نوروز 1389 یکی از متنوع​ترین مجموعه​های اکران را دارا است، مجموعه​ای که با وجود تنوع هنوز نتوانسته فروشی میلیاردی و یا شلوغی سالن​های سینما را موجب شود.

به گزارش خبرآنلاین، علیرضا سجادپور،​ رئیس ادراه کل نظارت و ارزشیابی در حالی در متنوع نبودن فیلم​های نوروز 1389 انتقاد می​کند که در این فصل نمایش، فیلم سیاسی «به رنگ ارغوان» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، کمدی «پوپک و مش​ ماشالله» به کارگردانی فرزاد موتمن، ملودرام اجتماعی «سلام بر عشق» ساخته اصغر نعیمی، فیلم منتقدانه اجتماعی «تسویه حساب» به کارگردانی تهمینه میلانی، فیلم طنز تلخ «هیچ» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی و فیلم​های  اجتماعی «عیار14» ساخته پرویز شهبازی و «طهران تهران» به کارگردانی داریوش مهرجویی و مهدی​کرم​پور روی پرده بودند و بعد از سال​ها تعداد فیلم​هایی که در نوروز روی پرده رفتند از سه یا چهار فیلم بالاتر رفت و به شش اثر رسید؛ اما فروش این فیلم​ها مسئله​ای است که انتقاداتی را نسبت به این نوبت اکران به وجود آورده است.

ناهماهنگی فیلم​ها با نوروز
رئیس اداره کل نظارت و ارزشیابی معتقد است فیلم​هایی که نوروز امسال به نمایش عمومی درآمدند تناسب چندانی با حال و هوای نوروز نداشتند و به دلیل نبود تنوع در میان آنان باید از این پس شورای صنفی نمایش دقت​نظر بیشتری را برای انتخاب فیلم​ها جهت نمایش در مناسبت​های ویژه صرف کند.

او در این زمینه به خبر می​گوید: « اکران نوروزی و نوبت​های نمایشی از این دست که مناسبت خاصی دارد، فرصتی است که می​توان با رعایت کردن برخی ملاحظات شرایط بهتری را برای نمایش آثار و جذب تماشاگران به وجود آورد. رعایت دقت و ملاحظاتی می​تواند اساس تعیین فیلم​هایی که در مقطع اینچنینی اکران می​شوند، از زرنگی تهیه​کننده و پخش​کننده به قابلیت و هماهنگی اثر با زمان اکران تغییر دهد.»

سجادپور می​گوید: «در میان فیلم​هایی که در نوروز امسال روی پرده رفتند، جای خالی فیلم​هایی که حال و هوای نوروزی داشته باشند، خالی بود. البته این ضعف و یا کم​توانی تهیه​کنندگانی بود که نتوانستند فیلم خود را که برای نمایش نوروزی حال​ هوایی مناسب​تر داشت، آماده اکران کنند.»

مشکل تبلیغ نادرست
محمدعلی حسین​نژاد، تهیه​کننده فیلم سینمایی «طهران تهران» از وضعیت تبلیغات فیلم راضی نیست و معتقد است تبلیغات فیلم به گونه​ای نبوده که بتواند به درستی محتوای اثر را روشن کند.

او در مورد هماهنگی محتوای فیلم با تبلیغاتی که برای آن صورت گرفته، می​گوید: «فیلم به مقوله خاصی همانند شهر تهران پرداخته است و این موضوع را از دو منظر متفاوت و از دیدگاه دو کارگردان از نسل​های مختلف مورد توجه قرار داده است. این شکل از فیلم نیازمند تبلغاتی است که نشان دهد چه نوع دیدگاهی در فیلم وجود دارد.»

حسین​نژاد ادامه می​دهد: «گروه تولید و پخش، کار خود را به درستی برای تصویر کردن فضای فیلم انجام دادند و حتی پخش​کننده هم به درستی تبلیغاتی انجام داده، اما مسئله این است که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که خود سرمایه​گذار فیلم است، مسئولیت بخش تبلیغاتی کار را خود برعهده گرفته و ما نیز ملزم به پذیرش شرایطی که آنان برای تبلیغات گذاشتند، بودیم.»

کمدی مردمی
کمدی «پوپک و مش​ ماشالله» در شرایطی ساخته شد که منیژه حکمت و فرازد موتمن هر دو به عنوان فیلمسازان و تهیه​کننده​ فیلم​هایی با گرایش به تعبیری هنری و خاص شناخته شده بودند.

این فیلم در فاصله کوتاهی از ساخت در گروه سینمایی قدس، بعد از پایان نمایش «عیار 14» از 11 فرودین ماه روی پرده رفت. حکمت در مورد زمان اکران فیلم به خبر می​گوید: «قطعاً اگر اکران فیلم از ابتدای نوروز آغاز می​شد شاهد شرایط مناسب​تری در مورد فروش فیلم بودیم اما نمی​خواستم حق کسی را بخوریم. در حال حاضر هم فیلم فروش خوبی در تهران و شهرستان​ها دارد و این نشان  می​دهد می​توان به فروش بالای فیلم و اینکه «پوپک...» یکی از پرفروش​ترین​ها و یا به کلی پرفروش​ترین فیلم امسال باشد، امیدوار باشیم.»

این کارگردان و تهیه​کننده درباره نوع کمدی موجود در «پوپک و ...»، گفت: «این فیلم یک کمدی به مفهوم واقعی کمدی است و رگه​هایی از نگاه مبتذل در آن دیده نمی​شود. باید این فیلم را به عنوان کاری به کارگردانی فرزاد موتمن و حضور بازیگران حرفه​ای پذیرفت. تفاوت این کمدی با فیلم​هایی که به واقع نمی​توان اسم آن را کمدی گذاشتف دقتی است که برای تولید آن صرف شده است.»

یک نوروز عادی
سخنگوی شورای صنفی نمایش اکران نوروز 1389 را اکرانی عادی ارزیابی می​کند، او در این زمینه به خبر می​گوید: «امسال یک عید عادی را در زمینه اکران فیلم​های سینمایی پشت سر گذاشتیم. در دو سه سال اخیر به دلیل وجود برخی فیلم​های خاص اکران نوروزی با استقبال گسترده​ای از سوی تماشاگران مواجه شد.»

او ادامه می​دهد: «سه سال قبل همزمان با نوروز فیلم سینمایی «اخراجی​ها» به نمایش درآمد که فروش بالایی داشت. نوروز سال 1387، «دایره زنگی» و «مجنون لیلی» به فروش بالایی دست پیدا کردند. سال 1388 هم در نوروز «اخراجی​ها2» اکران شد که به فروش میلیاردی بالایی دست پیدا کرد و این​ها توقع را از اکران نوروزی بالا برد. البته معتقدم فیلم​های اکران نوروزی امسال هر کدام در جایگاه خود مناسب بوده است.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 53039

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =