گروهی از معلولان قادر به استفاده از هیچ یک از ماهیچه‌های ارادی بدن خود نیستند. اما اگر بتوانند شدت تنفس خود را کنترل کنند،‌ با روش جدیدی می‌توانند با دنیای اطراف ارتباط برقرار کنند و حتی حرکت کنند

بهنوش خرم‌روز: افرادی وجود دارند که به دلیل نوعی آسیب مغزی، قادر به کنترل یا استفاده از هیچ یک از ماهیچه‌های ارادی خود نیستند. این افراد کاملا هشیار و بیدار هستند و نسبت به وقایع بیرونی نیز آگاه هستند، اما نمی‌توانند هیچ واکنشی نشان بدهند. به همین دلیل هم به این اختلال سندرم قفل شده در درون یا محبوس در درون گفته می‌شود. تصور این که بزرگ‌ترین آرزوی این افراد می‌تواند ساده‌ترین کارهایی باشد که ما در زندگی روزمره خود انجام می‌دهیم، اصلا کار دشواری نیست.

اما بسیاری خبرگزاری‌ها از جمله پاپ‌ساینس، دیروز  برای این دسته از افراد خبرهای خوبی را منتشر کرده‌اند. بر اساس این گزارش‌ها، محققین موفق شده‌اند دستگاهی را بسازند که به افراد معلول، از جمله افراد مبتلا به سندرم قفل شده در درون، امکان برقراری ارتباط با محیط اطراف و حتی کنترل و راندن صندلی‌های چرخدار الکتریکی و در نتیجه حرکت را خواهد داد.

این وسیله کنترل‌گر بینی نامیده شده و چنان که از اسمش هم پیدا است برای کار کردن به بینی افراد وابسته خواهد بود. کنترل‌گر بینی از بیرون روی بینی فرد قرار می‌گیرد، قدری شبیه به لوله‌هایی که برای تنفس در بیمارستان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این وسیله از طریق کنترل ارادی میزان فشار هوایی که از بینی خارج می‌شود، کار می‌کند.

کنترل‌گر بینی

البته همه افراد نمی‌توانند از این روش استفاده کنند، چون حتی در یک گروه کنترل تشکیل شده از افراد سالم هم، قریب به یک چهارم افراد نمی‌توانستند به خوبی هوای خروجی بینی خود را کنترل کنند، اما برای سایر افراد که این توانایی را دارند، کنترل‌گر بینی درجه تازه‌ای از آزادی را به همراه خواد داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 79063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =