به گزارش «خبرآنلاین» رسانه‌های عربی پس از سفر محمود احمد‌ی‌نژاد به کشورشان به تحلیل بازتاب‌ها، نتایج و گفتمان رئیس جمهوری ایران پرداختند.

«امین الجمیل» رئیس جمهور پیشین لبنان، رئیس حزب کتائب و از سران جریان 14 مارس در تحلیلی بر سفر محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای «العربیة» اظهار داشت: در طی سفر محمود احمدی نژاد به لبنان ما شاهد دو نوع گفتمان بودیم؛ گفتمان نخست که در کاخ جمهوری صورت پذیرفت تحت تاثیر حضور مسئولان عالی‌رتبه لبنانی یعنی رئیس جمهور میشل سلیمان، نخست وزیر سعد حریری و رئیس مجلس نمایندگان نبیه بری بود که شرایط سیاسی و اصول دیپلماتیک را تا حدودی در آن لحاظ شده بود.

وی اضافه کرد: اما گفتمان دوم یعنی سخنرانی رئیس جمهور ایران در ضاحیه بیروت منعکس کننده دیدگاه‌های معروف ایران و مواضع احمدی نژاد بود.

وی نگرانی برخی کشورها و شخصیت‌های سیاسی لبنان را مربوط به خود سفر ندانست و گفت: نگرانی از نتایج پس از  سفر است که برخی از معادلات در خصوص مسئله دادگاه بین‌المللی به نفع هم پیمان ایران در لبنان رقم خواهد خورد.

«عدنان السید حسین» وزیر مشاور دولت لبنان نیز در گفت‌وگو با رادیو «الشرق» از مصادره کردن و یک‌جانبه کردن استقبال از احمدی‌نژاد توسط یک جریان انتقاد کرد و خواستار یک‌دست شدن لبنانی‌ها در مراسمات بین‌المللی شد.

«فادی عبود» وزیر گردشگری لبنان در اظهاراتی به «صوت لبنان» با تاکید بر این‌که نباید این سفر را بزرگنمایی کرد، گفت: سخنان احمد‌ی‌نژاد در ضاحیه تاثیری بر توازن سیاسی داخلی نخواهد گذاشت.

«احمد فتفت» نماینده پارلمان لبنان از اعضای جریان سعد حریری نیز به درگاه «ناو لیبانون» گفت: ما به این سفر در چارچوب دعوت رسمی رئیس جمهور لبنان از رئیس جمهور یک کشور دیگر نگاه می‌کنیم.

وی افزود: این سفر را در سه دیدگاه می‌‌توان بررسی کرد؛ نخست در قصر بعبدا احمدی‌نژاد نشان داد که به سیادت و استقلال لبنان احترام می‌گذارد. دوم متعلق امور داخلی لبنان است که هیچ گروه یا حزبی نباید این تلقی برای آن پیش بیاید که احمدی نژاد یک پای معادلات سیاسی است و برای پشتیبانی از آن به لبنان آمده است. و نگاه سوم امضای تعدادی تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دو کشور که فی‌نفسه مطلوب است.

«عمار حوری» نماینده فراکسیون 14 مارس به رهبری سعد حریری در پارلمان لبنان در مصاحبه‌ای با «أل بی سی» با اشاره به این‌که سخنان احمدی‌نژاد در روز - یعنی در کاخ بعبدا - در شب در ضاحیه دگرگون شد، خاطرنشان کرد: نمی‌توان در باره نتایج و برون‌داد سفر قضاوت کرد و باید منتظر آینده باشیم.

وی تاکید کرد که احمدی‌نژاد زبان گزنده‌ای را برای رساندن اعتقاداتش به‌کار می‌گیرد.

«بلد» یکی دیگر از روزنامه‌های لبنان پیرامون سفر احمدی نژاد به لبنان نوشت: این سفر از یک طرف بازتاب‌های ، جهانی عربی و سیاسی را به همراه داشت و از طرف دیگر نگرانی و اضطراب رژیم صهیونیستی را موجب شد.

