قطعه‌سازان از کنار کشیدن رنوپارس می‌گویند.

رسول شقاقی: سخنان دیروز ژان میشل کربل، مدیرعامل فرانسوی رنوپارس (شرکت تامین قطعات تندر90) در رابطه با واگذاری تامین به خودروسازان ایرانی که پس از پنج سال سرسختی صورت خواهد پذیرفت نگرانی‌های بسیاری در میان قطعه‌سازان ایجاد کرده است. گرچه کربل تاکید کرده این کار برای ساده‌سازی بوده و کیفیت فدا نخواهد شد، اما تغییر روش این شرکت که از آن به عنوان «پژویی شدن» یاد می شود، باعث شده نظرات مختلفی که بیشتر با نگرانی توام است از سوی قطعه‌سازان ابراز شود. در این میان البته تعدادی از آنها ضمن نگرانی، از اینکه شاید بتوان با حفظ کیفیت تیراژ را بالا برد، سخن گفتند. رضایی عضو شورای تعالی قطعه‌سازان و از تامین‌کنندگان اصلی رنو در ایران از جمله این افراد است. وی در مورد کیفیت معتقد است، رنو پایبند به آن بود و فرهنگ‌سازی هم کرد. رضایی  البته بستر خوب قطعه‌سازان ایرانی را هم از دیگر دلایل کیفیت قطعات تندر نامید و در مورد پروسه واگذاری تامین به طرف ایرانی و احتمال کاهش کیفیت به «خبر» گفت: «باید توجه داشت در هر صورت ما پیمانکار هستیم و طبق تعریفی که مشتری از کیفیت دارد قطعه می‌دهیم.»

نجفی‌منش دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز با پیچیده خواندن واگذاری تامین ضمن مخالفت با آن، فشار خودروسازان را دلیل اصلی دانست. وی همچون رضایی نهادینه‌سازی کیفیت توسط رنو را نقطه قوت این شرکت دانست و گفت: «در گذشته تمام مشکلات کیفی را به قطعه‌سازان نسبت می‌دادند اما ما با رنو نشان دادیم کیفیت در حد استانداردهای جهانی داریم.» وی پروژه تندر را باعث حیثیت قطعه‌سازان می‌داند و با گفتن این جمله که «من شخصا متاسفم» واگذاری تامین را زودهنگام دانست.

 ایرج یزدان‌بخش از پیشکسوتان صنعت قطعه نیز معتقد است رنو در حوزه کاری خود در بحث کیفیت خوب عمل کرده است. وی ضمن تحسین آنچه که به آن «منطق کیفیت» نام نهاده و از سوی رنو اجرا می‌شد، «برخورد با کیفیت» را هم از سوی این شرکت مثبت ارزیابی می‌کند. این عضو شورای تعالی قطعه‌سازان همچنین برخورد اقتصادی رنو با تامین‌کنندگان را منطقی دانسته و به خبر گفت: «روش های رنو علمی است. آنها علاوه بر منطق کیفیت که در همه جا وجود دارد، روش برخورد با کیفیت مناسبی هم داشتند.»

کربل با حکم بازنشستگی به زودی از ایران خارج خواهد شدT گرچه قول داده روش رنو پابرجا خواهد بود اما از هم‌اینک بسیاری نگرانند در آینده‌ای نه چندان دور خودرویی مانند پژو405 که حتی مورد تایید موسسه استاندارد ایران نیز نیست تولید شود. از طرفی با کنار کشیدن رنوپارس از تامین، بار دیگر بحث تجمیع تولید در پارس خودرو یا ایران‌خودرو و نحوه تامین (ساپکو یا سازه‌گستر) مناقشه‌آمیز خواهد شد. خبرآنلاین و روزنامه خبر در روزهای آینده جریان احتمالا مناقشه‌آمیز واگذاری تامین به خودروسازان ایرانی را پیگیری خواهد کرد.      

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 65898

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =