۵ نفر
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰

مهدی نصیری و شتاب منحصر به فردش

سید عبدالجواد موسوی
مهدی نصیری و شتاب منحصر به فردش

آن هایی که جریان مطبوعات را به صورت جدی در این چند دهه دنبال کرده اند می دانند که من کارم را با مهدی نصیری شروع کرده ام. از سال ۷۱ و در روزنامه کیهان. بعدها هم در هفته نامه صبح و ماهنامه صبح. در سال ۷۶ هم هرکداممان به سویی دیگر رفتیم اما در تمامی این سال ها رفاقتمان برجای بوده. هنوز هم هست.

این ها را گفتم تا بدانید رفاقت را بر هر چیزی مقدم می دانم. با توجه به شناختی که از او دارم می دانم او نیز همین خلق و خو را دارد. در همین سال هایی که از حیث سیاسی کاملا دگرگون شده هنوز هم که یاد رفقای قدیمی اش می کند با ادب و احترام از آن ها یاد می کند و حق رفاقت را به جا می آورد. پس از درگذشت نادر طالب زاده اصلا به این فکر نکرد که طرفداران سیاسی اش از او توقع ادب و احترام نسبت به آن مرحوم را ندارند و بی پروای واکنش آن ها، حق دوستی را به جا آورد. علاوه بر این ها به نظرم سعه صدر او در مقابل مخالفانش ستودنی است. برخلاف سال های جوانی اش دیگر از خود حق پنداری، خبری نیست. با متانت، رای مخالفانش را می شنود و گاهی حق را به آن ها می دهد. مهدی نصیری خلق و خوی خوب کم ندارد اما این یادداشت در ستایش محاسن اخلاقی او نیست. اتفاقا قرار است در نقد او چیزی بگویم و برای این نقد لازم است اشاره کنم که او در کنار همه ویژگی های مثبتش یک ویژگی نه چندان قابل دفاع هم دارد و آن شتابزدگی است. یادم هست در همان روزگار نشریه صبح یک روز خطاب به من و اخوی گفت: شماها خیلی خوبید فقط مشکلتان این است که زود منبری شدید. کاملا حق با او بود. حداقل در مورد خودم می توانم بگویم کاملا حق با او بود.

ما فرزندان طوفان انقلاب بودیم و به قول شاملو: طوفان کودکان ناهمگون می زاید. ما خیلی زود بزرگ شدیم. بی آن که فرصتی برای درک کامل خیلی چیزها را داشته باشیم. در نوجوانی اسلحه به دست گرفتیم. جنگ که تمام شد خطیب و شاعر شدیم. به بیست نرسیده در شمار سرآمدان عدالتخواهی بودیم و می خواستیم ریشه بی عدالتی و سرمایه داری و روشنفکری را بخشکانیم. از بیست که گذشتیم دیگر برای خودمان شیخی بودیم. یادم هست یک بار آقای نصیری به جای سرمقاله خودش، نوشته ای از مرا در ماهنامه صبح منتشر کرد و نوشت می خواستم سرمقاله ام را درباره فلان موضوع بنویسم اما دیدم این جوان بیست و یک ساله خیلی بهتر از مدیران و مسئولان عالی رتبه این مملکت دردهای ما را می فهمد. خداراشکر که آن غریوهای صادقانه اما اغلب خام و ساده لوحانه اندک اندک جایش را به تامل و درنگ داد و روز به روز از آن شتابزدگی کاسته شد. آقای نصیری اما با وجود یک دهه اختلاف سنی با من، شتابزدگی اش را حفظ کرد. چه آن وقتی که ضد مدرنیته شد. چه وقتی که به این نتیجه رسید فلسفه و عرفان مشکل این سرزمین است. چه هنگامی که از جایگاه مدافع آتشین به جایگاه منتقد رادیکال نظام جمهوری اسلامی کوچ کرد. ماشاءالله چه انرژی ای هم داشت و دارد. وقتی رسید به تئوری عصر حیرت، یک تنه کار یک مجموعه را انجام داد. همیشه هم، شم ژورنالیستی اش را حفظ کرد. حتی در آن روزگاری که معتقد بود نباید خیلی به قواعد ژورنالیسم پای بند بود و توجه بیش از اندازه به ژورنالیسم یعنی نوعی غربزدگی و تسلیم مشهورات زمانه شدن. این روزها هم که می بینید چه آتشی دارد می سوزاند. فوری و سریع و انقلابی می خواهد تکلیف همه چیز را مشخص کند. حوصله مباحث نظری را خیلی ندارد. مباحث نظری از نظر او باید زود به نتیجه برسند وگرنه حوصله اش را سر می برند.

او این روزها غایتی جز براندازی ندارد. او که همین چند وقت پیش گفته بود نیازی به براندازی نیست چرا که این شکل از حکمرانی خودش منجر به این وضعیت می شود و اصلا براندازی تحصیل حاصل است و حتی وقت هم برای پایان کار تعیین کرده بود، حالا می خواهد وعده ای را که داده زودتر تحقق بخشد. شاید هم می خواهد خودش مسبب ماجرا باشد به تاوان دفاع سفت و سختی که پیشترها می کرد. نمی دانم. این ها حدسیات من است و تحلیلی که من بر اساس شناختم از مهدی نصیری دارم. او هر پروژه ای را که در این سال ها کلید زده از عدالتخواهی تا دشمنی با فلسفه و عرفان، و عصر حیرت، خیلی زود به نقطه جوش رسانده. یعنی در همه این موارد تا ته خط رفته. روزی هم که شروع کرد به انتقادهای بی پروا و صریح از حاکمیت، من و چندتن از دوستانی که او را تا حدودی می شناختیم حدس می زدیم کار به این جاها بکشد. فعلا در نقد تئوری اتحاد شاهزاده و تاجزاده چیزی نمی گویم جز این که این تئوری زاییده آن شتابِ منحصر به فرد است.

منتشر شده در روزنامه هم میهن

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1901943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 13
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مبارز .. IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
    این نظام و این انقلاب هیچ وقت دچار براندازی نمی شود ولی سست شده و ترسیده شده ها و در نهایت پشیمان شده ها که در دایره هیئت امنای نظام هستند از گردونه این انقلاب خارج شده و برخواهند افتاد نه نظام و انقلابی که بر پایه خون و نفس پاک دلیران و جوانمردان این کشور در جهان با وجود تنهایی و غربتش ایستاده است . و قس علیهذا !!!!! حاصل محصول این است و تلخ هست جناب موسوی . به زعم بنده شاید آقای نصیری و امثالش متوجه این قسمت از براندازی که دقیقا متوجه خودشان است و ایضا اشخاص عافیت طلب و سست عنصر !! که دارند به در وآتش می زنند . جناب موسوی باش و باشیم تا صبح دولتی بدمد که حیرت را خوب مد و معنی کنیم .
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
      109 9
      مغرور نباش و حرف بی منطق هم نزن. نگاهی به تاریخ و گذشته بنداز میفهمی اگر قرار بود حکومتی همیشه باشه همان قبلی ها هنوز هم بودند الان حکومت فعلی سرکار نبود
    • همون IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
      14 56
      جناب 11:26 عزیز . نه غروری در کار است نه بی منطقی ! بیان حقیقتی بود که در این چند دهه بویژه در این 10 سال تجربه کرده ایم . با وجود آه و ناله های بی دردها !! می توان فهمید که جای خسته ها و پشیمان شده ها را چه کسانی می گیرند ؟ این نظام و انقلاب صرفا با صبر و تحمل مردم عادی تا الان دوام آورده و خواهد آورد . غیر این بوده ؟؟
    • امیر IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
      61 8
      بله آقای مبارز غیر از این بوده...به زور ضرب و زور و رانت‌های ملیارد دلاری بوده..آقای عزیز تک تک این سالها رو از اوایل ۶۰ تا امروز زندگی کردیم..هر روز دریغ از دیروز..حداقل از طرف مردم عادی اگر صحبت میکنی..ما هم که نرفتیم اشتباه کردیم..البته بندهای عاطفی به این مرز و بوم بوده..بعیده چیزی شما دستگیرت شه.
    • FR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
      38 4
      نظام مردم فقیر میخواد مردمی که هشتشون گرو نهشون باشه! این جوری فرصت ریختن تو خیابون نمیده! ولی اون قدری هم فقیر نباشن که بیان خیابون! این هنر این نظام بوده که تا الان دوام اورده! شدیدترین سرکوب و سانسور رو مردم دارن تجربه می کنند! این دوستمون خوشحاله که مردم با خواست خودشون دارن ادامه میدن! نخیر مردم میخوان زندگی کنن نه می تونن این وضعیت رو تحمل کنن نه می تونن به راحتی تو خیابون بریزن چون میخوان زندگی کنند! دین و مذهب هم بعد از انقلاب با سرعت بسیار زیادی کمرنگ شده! نظام هم برای اینکه نشون بده که مردم دین و ایمانشون رو دارن، فستیوال های مذهبی راه می ندازه! کاری کردن که طرف نمی تونه مثلا تو ماه محرم و صفر هم عروسی بگیره! این واقعیت جامعه هست! خوشبختانه با اومدن اینرتنت و شبکه های اجتماعی و گردش اطلاعات هر چند سخت، مردم هر روز دارن اگاه تر میشن و نظام رو هل میدن به سمت جایی که دوست نداره بره
    • علی حسین DE ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
      19 0
      لطفا برای هر موضوعی به خون پاک ..فلان نیاویزید انها شهید نشدن مملکت دست عده ای بیسواد اما اختلاسگر بیفته بقول زیباکلام الان هر کس در موقعیتی قرار میگیره اولین فکرش چاپیدن هست.نمیدونم چطور وجدانتان اجازه دفاع از اینها میده کدوم دشمن کشور را چنین به فلاکت سوق میداد
    • NL ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
      5 0
      آقای نصیری حق دارن...مشکل کشور عرفان و فلسفه عرفانی هستش،همه بدبختی‌های ما از عرفان شروع میشه،اگه بجای عرفان به فلسفه تحلیل‌ها میدادن که همه مسائل به درستی تحلیل بشه،قول میدم که تمام مشکلات این کشور حل میشه! ولی حاکمیت دست از عرفان و خرافات و توهم برنمیداره!
    • NL ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
      13 0
      مبارز جان،شما همون روی تخت و زیر لحاف مبارزه کن!
  • ایوب IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
    80 8
    جمهوری اسلامی، امر رشد و پیشرفت مادی و اقتصادی جامعه ایران را از اولویت خود خارج کرده و سیاست خارجی دشمن بنیاد و ستیزه گر با بخش اعظم و پیشرفته دنیا را چنان نصب العین خود قرار داده که جامعه بالقوه ثروتمند ایران را به جامعه ای فقرزده و با ده‌ها میلیون جمعیت زیر خط فقر تبدیل کرده‌است و در سیاست داخلی نیز با پرداختن بعضاً افراطی یا نمایشی به شعائر و مناسک دینی یا جبهه ای و دفاعی، سعی در راضی و در صحنه نگهداشتن اقلیتی دارد که حامیان پروپا قرص نظام به‌شمار می‌روند. البته در این میان نباید از این نکته غافل شد که بسیاری از نظریه پردازان و سرداران و روحانیان و مدافعان چنین سیاست داخلی و خارجی ای خود غرق در مواهب مادی و دنیایی بوده و لحظه ای از ارتقای داشته‌ها و ذخائر و ثروت مادی خود غافل نیستند. گویا دیگر حفظ ایمان و اعتقادات دینی مردم، دغدغه روحانیون حاکم نیست و نهایتاً تنها به حفظ اعتقاداتی می‌اندیشند که برساخته قدرت و اغلب از مصادیق بدعت است، اما سؤال این است که آیا نباید اندکی هم به تحکیم انسجام و اتحاد ملی و حفظ ایران و این آب و خاک که در معرض انواع تهدیدها قرار گرفته بیاندیشند مهدی نصیری
    • همون IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
      15 75
      جمهوری اسلامی می تواند خلع سلاح شده و تسلیم امر آمریکا و بخش اعظم و پیشرفته دنیا !! قرار بگیرد . آیا کامنت ایوب می داند و می تواند درک کند فردای روز تسلیم و کرنش ایران در برابر کاخ سفید چه بلایی سرش خواهد آمد . آیا گمان می کند آمریکا شروع به ژاپن سازی ایران می کند؟ برعکس دهه هاست که امریکا با دشمناننش مثل سوریه و افغانستان رفتار می کند و این جزو دکترین اساسی بخش اعظم و پیشرفته !! دنیاست .. راهی نیست جز تدبیر مقاومت و راهگشایی که با اراده افراد شجاع و سالم شروع شود .
    • مریم IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
      66 9
      همون کرنش در برابر آمریکا ؟ یعنی این همه کشور که با آمریکا تعامل و مراوده دارند ذلیل شده اند ؟ ایران را پیش چین و روسیه ذلیل نکردید که نصف قیمت نفت میفروشید ؟ تا افکاری مثل شماها بر مسند حکومت هستند این کشور روئی از توسعه نخواهد دید ، حاضرید این کشور و مردمشو نابود کنید برای اینکه در توهم اقتدار و غرور خودتون باقی بمونید چند وقت دیگه هم سوریه و افغانستان راهشونو از شماها جدا میکنید و به انزوا و تنهایی خودتون هی بنازید ، مردمی که در فقر دست و پا میزنند کیلو چند ؟
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
      10 35
      به مریم: ژئوپولتیک یه ذره پیچیده‌تر از اونیه که شما فکر می‌کنید. این فکر که «اگر کلفت خوبی باشم ارباب باهام مهربونی می‌کنه» همه جا به کار نمیاد!
    • همون IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
      9 30
      مریم خانم . مطالعه کنید در هر کشوری از جهان خصوصا خاورمیانه که در آن سفارت آمریکا مستقر شده ترور ، کودتا ، چپاول منابع ملی آن کشور جزو قانون دیپلماتیک آمریکایی ها بوده . این رو خود دیپلمات های آمریکایی گفته اند . خوش خیالی است آمریکایی ها مثل خودمان اهل بازی برد-برد بدانیم !!! ضمنا هر کشوری با تسلیم نابود میشود.
    • علي US ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
      42 7
      آقا همون اقتدار ما در مقابل افغانستان آزموده شده در حق آبه شما بلند شی بری سوریه عموما از ما متنفرند دولت عراق هم دست کمی از بقیه نداره .شدیم گاو شیر ده روسیه و چین
    • مریم US ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
      67 3
      متاسفم برای دیدگاهتون که به آمریکا به چشم ارباب نگاه میکنید به کشور آمریکا همانطور بنگرید که با بقیه تعامل دارید مشکل غرور بیجای شماهاست که حاضر نیستید بپذیرید و اعتراف کنید اشغال سفارت اشتباه بوده و یا بهانه تون اینه که سفارت پایگاه جاسوسی ست الان که آمریکا سفارت ندارد اصلا جاسوس هم ندارد ؟ و کدوم کشور اروپایی یا آسیایی و خاورمیانه که سفارت آمریکا توشه اجازه داده منابع ملی شو چپاول کنند تا کشوری خودش نخواهد .... اصلا بودن یا نبودن سفارت چه ربطی به چپاول منابع دارد ؟ الان که سفارت آمریکا نیست منابع مونو با دست خودمون به حراج گذاشتیم بدون اینکه بتوانیم زیر ساختهای کشورو تقویت کنیم
    • مریم US ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
      57 4
      درسته همون بعد از ۴۰ سال بخواهید روابط عادی با آمریکا داشته باشید سخته و براتون معنی و مفهوم تسلیم میدهد اما افسوس از این کشور که بخاطر هیچ نابود شد کشوری که میتونست در همه زمینه ها سری در سرها بلند کنه
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
      5 0
      همون درک ارباب و رعیتی رو اگر از روابط بین الملل می‌داشتید باز بهتر بود از اینکه «روی همو ببوسید و صلوات بفرستید»!
    • FR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
      23 2
      والا امریکا تو تقریبا همه کشورها سفارت داره! رابطه خوبی هم باهاشون داره! بین همه کشورها بعضی کشورها درگیر جنگ و مشکلات هستند مثلا یکیش تو سوریه بشاراسد هست که نمیخواد از قدرت کناره گیری کنه و با مردم خودش داره میجنگه! روسیه هم اونجا هست که ازش حمایت کنه در کنارش هم ایران! وضعیت سوریه به خاطر امریکا نیست به خاطر بشاراسد برای حفظ قدرت و همچین حمایت روسیه و ایران هست. کلا کشورهای شرفی نگاه کمونیستی و دیکتاتوری دارن! به همین خاطر خوب همو درک می کنن و پشت هم درمیان! پوتین برای اینکه بیشتر سر قدرت بمونه دستور میده قانون اساسی رو اصلاح کنن و بگن که ریس جمهور می تونه تایم بیشتری رو سر قدرت بمونه! نظام تک حزبی چین به شدت در حال کنترل و سرکوب مردمش هست! جالبه که همین شماها بهتون اپشن زندگی تو خارج از ایران رو بدن صددرصد سمت غرب میرید چون خودتون هم می دونید که نمی تونید تو کشورهای مثل چین و روسیه و کره شمالی زندگی کنید! چه دلتون بخواد چه نخواد، غرب تو زندگی ساختن برای مردمانش، نمیگیم بهترین بوده ولی مدلی که پیاده کردن بیشترین حق و حقوق شهروندی همراه با اسایش و ارامش رو فراهم کرده نسبت به بقیه!
    • مهدی IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
      3 6
      دوستان افغانستان با روسیه و شوروی جنگید و دولتش را به دست طالبان و اشرف غنی دادند.‌با این حال بیست یال کشور کشتار کردند. عراق. صدام جاسوس پنهان سیا بود. با کمک آمریکا و حکومتهای جنوب خلیج فارس بهش کمک کردند. و آن اختنش به ج.ن کشورمان وبعد به خاطر اسراییل وکنترلخاورمیانه اون را به جنگ با کویت ترغیب کردند . وگفتن. در جنکغکویت وصدام‌مداخله نمی کنند. وقتی صدام را به جون کویت انداختند . ایالات تشکیل دادند . کشور عراق را ویران کردند. و در مرحله دوم. تحریم آمریکا و جنکغ دوم خلیج فارس یک میلیون عراقی کشته شدند. سوریه وداعش. وعراق وداعش رو برای تجزیه خاورمیانه درست کردند. و. دولت عراق وکش‌رش را به حنگ‌کساندند. واکر ایران نبود که کمک کند ده ها سال جنگ‌بین شیعه و وهابی چینی در این دو کشور ادامه داشت و هر روز ایران را به پشتوانه داعش عراق و سوریه و خراسان تهدید میکردند. چه بسا کشورمان هم به دست داعش می افتاد. ایران حتی با عراق و سوریه و افغانستان. از دید آمریکا گناهکارتر است.وچه عقوبتی از مردمش خواهند کرد. به هوش باشید.
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
    13 4
    عجله‌کار شیطونه
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
    18 60
    امثال نصیری و زیبا کلام تعادل روانی ندارند
    • FR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
      16 2
      فردا روزی نصیری و زیبا کلام از نظام تعریف کننن میشن ادم های درست حسابی و انقلابی! یه لحظه فکر کنید به عنوان باورمند به خدا و اون دنیا، واقعا خودتون رو در حدی می دونید که برای زندگی ادم های دیگه، تصمیم بگیرید؟! اگه باورمند باشید و این تفکر هم داشته باشید، قطعا باور و خدایی که پرستش میکنید ارزش پرستیدن نداره! اما اگه خدایی که توصیف میکنید با کارها و حرفهایی که میزنید، مشخصه که شما یه خدایی دیگه رو جدا از خدایی که توصیف میکنید میپرستید!
  • علی IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
    14 49
    آسید عبدالجواد خیلی ادعای روشنفکری می کنی و تقریبا روزی نیست یه نفر رو با متن های مشعشع متکلم وحده ای خودت مورد نوازش قرار ندی و طرف رو نخوابونی رو سندان و نکوبیش . اما عجیبه اینقدر تحمل صدای مخالف برای خودت کمه که حتی نظرات مخالف خودت رو جزء " نظرات غیر قابل انتشار " هم محسوب نمی کنی !!! به خدا تو انتخابات ریاست جمهوری 1400 که آرای باطله دوم شد !! ( و جناب سبزوار رضایی میر قائد سوم شد !! ) جمهوری اسلامی آرای باطله رو سانسور نکرد و وجود آرای باطله رو کتمان نکرد اما شما اساسا وجود نظرات مخالف خودت رو هم حاشا می کنی و جزء " نظرات غیر قابل انتشار " محسوب نمی کنی !!! پیشنهاد می کنم یه روز هم به خودت گیر بده و خودت رو بکوب .
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
      19 5
      شمایی که این قدر اذیت میشی نخون داداش. حتما یک چیزی توی مطالب این بنده خدا هست که هر روز مطالبش رو پیگیری می کنی
    • علی IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
      9 6
      در پاسخ به : اولا : گلم اسمت رو بنویس نترس ارتش مجازی فارس و تسنیم کامنت های خبرآنلاین رو چک نمی کنن و یارانه ات رو قطع نمی کنن . ثانیا : مخاطب حرف من نبودی و نباید دخالت می کردی . ثالثا : متوجه حرف من نشدی و اصلا نگرفتی من چی میگم رابعا : جون به جونتون کنن دنبال یکی می گردید ازش برای خودتون بت بسازید و به به و چه چه کنید و معمولا طبق عادتتون از خود طرف هم بیشتر غصه شو می خورید و از خود اون بت و اسطوره تون بیشتر نگرانش هستید . وقتی یه انتقاد درست 26 تا منفی می خوره یعنی تنها نیستی و بهت برادرانه توصیه می کنم وقتی دیدی کسی پیروان و هواداران دهن باز چشم بسته زیاد داره به پیروی و هواداری از اون شخص شک کن ( نه اینکه الزاما اون شخص بد باشه بلکه بیشتر به این خاطر که با آدمهای دهن باز چشم بسته همقطار نشی ) . البته من خودم مطالب آسید عبدالجواد رو می خونم و با اکثرش موافقم ولی با وجود طرفدارهایی مثل شما و اون 25-26 نفر باید یه تجدیدنظری بکنم .
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
      7 4
      علی آقا ، به عنوان یکی از کسایی که بهت منفی دادم میگم : ما رو دور ننداز !ما اینقدرا هم بدرد نخور نیستیم خخخخخخ
  • درباره بوی کباب IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
    14 37
    آسیدجواد، شما نقش یک عامل حیاتی رو در مقالاتتون نادیده میگیرید ، و اون هم نقش مهم «بوی کباب» در تغییر خط سیاسی افراده ، حالا این فرد میتونه یک کارگر ساختمانی و تراشکار ساده گمنام مثل توماج صالحی باشه که یکشبه از گمنامی درمیاد و به رپر بزرگ معترض تبدیل میشه ‌و تمام وزرای خارجه ینگه دنیا ازش حمایت میکنند ، یا این فرد میتونه امثال سازگارا ، نصیری ، زیباکلام ، و و و باشه ... مطمئنم آقا سید جواد عزیز جزو این قشر نیست ! .....
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
    7 56
    چه عجب این سید گیس دراز یه مطلب مفید هم نوشت.
    • امیر IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
      35 6
      چقدر بی ادبی...!!نویسنده رو از روی نوشته هایش می‌توان شناخت..!و اما اینکه امثال جنابعالی تنها این مقاله رو مفید ارزیابی کردید برای آقای موسوی باید دلیلی باشه برای بازخوانی مقاله ش...همچنین که ما باید دوباره اینکار رو بکنیم تا دلیل چنین ارزیابی از طرف شما روشن شه..اگر شما بگید ماست سفیده باید یا به ماست یا به رنگش شک کرد..
    • سلام و پوزش IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
      19 2
      ببخشید من اشتباهی لایک کردم نمیشد برگردوند گفتم پیام بزارم پوزش میخوام آقای موسوی شما آدم حسابی هستید
    • FR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
      18 2
      همین شخصی که گیس دراز رو جهت تحقیر برای نویسنده استفاده میکنه، مشخصه که تو خانواده درست حسابی بزرگ نشده، از فقدان شعور رنج میبره! البته خودش هم نمی دونه، احتمالا ادم های اطرافش زیاد رنج میبرن! عزیز تایم پایین کشیدن بقیه با توهین و تحقیر برای بالا کشوندن خودت گذشته! اون برای سال های خیلی دور بوده! دیگه کسی بخواد این جوری حرف بزنه خیلی ساده حذف میشه!
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
    8 11
    جناب ایوب سلام، آن کشورهایی که در سیاست خارجی، ستیزه‌گری را با بخش اعظم و پیشرفته دنیا نصب العین خود قرار ندادند و در عوض با کدخدا ساختند، الآن در چه مرتبه‌ای از پیشرفت و توسعه و استقلال قرار دارند؟ آیا مصر که ۴۴ سال پیش با صلح کمپ‌دیوید تسلیم خواسته غرب شد، الآن وضعش چگونه است؟ آیا ترکیه که از زمان فروپاشی عثمانی(۱۹۲۲) با رهبری آتاترک تمام شروط غرب را پذیرفت و هنوز در اتحادیه اروپا راهش ندادند، الآن با حدود ۵۰۰ میلیارد بدهی خارجی و صدها مشکل اقتصادی، چه رتبه‌ای در جهان دارد؟ آیا لیبی قذافی که تسلیم تمام شروط غرب شد، الآن وضعیتش چگونه است؟ آیا ژاپن که حدود ۹۰ سال پیش یک ابرقدرت و دارای ناو هواپیمابر بود که فقط ۴ تای آن را در نبرد میدوِی در جنگ جهانی دوم در مقابل آمریکا از دست داد، بعد از تسلیم شدن در مقابل غرب، به کدام افتخارات گذشته‌اش رسیده است؟ آیا کشورهای عربی که منابع ملی و نفت و گازشان را غرب به تاراج می‌برد و سلاح خود را به آنها می‌فروشد، الآن در چه جایگاهی هستند؟ و بسیاری مثالهای دیگر که در این مختصر نمی‌گنجد؟ بهتر است ما قدری به سرنوشت دیگران نیم‌نگاهی بیندازیم و عبرت بگیریم.
    • ایوب IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
      5 1
      نیازی نیست به وضعیت کشورهای دیگه بپردازیم چون هر کسوری شرایط خاص خودش را داره. حکومت باصطلاح جمهوری اسلامی ادعا داره لا وجود تحریم و جنگ و هزار مسئله دبگه کشور را بعد از انقلاب به چه و چه و چه رسونده و دائم میگه پهلوی بی لیاقت بود و کشور ففیر بود و مردم در فلاکت. ولی ما ساختیم! سوال: اگر انقلاب نشده بود و تحریم و جنگ و هزار دشمنی دیگه نبود الان وضع کشور چه بود؟ هرآنچه امروز وضعیت ایران است نتبجه عملکرد حاکمان ضعیف و بی تدبیر است. تحریم معلول است نه علت. وضعیت سیاست خارجی معلول است نه علت! کاهش ارزش پول ملی و افتصاد خراب و ویران معلول است نه علت! همه اینها معلول سیاست غلط و ندانم کاری و تقدم مصلحت جناحی و شخصی بر قانون است. نمونه کوچک نحوه شهردار شدن آقای تانک! و البته یادمان نرود جنگ 2 ساله که می توانست در اوج قدرت و پیروزی واقعی تمام شود بعد 8 سال با نوشیدن جام زهر تمام شد و چه مصائب و بلایایی بر جا گذاشت که هنوز دامن گیر کشور است: خیل شهدا و آزاده و جانباز (سرمایه انسانی که تبدیل به هزینه شد) سهمیه های دانشگاه و استخدام و بهره مندی از منافع ملی (دشمن جان عدالت و شایسته سالاری) . . .
    • ح IR ۰۴:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
      3 2
      اخوی به جای تکرار مطالب کیهان و فارس یک ذره مطالعه کن. باور کن دنیا اینجور که میگی هم نیست. اولا ترکیه بدون داشتن منابع انرژی فراوان مثل ما بسیار بالاتر از ما ایستاده. البته اگر سرمون رو مثل کبک زیر برف نکنیم و ما رو متهم به غربزدگی نکنین. درضمن کی گفته داشتن بدهی خارجی لزوما چیز بدیه؟ متاسفانه امثال شما بدون دونستن اقتصاد و رواط خارجی شدین طوطی تکرار کننده‌ی بانیان وضع موجود که نمیدونین کشورهای دنیا برای توسعه و پیشرفت وام میگیرن و خرج توسعه میکنن و بعدا وامشون رو پس میدن مثل ما آدمها که تو زندگی برای راه‌اندازی کسب و کار وام میگیریم. اتفاقا توسعه یافته‌ترین کشورهای دنیا بدهکارترین کشورها هم هستن. اینکه به شما وام نمیدن و به جاش تحریمتون کردن باعث گریه‌ست نه افتخار که وزیر بی سواد اقتصاد مثل شما اینکه بدهی خارجی نداریم رو جزء دستاوردهاش عنوان کرده بود. مثل آدمی که آه در بساط نداره ولی ادعا بکنه خدا رو شکر چیزی ندارم که نگران از دست دادنش باشم. موضوع بعدی اینکه دست از افکار منسوخ شده 70 سال پیش بردارین. انگار دوران جنگ سرد. اخوی اینکه لیبی و عراق و مصر چه سرنوشتی پیدا کردن به این چیزی
    • ح IR ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
      5 1
      چیزی که گفتی ربط نداره. شما میدونی فرانسه با آمریکا مشکل داره؟ آلمان تو خیلی زمینه ها مخالف آمریکاست؟ چرا فکر میکنین کشورهای دنیا یک ارباب دارن به اسم آمریکا؟ مثل اون سربازی شدین که تا سالها بعد از جنگ جهانی توی جنگل پنهان شده بود و فکر میکرد هنوز جنگ ادامه داره. بله اخوی جنگ ادامه داره ولی نه اینجور که شما داستان رو تعریف میکنی. الان جنگ جنگ از راه اتحاد و روابط بین‌الملل پیش میره. اینجوری باهاتون میجنگن که منزوی‌تون کنن و شما رو تو دنیا کم اثر کنن. و وقتی واسه دنیا هیچ فایده‌ای نداشتین خود بخود از روزگار محو میشین. حالا هی به جای اینکه شروع کنیم به بازسازی روابط با دنیا شروع کردیم به جنگیدن با مردم خودمون. درضمن وسط دعوای ما با شما همون آدمایی که سنگشون رو به سینه میزنی هدفی ندارن جز منفعت مالی. به بهانه دور زدن تحریمها چندین ملیارد دلار به جیب زدن که عروسی بچه‌شون رو تو هتل اسپیناس میگیرن. این حاصل دفاع شما از این موارده. خیالشون راحته که امثال شماها تحت هر شرایطی واسشون سینه چاک میکنین و اونها پشت سرتون چپاولتون میکنن.
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
    20 5
    درود بر اقای مهدی نصیری
  • حسینی دولت آبادی از قزوین IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    9 1
    آقای موسوی! ایشان مخالف براندازی نبود. گفتند این حکومت خودش در حال بر انداختن خودش است و‌ نیازی به امثال من ندارد. ضمن اینکه یادتان باشد ایشان آن زمان داخل ایران بودند و دست و پایشان بسته بود. شما هم بروید خارج از ایران حتما نظراتتان تغییر خواهد کرد
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    0 0
    پس خوش به حال خودم که از بچگی بزرگ بودم
  • سپهر IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    0 1
    درود بر شما جناب موسوی که رسم رفاقت بجا آوردید و در نقد مهدی نصیری عجله نکردید !