دادگاه ترور رفیق حریری از برخی جهات مشابه دادگاه ترور جان اف کندی است.

در لبنان جنجالی به پا شده است. باز هم دشمنان لبنان در حال دسیسه‌چینی‌اند. این بار هم مثل همیشه مقاومت هدف قرار دارد. البته مقاومت همیشه مورد هدف توطئه‌چین‌ها بوده است. سید حسن نصرالله به درستی حدس زد، توطئه اسرائیلی پشت جریان‌های اخیر قرار دارد. دادگاه ترور رفیق حریری به مراحل حساس خود رسیده و برای این که قربانیان آن خودی نباشند و رد متهم اصلی گم شود، از دسیسه‌های تازه‌ای استفاده می‌شود تا هر کس که در این جریان دخالت ندارد مورد محاکمه قرار گیرد.

دادگاه ترور رفیق حریری از برخی جهات مشابه دادگاه ترور جان اف کندی است. همان طور که در آن دادگاه قاتل و شاهد مشخص نشدند در این دادگاه نیز گمان نمی کنم سرنوشت چیزی مشخص شود.

به رغم گذشت بیش از چهل سال از حادثه ترور جان اف کندی هنوز عده‌ای معتقدند که اسرائیل و لابی صهیونیستی در آن جریان دست داشتند و تمامی مراحل ترور فرایندی از پیش طراحی شده و دقیق برای از پای در آوردن مخالف امریکایی وقت در مقابل اسرائیل بود. جان اف کندی به این دلیل که دیگر نمی‌خواست به سیاق یهودی‌ها و اسرائیلی‌ها عمل کند و در اواخر حیاتش رسما جانب فلسطینی‌ها را در برابر اسرائیل گرفته بود، مورد غضب یهودی‌ها واقع شد. تکلیف دادگاه ترور کندی هیچ گاه روشن نشد. عاملان آن مجازات نشدند، شاهدان آن یک به یک ترور شدند و تکلیف پرونده پس از این همه سال هنوز روشن نشده است و قرار هم نیست هیچ گاه روشن شود. مردم هم به مرور از خیر آن گذشتند و آن را به خانه تاریک فراموشی‌های خود سپردند.

حالا نیز مشابه همان دسیسه را برای دادگاه ترور رفیق حریری شاهدیم. سید حسن هیچ گاه نمی‌خواست ابعاد خوفناک دادگاه ترور رفیق حریری را افشا کند و خود را وارد دردسر تازه‌ای کند که بیش از همه مخاطراتش متوجه خودش خواهد بود. اما هنگامی که دید طرف صهیونیستی دسیسه‌ای چیده تا پای حزب الله را وارد ماجرایی کند که به آن اصلا ربطی ندارد مجبور به افشاگری شد والا سید حسن بارها تاکید کرد، اسرائیل مرا ناچار کرد علیهش افشاگری کنم و گرنه ما ساکت بودیم و کار را به اهالی فن سپرده بودیم. در کنار خانواده حریری نیز ایستاده بود تا تکلیف دادگاه عادلانه روشن شود. سید حسن می‌خواست فقط نظاره‌گر باشد ولی وقتی او را به این بازی کثیف به زور کشاندند و حزب الله را هدف قرار دادند، چاره‌ای ندید جز این که وارد عمل شود.

دشمن دست بردار نیست. متاسفانه برادران 14 مارسی هم خود را وارد بازی ناخواسته‌ای کرده‌اند که نمی‌دانند عاقبت آن چیزی جز هیزم انداختن در آتش فتنه نیست. داستانی که اخیرا بر سر جمیل السید به پا شده چیزی نیست جز این که تلاش می‌شود فتنه درگیری شیعه و سنی شعله‌ور شود.

حالا هم معادله روشن است. از یک سو دادگاه ترور رفیق حریری دستاویز عده‌ای خاص قرار گرفته و اعضای حزب‌ الله را هدف قرار داده است تا جایگاه محبوب آن را نزد افکار عمومی لبنان و عرب تضعیف کند. هم‌زمان بحث شیعه و سنی به میان آمده تا فتنه جنگ طایفه‌ای شعله ور شود و این بار هم حزب الله مورد هدف است چرا که همه درد اسرائیلی‌ها این است که حزب الله در لبنان به عنوان سمبل مقاومت روز به روز قوی‌تر می‌شود و حمایت‌های مردمی‌اش نیز روز به روز افزایش می‌یابد. از سوی دیگر اسرائیل علنا ساز جنگ سر می‌دهد. فرمانده نیروی زمینی ارتش اسرائیل هفته گذشته اعلام کرد که ارتش اسرائیل خود را برای یک نبرد تمام عیار با حزب الله آماده می‌کند و جالب است، می‌گوید به خوبی آگاه است که حزب الله آمادگی لازم برای مبارزه را دارد.

هم‌زمانی این دو حادثه به خوبی نشان می‌دهد که توطئه‌ای در کار است که سکان آن توسط اسرائیل اداره می‌شود. نقشه اسرائیل بر این محوریت است که ما را با مسائل داخلی‌مان مشغول کند و ابتدا از داخل برادرکشی آغاز شود تا بدین ترتیب مقاومت تضعیف شده و با بی‌مهری‌هایی که از سوی جریان داخل هدایت می‌شود جایگاه خود را نزد افکار عمومی از دست بدهد و پس از آن حمله همه جانبه‌ای را علیه خاک لبنان شروع کند و به خیال خود مقاومت را برای همیشه نابود سازد.    

لبنان آبستن حوادث است. اگر هوشیار نباشیم دوباره خود را در دهه هشتاد لبنان می‌یابیم. بی‌شک آن روزها برای هیچ کدام ما از مسیحی و سنی گرفته تا شیعه و دروز و علوی و ارمنی و غیره روزهای خاطره‌انگیزی نبود. پس همه باید هوشیار باشند. وقوع جنگ به نفع هیچ کس نیست. نه سعد حریری و 14 مارس از این فتنه سودی می‌برند و نه جریان 8 مارس و حزب الله و نه ملت همیشه مظلوم لبنان که همواره یا چوب اختلاف‌های داخلی ما را خوردند یا چوب زیاده‌خواهی‌ها و کینه‌ورزی‌های اسرائیل و امریکا و دیگران.

حتی بر خلاف آن چه گفته می‌شود، عربستان و سوریه نیز از متمایل شدن لبنان به سمت وضعیت جنگی به هیچ وجه خرسند نیستند. حتی تهران هم نمی‌خواهد جنگی در درون لبنان شکل بگیرد و کشور به ورطه نابودی کشیده شود. محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران از دمشق با ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی و خادم حرمین الشریفین تماس گرفت تا به کمک او بتواند بحران جاری در لبنان را مهار کند. آقای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با مقام‌های ارشد تک‌تک احزاب در تماس بوده و به آنها یاداوری کرده به هیچ وجه دوست ندارد لبنانی‌ها به جای دشمنی کردن با اسرائیل با خود دشمنی کنند.

این وظیفه ماست که خود را از این فتنه‌ها نجات دهیم. اگر دیر شود معلوم نیست آینده لبنان به کجا کشیده خواهد شد.

*سلیم الحص، نخست وزیر اسبق لبنان است که این یادداشت را به طور اختصاصی برای خبر نگاشته است. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 94823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =