فیزیکدان دانشگاه هاروارد دستگاه ام.آر.آی جدیدی برای تصویربرداری از جریان هوا درون ریه‌ها ساخته که در هر حالتی می‌تواند عکس بگیرد و مهم‌تر از همه اینکه 20 برابر از ام.آر.آی رایج ارزان‌تر است.

بهنوش خرم‌روز:‌ در سال 2002/ 1381، متیو روزن موفق شد بورسیه ناسا را برای مطالعه روی تاثیر جاذبه بر شش‌های انسان دریافت کند. پیش از او بسیاری از محققین نحوه تنفس و عملکرد شش‌ها را با استفاده از ام.آر.آی نشان داده بودند،‌ اما همه این اطلاعات در حالی جمع‌آوری شده بود که فرد مورد مطالعه به پشت در دستگاه ام.آر.آی دراز کشیده بود.

روزن به دنبال اطلاعات تازه‌ای بود. او می‌خواست بداند که وقتی یک انسان ایستاده، ‌شش‌هایش چه‌طور عمل می‌کنند و هوا در این حالت چه طور در سیستم تنفسی جریان می‌یابد. به همین دلیل این فیزیکدان دانشگاه هاروارد اسکنری ساخت که میتواند در هر حالتی، ریه‌های فرد را نشان دهد.

شش‌ها

ام.آر.آی‌ معمولی، میدانی مغناطیسی به وجود می‌آورد که هیدروژن موجود در مولکول‌های آب درون بافت‌های بدن را به یک سمت جهت می‌دهد و آنها را به تابشی خاص وادار میکند. رایانه این مولکول‌های جهت‌داده شده را تشخیص داده و بر اساس آن‌ها تصویری 3بعدی از اندام‌های بدن تهیه می‌کند. محققین برای مشاهده حرکت هوا درون ریه‌های افراد،‌ از آن‌ها می‌خواستند که گاز هلیوم مغناطیسی‌شده را تنفس کنند. مولکول‌های هلیوم تحت میدان مغناطیسی ام.آر.آی منظم می‌شوند و دستگاه می‌تواند مسیر عبور آن‌ها را به تصویر بکشد.

ام.آر.آی روزناما به گزارش پاپ‌ساینس، روزن بالاخره موفق شد ام.آر.آی خودش را با سیم‌های مسی و ورقه‌های آلومینیومی بسازد. چرخاندن مولکول‌های هلیوم برای این که تصویری با وضوح بالا به دست بیاید، به انرژی مغناطیسی بسیار کمی نیاز دارد. به همین دلیل دیگر لازم نیست که از مغناطیس‌های ابررسانای چند میلیون دلاری استفاده شود و همین، هزینه ام.آر.آی روزن را به یک بیستم دستگاه ام.آر.آی معمولی کاهش داده است.

بدین ترتیب، روزن موفق شده ابزاری ارزان‌قیمت بسازد که به دلیل هزینه پایینش، بسیاری از متخصصین می‌توانند آن را تهیه کنند و  در تشخیص بسیاری از بیماری‌های تنفسی، قبل از این که به مرحله‌ای دشوار برسند، از آن استفاده کنند. خود روزن درباره این دستگاه می‌گوید: «به ندرت پیش می‌آید که دستگاه ارزان‌تر از دستگاه گران‌تر به درد بخورتر باشد!»

بسیاری از کلینیک‌های پزشکی اعلام کرده‌اند که می‌خواهند یکی از ام.آر.آی‌های روزن را خریداری کنند و روزن امیدوار است که تا 5 سال آینده بتواند این دستگاه را برای فروش آماده کند. گفته می شود که هیج ابزار دیگری نمی‌تواند به اندازه ام.آر.آی روزن، جزییات جریان هوا درون ریه‌ها را نشان دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 102681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =