اگر تا دیروز مقتدی صدر مخالف نامزدی عادل عبدالمهدی بود این بار او با نامزدی‌اش موافقت کرده ولی ابراهیم جعفری و احمد چلبی به مخالفت با نامزدی او برخواسته‌اند.

اختلاف‌ها در درون ائتلاف ملی برای تعیین نامزدی برای نخست‌وزیری فزونی گرفته است. اگر تا دیروز مقتدی صدر مخالف نامزدی عادل عبدالمهدی بود این بار او با نامزدی‌اش موافقت کرده ولی ابراهیم جعفری و احمد چلبی به مخالفت با نامزدی او برخواسته‌اند. هر دوی این افراد خود داعیه نامزدی برای پست نخست‌وزیری را دارند. روزنامه الشرق الاوسط، اعتراض‌های ابراهیم جعفری را قوی‌تر از احمد چلبی دانسته و به نقل از یکی از مسئولان ائتلاف ملی که نخواسته نامش فاش شود، نوشته است، آخرین جلسه ائتلاف ملی برای انتخاب نامزد نهایی این ائتلاف با تنش‌های بی‌سابقه‌ای مواجه بوده است. به گونه‌ای که طرفداران ابراهیم جعفری در جلسه اخیر ائتلاف با دیگر اعضا درگیر شدند طوری که برای جلوگیری از ادامه ضد و خوردها ختم جلسه اعلام شد.

در همین رابطه پایگاه خبری مراسلین اعلام کرد، به دلیل اعتراض به نامزدی عادل عبدالمهدی برای پست نخست‌وزیری از سوی ائتلاف ملی، احمد چلبی و ابراهیم جعفری روز جمعه سوم سپتامبر دعوت سید عمار حکیم، برای شرکت در جلسه بررسی نامزد نهایی این ائتلاف را رد کردند.

الشرق الاوسط همچنین گزارش داد، توافقات اولیه میان ائتلاف ملی، فهرست العراقیه و پیمان کردستان حاصل شده و مناصب این گونه تقسیم شده است که جلال طالبانی، رئیس جمهور شود، نخست‌وزیری به عادل عبدالمهدی برسد، رافع العیساوی از فهرست العراقیه به ریاست پارلمان منصوب شود، طارق الهاشمی معاون رئیس جمهوری باقی بماند، ایاد علاوی رئیس مجلس امنیت ملی و استراتژیک شود و اختیارات بالایی به او داده شود، معاون نخست‌وزیری و وزارت دارایی به کردها برسد و العراقیه نیز وزارت امور خارجه را داشته باشد.

ائتلاف ملی تاکید کرده است که اگر عبدالمهدی توانست حمایت العراقیه و پیمان کردستان را به دست آورد دیگر نیاز به حفظ هم‌پیمانی با دولت قانون به ریاست نوری مالکی نیست و پیمان ملی نیز شکسته خواهد شد.

در همین رابطه محمد علاوی از سران فهرست العراقیه اعلام کرد، گفت‌وگوهای ائتلاف ملی با مجلس اعلا و جریان صدر به طور جدی در حال پیگیری است و امیدواریم به زودی به نتیجه برسیم.

محمد علاوی تاکید کرد، اگر ائتلاف دولت قانون مایل است با ما هم‌پیمان شود باید از خیر نخست‌وزیری مالکی بگذرد و حق العراقیه را برای تشکیل دولت بپذیرد. وی از پیشنهادهای مطرح شده برای تقسیم قدرت میان ائتلاف ملی، العراقیه و پیمان کردستان اظهار بی‌اطلاعی کرد.

از سوی دیگر و در موضعی کاملا متناقض با آنچه ائتلاف ملی می‌گوید، ایاد علاوی، رئیس فهرست العراقیه مجددا تکرار کرد، هر گونه تلاشی برای دور کردن العراقیه برای تشکیل حکومت کودتایی سیاسی علیه العراقیه محسوب می‌شود و در صورت بروز چنین اتفاقی حق خود می‌دانیم که هر تصمیمی بگیریم.

ایاد علاوی همچنین خبرهای منتشر شده درباره وجود اختلاف در درون العراقیه و احتمال فروپاشی آن را رد کرد.

وی همچنین خبر از تلاش‌های فهرست العراقیه برای بهبود روابط با ایران بر اساس حفظ احترام متقابل و حفظ استقلال عراق داد و گفت: «از ایران خواستیم که بر سر موارد اختلافی با ما به مذاکره بنشیند. ما خود را متعهد می‌دانیم که به حل اختلافاتمان با ایران بپردازیم.»

علاوی تاکید کرد، از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه و ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه خواستم که برای حل اختلافات ما با کشورهای منطقه به خصوص ایران وارد عمل شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 89489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =