سفر نخست­وزیر چین به کره­شمالی را می‌توان یکی از مهمترین تحولات شبه جزیره و حتی آسیای دور نامید

سمیه مروتی: 

سفر نخست­وزیر چین به کره­شمالی را می‌توان یکی از مهمترین تحولات شبه جزیره و حتی آسیای دور نامید، چه اینکه کره‌شمالی تقریباً در یک سال گذشته حرف اول را در شگفتی‌آفرینی در سطح جهان زده و تقریباً سه بحران بزرگ را بر سر مسائل اتمی خود پدید آورده است.

سفر یک مقام عالیرتبه چین به کره‌شمالی از این حیث که تا اندازه زیادی در میان مقامات پیونگ یانگ موجه و پسندیده به حساب می‌آید، می‌تواند نویدبخش روزهای خوبی برای همسایگان کره‌شمالی به حساب آید. بر همین اساس بی‌راه نیست اگر گفته شود گویا، شاهین جنگ از آسمان شبه‌جزیره کره برخاسته و فرآیند خلع‌سلاح پیونگ‌یانگ و بازگشت این کشور به جامعه جهانی آغاز شده است.

با توجه به سفر چندی پیش «دای­بین­گائو» فرستاده­ ویژه­ «هوجین­تائو» رئیس­جمهور چین به کره­شمالی و ابراز تمایل «کیم­جونگ ایل» رهبر کره­شمالی در مورد تمایل این کشور برای بازگشت به مذاکرات، چنین سفری برای تحلیل­گران قابل انتظار بود. کره­­شمالی به دنبال انتقاد سازمان ملل از برنامه هسته‌ای و آزمایش موشک دور­برد این کشور در ماه آوریل، از مذاکرات شش جانبه کشورهای چین‌، ژاپن، کره جنوبی، روسیه و آمریکا کناره‌­گیری و اعلام کرد تا زمانی که مذاکرات هسته‌ای به شیوه سابق برگزار نگردد بر سر میز مذاکره حاضر نخواهد شد. بعد از آزمایش هسته‌ای زیرزمینی کره­شمالی در ماه می‌، سازمان ملل پیونگ‌یانگ را با تحریم‌های شدیدتری روبه‌رو کرد که این امر بر خشم دولت کره شمالی افزود.

آخرین قطعنامه­ شورای امنیت سازمان ملل به تاریخ 16 ژوئیه 2009 بازمی­گردد که بر اساس مفاد قطعنامه 1874، پنج فرد و پنج شرکت دیگر را به دلیل همکاری در برنامه هسته­ای کره‌شمالی، مشمول منع مسافرت و مسدود شدن دارایی­های مالی آنان ساخت. شورا همچنین برخی مواد مانند گرافیت و فیبر‌های پارا- آرامید را در لیست موادی قرار داد که کشورهای عضو از صدور آن به کره، به دلیل کاربردشان در موشک‌های دور برد بالستیک، منع شده­اند. بر اساس مواد همین قطعنامه، شورا از کشورهای عضو سازمان­ملل درخواست نمود تا از «هرگونه خدمات مالی که می­تواند به برنامه فعالیت­های موشکی و هسته­ای (سلاح­های کشتار جمعی) کره­شمالی کمک رساند، جلوگیری کنند.» 

حضور چین از ابتدای شروع مذاکرات بر سر موضوع هسته­ای کره­شمالی برای تحلیل­گران منطقه معنایی جز نگرانی­های یک کشور همسایه نسبت به توانمندی هسته­ای همسایه­اش نداشت. ولی در پی بالا رفتن حساسیت سایر کشورها به برنامه­های هسته­ای کره­شمالی و عدم پاسخ مناسب کره به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)، کره تبدیل به اولین کشوری شد که در سال 1992 خروج خود از پیمان NPT را اعلام کرد.

حساسیت نسبت به بلند پروازی­های کره­شمالی در منطقه­ی شرق آسیا بسیار زیاد است و همسایگان او- چین، روسیه، ژاپن و کره­جنوبی- در موارد متعددی اعلام داشته­اند که برنامه­های هسته­ای او را به دقت زیر نظر دارند. خطر این برنامه­ها با آزمایش موشک­های قاره­پیما فزونی گرفت.

از همین‌رو چینی­ها موشکافانه، رویکرد ایالات متحده در قبال مسائل منطقه را دنبال می‌کنند تا از هرگونه عکس­العمل شتاب­زده­ اعضای شورای امنیت، بالاخص آمریکا که باعث عمیق­تر شدن بحران شود، جلوگیری به­عمل آورند. چینی­ها به خوبی دریافته­اندکه دیدگاهی در آمریکا هست که باور دارد، «کره‌شمالی در قبال ارائه مشوق­های گسترده، تولید پلوتونیوم بیشتر را متوقف خواهد کرد، اما آنها شک دارند که تا زمانی که رژیم‌کیم‌جونگ ایل قدرت را در دست دارد، از بین بردن برنامه اتمی کره‌شمالی به صورتی «کامل، قابل تأیید و غیرقابل بازگشت» قابل دستیابی باشد.»

پس اکنون دو گزینه پیش روی آمریکا است؛ یا ایالات متحده با یک توافقنامه دیگر که به طور کامل دربرگیرنده برنامه اتمی کره‌شمالی نیست، موافقت کند؛ و یا اجازه دهد که تکثیر سلاح‌های اتمی توسط کره‌شمالی ادامه یابد و این حداقل تا زمانی است که چین، به عنوان مهم­ترین حامی و ارائه‌کننده کمک به کره­شمالی، به اندازه کافی احساس خطر نماید تا کمک­های اقتصادی و حمایت­های دیپلماتیک خود از رژیم کیم را متوقف نماید.

دولت اوباما نیز به صراحت اعلام داشته، به دنبال یافتن یک «همگرایی و اجماع فوق­العاده» جامعه­ بین‌المللی در مورد جدی بودن نگرانی­اش در قبال بحران هسته­ای کره و اعمال تحریم­های پایدارتر با هدف دستیابی به حذف نهایی سلاح­های هسته­ای از شبه جزیره­ کره هستند.

باید پذیرفت، واقعیت راهبرد نوین در آسیا از هنگام پایان جنگ سرد این است که محیط امنیتی آسیا، تحت تأثیر جهانی­شدن و انقلاب فنآوری 20 سال گذشته، دستخوش تغییرات عمده­ای شده است و برای درک روندهای سیاسی و دیپلماتیک نباید این روندها را از نظر دور داشت و دیپلماسی منطقه­ شرق آسیا با همان قواعد بازی رایج در دوران پس از جنگ دوم جهانی و بالاخص جنگ کره ارزیابی کرد. امروز ما شاهد بیدار شدن غولی در شرق آسیا هستیم که نسبت به حضور سایر قدرت­ها در حوزه­ نفوذ خود بی‌تفاوت نخواهد بود، زیرا از ملزومات قدرت بزرگ بودن، همانا تأثیرگذاری فوق­العاده در حوزه­ نفوذ خویشتن است. از همین روی سفر نخست‌وزیر چین به کره­شمالی معنای بسیار عمیقی برای دیگر بازیگران در بردارد.

آیا کره به مذاکرات شش جانبه بازمی‌گردد؟

حضور ون جیائوبای، نخست‌وزیر چین در پیونگ‌یانگ و استقبال کم­نظیر کره­ای­ها از وی، امیدهای بسیاری را در مورد موفقیت­آمیز بودن نشست سران دو کشور کمونیستی به‌وجود آورد که در وهله­ اول نشان از تمایل بالای دوکشور برای توافقات استراتژیک دارد. ظاهراً به دنبال موافقت آمریکا با گفت‌وگوی مستقیم با کره‌شمالی، مقام‌های چین سعی دارند این مذاکرات تا جایی که امکان دارد در چارچوب نشست شش جانبه پکن انجام شود که کره‌شمالی چند ماه پیش از آن کناره‌گیری کرد. با این حساب چین به عنوان متحد اصلی کره‌شمالی قادر است تا حدی در قدرت حاکمه این کشور نفوذ کند اما در مورد بازگرداندن کره‌شمالی به مذاکرات شش جانبه تا زمانی که آمریکا تحریم‌ها را متوقف نکرده است؛ کاری دشوار است.

تلاش چین عمدتاً بر این محور متمرکز است که کره‌شمالی حاضر به بازگشت به مذاکرات چند جانبه برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای شود. از سوی دیگر کره جنوبی و آمریکا می‌گویند تحت قطعنامه‌های سازمان ملل به تحریم‌ها علیه کره‌شمالی ادامه می‌دهند به این معنا تا زمانی که در مواضع طرفین تغییری حاصل نشود بعید است نشست شش جانبه از سرگرفته شده و حتی در صورت شروع دوباره عمر طولانی داشته باشد. کره‌شمالی بارها به دلیل ناکارآمد خواندن این ساختار چند جانبه آن را مانعی برای پیشبرد برنامه‌های علمی و تحقیقاتی دانسته و افزوده است: این نشست چیزی جز استمرار تحریم‌ها را به دنبال نداشته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 19391

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =