گوگل در ایده جدید خود می‌خواهد گنجینه بسیار باارزش کتیبه‌های 2000 ساله بابل باستان را به صورت تصاویر دیجیتال همراه با رونوشت، ‌ترجمه و بیوگرافی در اختیار همه علاقمندان سراسر دنیا قرار دهد.

بهنوش خرم‌روز:‌ قرار است طی چند ماه آینده، کتیبه‌های بحرالمیت به سادگی در اختیار همه افراد در سراسر زمین قرار گیرد. دسترسی به آنها به قدری راحت خواهد بود که روی صندلی خانه خود لم بدهید و روی نمایشگر رایانه خود آن‌ها را تمام و کمال ببینید. این ایده تازه گوگل برای دیجیتال کردن گنجینه‌های قدیمی است که نمی‌توان قیمتی برای آن‌ها گذاشت.

به عنوان اولین گام،‌ گوگل می‌خواهد با 30هزار نسخه به جا مانده از بابل باستان شروع کند. این قطعات قدیمی‌ترین نسخه از ده‌ فرمان هستند و به گزارش پاپ‌ساینس، این اولین باری است که تمامی این قطعات عکسبرداری می‌شوند.

قدیمی‌ترین نسخه ده فرمان

شرکت آمریکایی مگاویژن برای عکسبرداری از این گنجینه عظیم، ‌نوعی فناوری عکاسی با وضوح بالا ابداع کرده است. مسئولین این پروژه مدعی شده‌اند که کیفیت عکس‌ها به حدی خوب است که نگاه کردن به آن‌ها درست مانند تماشای اصل گنجینه از فاصله نزدیک خواهد بود. بدین ترتیب،‌ نه تنها همه افراد علاقمند در سراسر دنیا می‌توانند به آسانی به این آثار باارزش دسترسی داشته باشند و آن‌ها را تماشا کنند،‌ که این کتیبه‌ها و طومارهای 2هزار ساله هم بیشتر در امان خواهند ماند، ‌چون دیگر در معرض نور و هوا برای تماشای افراد قرار نخواهند گرفت.

همچنین، به محض این که این پروژه عظیم به پایان برسد، مطالعه این کتیبه‌ها و گنجینه باستانی بسیار بسیار ساده‌تر خواهد شد. به علاوه گوگل قرار است برای هر عکس، ترجمه،‌ بیوگرافی و رونوشت هم تهیه کند. بنابراین لازم نیست یک کارشناس یا متخصص باشید تا از آن‌ها سر در بیاورید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 102132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
    2 0
    میشه راجع خود شهر بابل هم بگویید ببینیم الان جغرافیای ان کجاست ایا ان همان شهر اتلانتیس است که ناپدید شد؟؟ بابل قدیم الان کجاست . من یک چیزیهایی شنیدم که میخوام بدونم اون شهر الان دقیقا در کدام جغرافیا واقع شده؟این همان شهر نمرود است بعد ..لطفا کمی از جغرافیا و تاریخ ان بنویسید.ممنون.
  • قاسم US ۱۴:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۳۰
    1 0
    به نظر من فارسی نوشتن همه لغات کار صحیحی نیست. مثلا شما نباید Pop Science را به شکل فارسی بنویسید
  • بدون نام US ۱۴:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۳۰
    1 0
    بابل در نزديكي بغداد در كشور عراق جاي گرفته. در ويكي پديا جستجو كنيد براي اطلاعات بيشتر. Babylon هم اسم فرنگي آنست.
  • بدون نام MY ۱۵:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۳۰
    1 0
    دوست عزیز بابل قدیم الان در نزدیکی شهر بغداد در عراق قرار دارد و با آتلانتیس هیچ ارتباطی ندارد