عصر دیروز پنج شنبه، وزیر صنایع و معادن در حکمی به رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) ماموریت داد در قالب یک شرکت حقوقی مستقل نسبت به طراحی و تولید یک خودروی کاملاً ایرانی اقدام نماید.

رسول شقاقی:

عصر دیروز پنج شنبه، وزیر صنایع و معادن در حکمی به رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) ماموریت داد در قالب یک شرکت حقوقی مستقل نسبت به طراحی و تولید یک خودروی کاملاً ایرانی با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در استان اصفهان از قبیل طراحی وتولید قطعات، مجموعه‌ها، بدنه و برند اقدام نماید.

در این حکم، وزیر از مجید هدایت خواستار «افزایش رقابت پذیری و توسعه محصولات جدید در کشور» شده که نشان می‌دهد خودرو جدید بایستی در بازه قیمتی حداکثر 12 تا 15 میلیون تومان باشد که بتواند رقابت مورد نظر را در بازار ارزان‌ترها بوجود آورد. همچنین این حکم نشان می‌دهد وزارت صنایع راه مقابله با انحصار در بازار خودرو را ایجاد قطبی جدید در کشور می‌داند. یافته‌های خبرآنلاین نشان می‌دهد برای برند جدید داخلی 18 ماه زمان در نظر گرفته شده است. از سویی سازمان گسترش و نوسازی در این برنامه سهامی کمتر از 50 درصد خواهد داشت و سهام عمده به بخش خصوصی تعلق دارد. همه این‌ها یعنی در برنامه‌های جدید، نهادهای دولتی و بالادستی صنعت خودرو دیگر بنگاه‌داری نخواهند کرد و به وظیفه اصلی خود یعنی توسعه خواهند پرداخت.

گرچه انتشار این خبر در روز جمعه باعث شد اطلاعات اندکی از آن علنی شود اما قبلا بحث بر این بود که ایدرو پس از حضور و به نتیجه رساندن پروژه‌های اینچنینی آنها را واگذار کند تا با درآمد آن فعالیت توسعه‌ای دیگری را پی گیرد و از این رو می‌توان پیش‌بینی کرد پروژه برند جدید پس از بهره‌برداری و سوددهی بار دیگر واگذار شود.

از سویی در حکم داده شده، زمان اجرای این پروژه اعلام نشده اما اجرای 18 ماهه آن نیز به سختی امکان پذیر است گرچه نباید فراموش کرد فروش ایران خودرو و سایپا نقدینگی خوبی ایجاد کرده و استان اصفهان نیز در زمینه قطعه‌سازی از وضعیت مناسبی برخوردار است. اجرای آن با توجه به دانش فنی ساخت خط تولید نیز زمان زیادی نمی‌خواهد اما طراحی برند جدید چالشی جدی است که بدون حضور شرکت‌های خارجی مشاور در این زمینه بعید بتوان به آن دست یافت.

هرچه هست، این حکم نشان می‌دهد دولت دیگر انگیزه بنگاه‌داری ندارد و بیشتر ترجیح می‌دهد نقش حاکمیتی داشته باشد و یا از طریق سازمان‌هایی همچون ایدرو به توسعه صنعت بپردازد . از این جهت حکم ایجاد یک برند جدید خودرویی را باید به فال نیک گرفت.

/36

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 136376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۰
    0 0
    جک میگیا رقابت با تولید یک محصول رقابت ایجاد بشه؟ایران خودرو و سایپا با این عظمت واین همه نیرو در تولید رانا و تینیاتور موندن حلا 18 ماه معجزه می خواهد بشه؟البته بازم جالبه چون وزیر جوان بعد از سالها حمایت یکسویه بیاد رقابت هم افتاده همزمان فصل بودجه و تعرفه!!البته این رسمه چندین سالست در زمان تعرفه و بودجه کلی برنامه ها رو می شوند و البته قدیمی شده دیگه
  • ؟ IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۰
    0 0
    قول خودرسازیه امریکا یعنی جنرال موتور بعد از ورشکستگی و تعدیل این همه نیرو چرا دولت امریکا واردات رو مبست یا 110 تعرفه واردات نگذاشت؟اینهمه کارگر بیکار شد ولی کسی خواستار تعرفه نشد بلکه یکساله به سودهی رسید؟حالا خودروساز داخل که هیچ ارتباطی با بحران دنیا نداشته و هیچ تکیه گاه صادراتی هم نداشته بقول خودشون هرچی ساختن فروختن چطوریهانها بهانه اشتغال نیاوردن و یک شرکت ورشکسته و روبه تعطیل به سودهی رسید یکساله ولی در اینجا هنوز لابی تعرفه می کنند ؟ اشتغال و ارز اینها فقط بهانه است مشکل چیزه دیگریست
  • بدون نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۰
    0 0
    ان اشی که مینیاتور و رانا بگذار جا بیفته بعد یه هزینه دیگری درست کنید اقای وزیر جوان صنعت که جای ازمون و خطا نیست مثل اینکه خودتونم متوجه شدید حمایتهای جانانه که یه مدت ادعاش رو می کردید دیگه بی فایده بوده پژو 20 سال پیش هنوز همون پزو 206 و سمند 10 ساله هم همونه و بقیه هم به همین صورت حالا پارس خودرو یا گروه بهمن قدیمی و با این همه نیرو رو ول کردی می خواین از جیب بیت امال خرج تراشی کنید که به پایان عمر دولت دهم هم نمی رسه؟!
  • علی IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۰
    0 0
    این هم یک بازی دیگر برای شعارهای گنده و سر کار گذاشتن مردم و تداوم بازار انحصاری به بهانه تولید داخلی بابا بعد از 40 سال خودروسازی بپذیرید ما در این صنعت دارای مزیت نسبی نیستیم. با کی دارید لج بازی میکنید ؟ یکصدم این حمایت را از کشاورزی و نساجی و صنایع دستی و غیره میکردید 100 برابر بیشتر به اقتصاد کشور کمک میشد
  • سینا IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۰
    0 0
    اخراین کارمشخصه1به ثمرنرسیدن درموعدمقرر2ناقص ماندن طرح ودست به دامن دیگران شدن 3درنهایت بدل شدن به کارخانه مونتاژوحیف ومیل شدن پول بیت المال
  • بدون نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۰
    0 0
    خدا به خير گرداند يك خودرو ديگه ؟؟؟؟؟؟ در حاليكه جهان در توليدخودرودر حال پيشرفت مي باشد خودرو به معناي واقعي با كيفيت وپلت فرم زيباوباسوختهاي هيدروژني ومصرف بنرين 3/4ليتر در 100كيلومتر تورا به خدا سرمايه مملكت را به پتروشيمي وگازونفت وبرق هدايت كنيد ماخودرو ساز نيستيم مامونتاژكار واقعي هستيم باقيمت غير واقعي. به اميد روزي كه اين سرمايه ها حيف وميل نشو
  • بدون نام IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۰
    0 0
    میگم عجب قطبه سومی انم با یک محصول که 18 ماه طراحیش طول می خواد بکشه واقعا عجب رقیبیه ها لاقل ایران خودرو 5تا پژو روی خط تولیدش داره
  • سینا IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۰
    1 0
    از کی تا حالا مونتاژ کاری شده خودروسازی؟ /اقعا خجالت نمی کشین که تولید گاری موتورداری بنام پراید رو میگین تولید خودرو؟
  • بدون نام IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۰
    0 0
    در حرفهای اقایون رویای اینده چیزی که صنعت پرمدعای خودرسازی سالهاست در انه و هنوز بهش دست پیدا نکرده و فقط دلخوشی دادن که دیگه دل هیچ کس جز خودتون خوش نمیشه 20 سال 50 سال خوب می خواستین ازاد سازیه قیمت بنزین رو همزمان با پیشرفت صعت 50 ساله انجام می دادین !حالا که انجام شد تعرفه هم همزمان باید حذف بشود قیمتها مانند نان و بنزین و... ازاد بشه
  • بدون نام IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۰
    0 0
    مردم ندارند بنزین 700 بزنن یا محصولاتی بخرن که لیاقت این همه پول رو ندارند تا یک روز خودروسازی تکون بخوره که نمی خوره بعد این همه سال
  • بدون نام IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۰
    0 0
    کره رقت سمت امریکا حالا داره بازار امریکا از خود امریکایی ها میگیره بد کرده این همه درامد و سود بدون نیاز به نفت؟شما که داری میری سمت چین و محصولاتش کجا رو گرفتین اصلا سمند رو راه می دهند با بازار چین؟یا شما بعد 60 سال داری قطعه برای ماشین های 20 ساله وارد می کنید؟
  • بدون نام IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۰
    0 0
    بوق و کرنای موسسه استاندارد زویر نظر وزارت صنایع مبنی بر حذف برخی محصولات چی شد پراید همون پراید!وانت نیسان پیکان با شدت داره تولید میشه؟روا همونه الودگی هوا همونه تلفات چجاده ای 5 درصد رشد کرد.رضایته مردم بیشتر شد؟نه خیر
  • بدون نام IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۰
    1 0
    مردم بی ذارن و نمی خواهند این محصولات قدیمی از رده خارج سوار بشوند چرا درک نمی کنید ؟یا خوتون رو به نشنیدن می زنید!!
  • بدون نام IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۰
    1 0
    در ساله 2011 میلادی محصولات 30 سال پیش تولید کردن هیچ هنری نیست
  • بدون نام IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۰
    0 0
    اگر امسال تعرفه مانند بنزین حذف نشد کل طرح هدفمند کردن ازاد شدن قیمت ها در ذهنمردم زیر سوال میره و باید جواب بدهند ازاد سازی قیمت فقط انهایی است که به نفع خودتان است و شامل تعرفه و قیمت خودر نمی شود؟پس مفهوم ازاد سازی نیست سبک کردن بار خود است نه چیز دیگ
  • صدا IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۱
    0 0
    خدای من طراحی و ایجاد برند؟! ظاهرا دوستان در وزاتخانه "برند" را با ثبت یک اسم در سازمان ثبت شرکتها اشتباه گرفته اند که میخواهند طی چند ماه یک برند آنهم در زمینه خودرو بدنیا بیاورند.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۱
    0 0
    اقايون قطعه ساز محترم مايه دارهروقت شماها پرايد و پژو وانت نيسان وپيكان رو از خط توليدتان حذف مرديد و محصولات چيني بعد قطعات چيني رو حذف شد بعد بيايد از شان , حيثيت ملي حرف بزنيد ماشين 5سال كاركرده اروپايي شرف داره به كل محصولات چيني و از رده خارج صفر كه دارين توليد مي كنين؟اول برين ننگ هوو و ديگر محصولات چيني وفرانسوي از پيشونيتون پاك كنيد بعد ادعاي گنده تر توليداتون بكنيد
  • بدون نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۱
    0 0
    برادران کمیسیو ماده 1 یا برادران کمیسیون صنایع و... هرکسی خواسته مردم ازاد سازی بازار خودرو و حذف تعرفه هاست نپیچونین ملتو همیچیو قیمتشو ازاد کردین حالام نوبته تعرفه هاست اینم ازاسازیه شما وظیفتون انجام خواست ملیه نه خواسته 2تا خودروساز سود طلبو قطعه ساز ...
  • بدون نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
    0 0
    اونايي كه قانون ارتقاي كيفي رو تصويب كردن بايد جواب ملت رو بدن چون فقط ميخواستن سر مردم رو شيره بمالن اخه مگه پرايد و پژو 405 قابل ارتقاي كيفي هستن؟هر خودرويي در زمان خودش يه سري قابليت داره ولي سايپا و ايران خودرو دارن گنجشك رنگ ميكنن بجاي قناري ميفروشن كم فروشي مگه شاخ و دم داره
  • عماد IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
    1 0
    آقای وزیر عجب آدم شوخی هستید