهای این دیدار برنامه موشکی و اتمی کره شمالی خواهد بود که این کشور سال‌هاست آن را ادامه داده و با این کار جامعه بین‌المللی را نگران کرده است. ترامپ و کیم حمایت خود را از "خلع سلاح هسته‌ای" اعلام کرده‌اند. اما هنوز روشن نیست که منظور هر دو از این موضوع یکی است یا نه.

مواضع ژاپن و کره جنوبی
ایتسونوری اونودرا، وزیر دفاع ژاپن روز شنبه خواستار موضعی سرسختانه علیه کره شمالی شد. اونودرا در سنگاپور گفت، با توجه به تجارب گذشته نباید با خوش‌بینی بیش از حد به اعلام آمادگی این کشور برای گفت‌وگو واکنش نشان داد. وزیر دفاع ژاپن افزود، کره شمالی باید قدم‌‌هایی مشخص برای کاهش سلاح‌های اتمی و موشکی خود بردارد.

در مقابل، سونگ یونگ مو، وزیر دفاع کره جنوبی از اعتمادسازی با کره شمالی دفاع کرد. این کشور در اختلافات با همسایه خود بیش از همه بر گفت‌وگو تأکید دارد. او در سنگاپور گفت، اگر به انگیزه‌های کیم جون اون، رهبر کره شمالی با تردید نگاه شود، همین مانعی بر سر راه گفت‌وگو و پیشرفت مذاکرات خواهد بود. او گفت، اختلاف‌ نظر‌هایی در مورد ابعاد خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی وجود دارد،  اما نباید تنها بر این اختلاف‌ها تمرکز شود.

نظامیان آمریکایی در دستور مذاکرات ترامپ وکیم نیستند
همچنین وزیر دفاع آمریکا در حاشیه اجلاس در میان خبرنگاران به موضوع حضور نظامی این کشور در کره جنوبی اشاره کرد و گفت نظامیان ما مشمول مذاکرات 12 ژوئن (22 خرداد) سران دو کشور آمریکا و کره شمالی نخواهد بود.

وی در ادامه گفت: گفت وگو درباره تعداد نیروهای آمریکایی در دستور کار دیدار 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا' و 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی نیست و این موضوع در گفت وگوها با کره مطرح نمی شود.

متیس افزود: آمریکا برای تضمین عاری سازی شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای به همکاری با متحدانش در سئول متعهد است. ما با متحدمان (کره جنوبی) همسو هستیم و هدف ما عاری سازی کامل و قابل راست آزمایی شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 781385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =