سوال علی مطهری از وزیر فرهنگ وارشاد درباره عدم اجرای قانون ممنوعیت به ‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه توسط وزارت ارشاد، در جلسه علنی امروز مطرح شد و حسینی به آن پاسخ داد.

به گزارش خبرآنلاین، نماینده تهران در سوال خود اظهار داشت: در چند سال اخیر شاهد به کار گیری الفاظ و کلمات بیگانه خصوصا کلمات لاتین در نامگذاری شرکت‌ها، فروشگاه‌ها، غذاخوری‌ها، هتل‌ها و کالاهای تولیدی بوده ایم که رشد چشمگیر پیدا کرده و اصالت فرهنگی جامعه اسلامی را مخدوش کرده است.

وی در ادامه به ذکر اسامی تعدادی مراکز تجاری و کالاها مانند SEVEN برای ماست، BABY SHOP و BIG BOY و ZIROTEN  TEEN ESPORT و MR PEACH برای فروشگاه‌ها و بکار بردن کلمه SALE به جای حراج یا فروش فوق العاده پرداخت و ادامه داد: غلبه کلمات لاتین در بسته بندی‌ها در کلمات فارسی و نام‌هایی مانند SUPERSTAR برای غذاخوری‌ها و ده‌ها نام بیگانه دیگر در اماکن عمومی وجاهت قانونی ندارد.

گزیده سخنان وی را در ادامه می‌خوانید: 

  • طبق تبصره 6 قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی موظف است با این پدیده، مطابق تبصره 8 همین قانون مبارزه کند و به ترتیب اخطار کتبی دهد، نسبت به تعویض علائم و نشانه‌ها و تغییر اسامی اقدام کند و نسبت به تعطیل موقت محل کار و لغو پروانه کار اقدام نماید. در حالی که وزارت ارشاد، کمترین توجهی به این موضوع ندارد و اساسا این امر را یک مساله و معضل نمی‌داند. رواج استفاده از اصلاحات بیگانه در سال‌های اخیر سرعت بیشتری یافته است و این موضوع حفظ استقلال ملی ما را تهدید می‌کند و نباید آن را کوچک بشماریم. 
  •  به قول استاد مطهری، استعمار سیاسی و اقتصادی زمانی توفیق پیدا می‌کند که استعمار فرهنگی در عرصه کشور توفیق پیدا کند. امام راحل نیز در این زمینه بسیار حساس بودند. 
  •  اراده‌ای از سوی وزارت ارشاد برای اجرای قانون مربوط به اسامی نمی‌بینیم و وزارت ارشاد آن را جدی نگرفته است. گاهی در شهر تهران که حرکت می‌کنیم، وضعیت به گونه‌ای است که آدم تصور می‌کند در لندن یا پاریس هستیم! چرا که نام فروشگاه‌ها و رستوران‌ها و حتی اسامی شرکت‌های تاکسیرانی هم به صورت لاتین نوشته می‌شود. 
  • برخی افراد با بکاربردن کلمات بیگانه احساس شخصیت می‌کنند و به همین دلیل اسامی و طرح‌های بیگانه روی لباس و همه جای شهر به چشم می‌خورد و عده‌ای خود کم بین، چهره شهر ما را تغییرمی دهند. 
  •  برخی از کشورها از طریق تغییر الفبای فارسی و عربی خود به انگلیسی، به دام استعمار افتاده‌اند و اکنون نیز پاکستان با رسمی کردن زبان انگلیسی در دانشگاه در حال افتادن به این دام است. ارتباط این کشورهاست با معارف اسلامی در نتیجه این سیاست‌ها قطع می‌شود. کشورما فاصله زیادی با این موضوع دارد. در عین حال باید توجه خاصی در مسائل فرهنگی مد نظر باشد. زیرا وقتی استقلال فکری نباشد به گفته استاد مطهری، پیشنهاد تغییر خط، لباس و دیگر موارد داده می‌شود.
  • این همان جنگ نرمی است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره فرموده‌اند. اقدامات انجام شده کافی نبوده، همانگونه که در حوزه سینما شبکه پخش خانگی نیز در حالت انفعال به سر می‌برد و گاهی نیز فیلم‌های که احکام را زیر سوال می‌برد، پخش می‌شود.
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 102727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
    0 0
    آقای مطهری عزیز . تازه معلوم نیست در تهران قدم می زنیم یا شارجه و جده !
  • مرجان IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
    0 0
    اينها سوغاتي اقازاده ها ازلندن است.باش تاصبح دولتت بدمد.
  • بدون نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
    0 0
    ممنون همه مشکلات اقتصادی و معیشتی حل شد!!!!
  • بدون نام US ۱۳:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
    0 0
    خانه از پای بست ویران است، خواجه...