این روزنامه با اشاره به اولین روز اقامت رییس جمهور ایران که با ضیافت شام نبیه بری رییس مجلس نمایندگان لبنان به پایان رسید نوشت: احمدی نژاد در این روز با شرکت درنشست خبری مشترک با حضور میشل سلیمان رییس جمهور لبنان، دادگاه بین‌المللی رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان را وسیله برای کاشتن بذر فتنه مذهبی و آسیب رساندن به روابط میان دو کشور دوست لبنان و سوریه دانست.

روزنامه المستقبل وابسته به حزب المستقبل به ریاست سعد حریری نخست وزیر لبنان نیز درباره سفر احمدی نژاد به لبنان نوشت: میشل سلیمان رییس جمهور لبنان ضمن تاکید بر طرح ابتکارعمل کشورهای عربی در مسئله سازش با رژیم صهیونیستی از حمایت همیشگی ایران از لبنان تشکر کرد.

این روزنامه با بیان اینکه سفر احمدی نژاد به لبنان دارای دو بعد رسمی و غیر رسمی بود ، افزود : در بعد رسمی رییس جمهور ایران و هیئت همراه با شرکت در ضیافت شام و ناهار روسای سه گانه کشور با حضور تمامی گروه‌های سیاسی فضای وحدت میان لبنانی‌ها را افزودند.

روزنامه المستقبل افزود: در بعد رسمی همچنین تفاهم نامه‌های متعددی درزمینه‌های اقتصادی ، تجاری، تکنولوژی، کشاورزی، بهداشت، محیط زیست، آموزش ، ورزش ، آب، برق و انرژی به امضای طرفین رسید و بدین ترتیب سطح روابط دو کشور به بالاترین سطح ممکن ارتقا یافت.

این روزنامه پیرامون بعد غیر رسمی سفر احمدی نژاد به لبنان تصریح کرد: بعد غیر رسمی این سفر با حضور رییس جمهور ایران در مراسمی که از سوی حزب الله و جنبش امل در ضاحیه واقع درجنوب بیروت ترتیب داده شده بود آغاز شد.

در سویی دیگر، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در سخنانی خصمانه سفر احمدی‌نژاد به لبنان را تحریک‌آمیز دانست.

فیلیپ کراولی مدعی شد: سفر احمدی‌نژاد قدرت حاکمیت بیروت و امنیت منطقه‌ای را کاهش داده است. سفر وی به جنوب لبنان به تنهایی در جهت تقویت حزب‌الله است که این گروه به عنوان یک شبکه ایرانی در لبنان فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

همچنین، در پی سخنرانی رئیس جمهور اسلامی ایران در جمع مردم جنوب لبنان، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تل‌آویو بر خلاف پیش‌بینی‌های احمدی‌نژاد، به گسترش شهرک‌سازی ادامه می‌دهد.

در پی سخنرانی محمود احمدی نژاد در جمع مردم منطقه بنت جبیل لبنان، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی که از اظهارات احمدی‌نژاد خشمگین به نظر می‌رسید، ابراز عقیده کرد: با توجه به اظهارات خلاف واقع احمدی‌نژاد، بهترین پاسخ به این اظهارات در 62 سال پیش ارائه شده است.

روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» نوشت: نتانیاهو با عصبانیت از این حرف احمدی نژاد که دنیا بداند صهیونیست‌ها رفتنی هستند، گفت: این اظهارات توهین آمیز را با گسترش شهرک سازی و گسترش اسرائیل جواب خواهیم داد.

نتانیاهو مدعی شد: متاسفانه این سفر و نتایج آن نشان داد که لبنان تبدیل به یکی از اقمار مصنوعی ایران شده است و این برای اسرائیل خوشایند نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 100622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =