۰ نفر
۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۱
مصرف نودل نشانه فقیر شدن خانواده است!

نودل به عنوان یک محصول غذایی در نظر گرفته می‌شود که از آن می‌توان کالری زیادی را با قیمت پایین دریافت کرد (هزینه بسته‌ها کمتر از یک دلار است). این قیمت پائین تا حدی به دلیل توانایی شرکت‌های تولیدی در پایین نگه داشتن هزینه‌ها، حتی در زمان تورم است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از Asia News، در سال‌های اخیر به دلیل تورم، محبوبیت نودل تنها به آسیا محدود نشده و مصرف آن در تمام قاره‌های جهان، حتی کشورهای پردرآمد رشد فزاینده‌ای دارد. در ایالات متحده، آنها حتی تبدیل به واحد پول غیررسمی جدید زندان‌ها شده‌اند. اما در میان کارشناسان سلامت هشدار می‌دهند که داشتن نمک زیاد نودل باعث نگرانی است.

فایننشال تایمز نوشت: اگر تمام نودل‌های فوری فروخته شده در جهان در یک سال در یک ردیف قرار می‌گرفتند، یک نودل غول‌پیکر به طول 6.2 میلیارد کیلومتر ایجاد می‌کردند که بیشتر از فاصله بین زمین و پلوتون است.

نودل فوری که پس از جنگ جهانی دوم در ژاپن برای تغذیه یک کشور گرسنه ایجاد شد، همچنان یک غذای آماده ارزان، سریع و خوشمزه (البته پر کالری) باقی مانده است و ویژگی های آن که باعث محبوبیت آن در سراسر جهان شده است. .

اما موفقیت نودل به نوعی نشانه فقیر شدن خانوارها نیز هست.

طبق گزارش انجمن جهانی نودل فوری، در سال 2022 بیش از 121 میلیارد وعده نودل خورده شد که حدود 17 درصد بیشتر از سال 2018 بود.

در برخی از کشورها مانند نیجریه، بنگلادش و ترکیه، این افزایش به مراتب بیشتر بود و از 53 درصد تا 425 درصد متغیر بود.

در کنیا، تقاضا برای نودل 160 درصد افزایش یافت و از 50 میلیون به 130 میلیون وعده رسید. در کلمبیا 150 درصد و در مصر 110 درصد افزایش یافت. حتی در خود ژاپن نیز به دلیل افزایش تورم، نودل بسیار بیشتری خورده می‌شود.

در ایالات متحده و بریتانیا، مصرف نودل فوری در طی پنج سال 14 درصد افزایش یافته تا جایی که در زندان های ایالات متحده، بسته‌های نودل آماده جایگزین سیگار به عنوان پول در اقتصاد غیررسمی زندان‌ها شده است. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از زندان‌ها وعده‌های غذایی را ارائه می‌کنند که فاقد مواد مغذی مورد نیاز برای یک بزرگسال است.

حتی در خارج از زندان‌ها، نودل توسط خانواده‌های آمریکایی به عنوان یک محصول غذایی در نظر گرفته می‌شود که از آن می‌توان کالری زیادی را با قیمت پایین دریافت کرد (هزینه بسته‌ها کمتر از یک دلار است). این قیمت پائین تا حدی به دلیل توانایی شرکت‌های تولیدی در پایین نگه داشتن هزینه‌ها، حتی در زمان تورم است.

تویو سوئیسان (Toyo Suisan) و نیسین فودز (Nissin Foods) (که بنیانگذار آن نودل فوری را اختراع کرد) در بازاری که به گفته تحلیلگران ارزش آن بیش از 54 میلیارد دلار است، جایگاه قابل توجهی دارند.

نودل های فوری در طول همه گیری و بحران اقتصادی متعاقب آن محبوبیت بیشتری پیدا کردند، اما به گفته سخنگوی نیسین، این یک رونق موقت نیست.

هر دو شرکت برنامه‌هایی برای ایجاد ظرفیت تولید در ایالات متحده و مکزیک تا سال 2025 برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد اعلام کرده‌اند.

با این حال، دو بسته 70 گرمی حاوی 2352 میلی گرم سدیم یا 118 درصد بیشاز میزان توصیه شده روزانه سازمان بهداشت جهانی است.

نمک به مقدار زیادی برای بهبود بافت و کاهش زمان پخت و پز استفاده می‌شود و بسته‌های فروخته شده در کشورهای با درآمد کم و متوسط (ساخته شده نه تنها در ژاپن) اغلب حتی شورتر از آنهایی هستند که در کشورهای پردرآمد فروخته می‌شوند، که این نگرانی کارشناسان بهداشت را افزایش می دهد.

۲۲۴۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1884646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =