تئاتر خیابانی به معنای واقعی خود سال​هاست در ایران مرده و آنچه در سال​های اخیر به اسم تئاتر خیابانی اجرا می​شود، بیشتر تئاترهای میدانی و آیینی سنتی​ هستند.

فروغ سجادی: تئاتر خیابانی در دهه​های گذشته یکی از تأثیرگذارترین تئاترها بر مخاطب بوده است؛ تئاترهایی که با یک اتفاق از خیابان آغاز می​شد و به درون مخاطب راه پیدا می​کرد، اتفاق​های تئاتری که مخاطب را به بازی می​طلبید.

تئاتر خیابانی این روزها به اشتباه تبدیل به وسیله​ای برای اجرای سوژه​ها و موضوعات سفارشی جشنواره​های مناسبتی شده و مسئولان فرهنگی کشور در وزارت ارشاد و شهرداری و دیگر نهادها به خاطر کم​هزینه و کم​امکانات بودن این شیوه تأثیرگذار نمایشی با تفسیر اشتباه از آن در جهت برگزاری رویدادها و برنامه​های خود استفاده می‌کنند. شگفت​آورتر این است که انجمن نمایشگران خیابانی خانه تئاتر نیز به عنوان تنها صنف و جایگاه حرفه​ای این نمایش نسبت به افت جایگاه و ماهیت این نمایش در سال​های اخیر هیچ اقدامی نکرده است.

یک هفته از برگزاری نخستین جشنواره تئاتر خیابانی با نام «همایش تئاتر خیابانی فصل رهایی» می​گذرد، جشنواره​ای که با موضوع آزادگان توسط بنیاد شهید برگزارشد. در این جشنواره که مدیریت آن را حامد حسین​زادگان یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن نمایشگران خیابانی خانه تئاتر برعهده داشت، نمایش​هایی با سطح  کیفی متفاوت اجرا شد و جوایز قابل توجهی به برگزیدگان آن  تعلق گرفت.

از سوی دیگر جشنواره تئاتر حقیقت نیز که یک جشنواره موضوعی است برای تئاتر خیابانی بخش ویژه​ای در نظر گرفته و مسئولان و متولیان دفتر تئاتر خیابانی در مرکز هنرهای نمایشی در فکر برگزاری جشنواره سراسری آن، مهر ماه در مریوان هستند و صحبت از اختصاص یک مکان  ثابث برای اجرای این نوع نمایش می​کنند.

این در حالی است که ذات هنر تئاتر خیابانی با مناسبتی شدن و داشتن مکان ثابت اجرا مغایرت دارد و هرگونه نگاه تشریفاتی به این هنر خودجوش موجب تضعیف جایگاه آن می​شود. واقعیت این است خلاف تصور برخی از کارشناسان و مسئولان تئاتر خیابانی تنها به تئاتری که در فضای باز و بدون سقف یا خیابان اجرا می​شود، گفته نمی‌شود. تئاتر خیابانی تئاتری خودجوش،عصیانگر و اجتماعی است که در مواجهه با رویدادهای جامعه و واکنش مخاطبان در خیابان می​تواند به هنری تأثیرگذار و ماندگار تبدیل شود، چیزی که این روزها جای آن در تئاتر کشور خالی است.

بهبود وضعیت تئاتر خیابانی مستلزم تغییر نگاه است
به گفته وحید لک کارشناس و یکی از فعالان تئاتر خیابانی، برای بهبود وضعیت تئاتر به خصوص تئاترخیابانی باید خوب دیدن را یاد بگیریم و آموزش بدهیم.

او درباره مشکلات و معضلات تئاتر خیابانی کشور به خبرآنلاین می​گوید: «عمده​ترین مشکل این گونه هنر نمایشی، بی​هدفی، سر در گمی و نداشتن آینده روشن است که نشات گرفته از کمبود آگاهی و نبود شناخت متدهای روز دنیا از سوی مسئولان و متولیان این امر است.»

به گفته لک هنوز بعد از گذشت 70 سال از عمر این هنر فرهنگ​ساز در دنیا، مسئولان در انتخاب محل​های اجرا ناآگاهانه و شتاب​زده عمل می​کنند و این در حالی است که می​توان بدون هرگونه تقلید و کپی​برداری، از تجربیات خود و دیگران به نحو مطلوبی بهره برد، زیرا عبرت گرفتن و پند آموختن از تاریخ امری اجتناب‌ناپذیر و ضروری است.

مسئول گروه مستقل تئاتر خیابانی آبی ، ادامه می​دهد: «درآمدزایی و بحث خصوصی​سازی دو نکته مهم و قابل توجه در مورد این هنر است، ولی آموزش و تربیت نیروهای اجرایی مطمئن، تبلیغات محیطی مناسب، بالا بردن شناخت و آگاهی متولیان و دست​اندرکاران، در نظر گرفتن فضاهای مناسب همچون مقابل فروشگاه​های زنجیره​ای، میادین بزرگ شهر، فضاهای توریستی، زیارتی، تفریحی و... جلب نظر و توجه مسئولان و هنرمندان برای انجام امور کلیدی و ریشه​ای، همگی از جمله مواردی است که می​تواند باعث رشد و اعتلای تئاتر خیابانی شود.»

مسئول سابق انجمن تئاتر خیابانی خانه تئاتر، یکدست شدن گروه​های تئاتر خیابانی را راه حل مناسبی در جهت خروج از بحران کنونی می​داند و می​گوید: «با اهمیت دادن به تشکیل گروه​های حرفه​ای، ارائه برنامه​های راهبردی به صورت سالانه، تصویب بودجه سالانه تئاتر خیابانی به صورت مجزا و اختصاص بخشی از بودجه تبلیغات سازمان‌ها و نهادها برای تقویت تئاتر، اختصاص چند پلاتوی حرفه​ای و ویژه برای تمرین و تولید آثار ارزشمند، بوجود آوردن شرایط تبادل اطلاعات حرفه​ای با گروه​های پیشرو در جهان و از همه مهمتر با حذف بخش بازخوانی می​توان به آینده حرفه​ای فعالان این هنر ارزشمند و فرهنگ​ساز امیدوار شد.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 87742

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =