4 تمرین برای تقویت حافظه و تمرکز

عواملی مانند استرس، افزایش سن، خواب ناکافی یا سبک زندگی ناسالم می‌توانند عملکرد مغز را تضعیف کنند و تاثیر قابل توجهی بر عملکرد شناختی ما داشته باشند اما با یک سری تمرین‌های مستمر می‌توان توانایی و کارکردهای مغز را افزایش داد.

علی سلیمی: استفاده کردن و درگیر کردن خود با تمرینات مغز، مانند تکمیل یک جدول سودوکو، توانایی‌های شناختی که شامل تصمیم‌گیری، قضاوت و حل مسئله می‌شوند را افزایش می‌دهد، حافظه را تقویت می‌کند و به طور کلی سلامت ذهن را ارتقا می‌دهد.

عواملی مانند استرس، افزایش سن، خواب ناکافی یا سبک زندگی ناسالم می‌توانند عملکرد مغز را تضعیف کنند و تاثیر قابل توجهی بر عملکرد شناختی ما داشته باشند. در اینجا به چهار تمرین که پژوهش‌ها نشان داده‌اند باعث افزایش توانایی مغز می‌شوند اشاره شده است.

4 تمرین برای تقویت حافظه و تمرکز

1-مطالعه فعال و یادداشت برداری

هنگام مطالعه، با یادداشت برداری یا خط کشیدن نکات کلیدی، فعالانه با مطالب درگیر شوید. این روش می‌تواند منجر به افزایش تمرکز، درک و بهبود حافظه شود.

2- یادگیری یک زبان جدید

یادگیری یک زبان جدید برای بهبود کارکردهای مغز بسیار مفید است و باعث بهبود عملکردهای شناختی، تقویت حافظه و تقویت مهارت حل مسئله می‌شود. به خاطر داشته باشید هدف این نیست که بر یک زبان کاملا مسلط و متخصص شوید. یک راه آسان استفاده از برنامه‌های یادگیری زبان آنلاین بر روی تلفن همراه است که با رویکرد ساختاریافته و فعالیت کم روزانه می‌توانید با یک زبان جدید آشنا شوید.

4 تمرین برای تقویت حافظه و تمرکز

3- مراقبه ( مدیتیشن)

از آنجایی که بسیاری از بدکارکردی‌هایی که برای مغز به وجود می‌آید ناشی از استرس است، تمرین‌های مراقبه می‌توانند به بهبود عملکرد مغز بسیار کمک کنند. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که تمرین‌های مراقبه و ذهن‌آگاهی می‌توانند باعث بهبود فرآیندهای شناختی مثل توجه، حافظه کاری و عملکردهای اجرایی و فرآیندهای فراشناختی مانند سازماندهی، برنامه‌ریزی و مهارت‌های حل مسئله شوند.

4- شطرنج

از آنجایی که بازی شطرنج نیاز به برنامه‌ریزی استراتژیک و توجه متمرکز دارد و یک تمرین ذهنی برای کل مغز فراهم می‌کند. تجزیه و تحلیل 24 مطالعه نشان می‌دهدکه آموزش شطرنج می‌تواند پیشرفت ریاضی و شناختی کلی را در دانش‌آموزان دبستانی و راهنمایی افزایش دهد.

4 تمرین برای تقویت حافظه و تمرکز

در مجموع تمرینات مختلف مغز به عنوان ابزاری پویا برای انعطاف‌پذیر نگه داشتن ذهن ما عمل می‌کند. آنها همچنین ممکن است به تغییرات ساختاری در مغز کمک کنند و باعث بهبود عملکرد آن حتی در بزرگسالی شوند. سعی کنید تقویت توانایی‌های شناختی مغز را به بخش منظمی از روزمره خود تبدیل کنید.

منبع: psychcentral

بیشتر بخوانید: اگر خیلی شیفته برند و قیمت هستید، شاید چندان از این مطلب خوش‌تان نیاید

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1907359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =