مشاور سابق دولت لبنان معتقد است سفر پر سر و صدای محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران به لبنان برای این کشور آرامش‌بخش بود.

خلیل الخوری در یادداشتی اختصاصی برای خبر نوشته است کاش این آرامش این قدر قدرت داشته باشد که فضای بیشتری را آرام کند چرا که بحران‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی لبنان به خصوص در سایه رابطه داخل با خارج به اندازه‌ای گسترده است که به این آرامش طولانی مدت و فراگیر نیاز دارد.

به نوشته این روزنامه نگار لبنانی اخبار 10 روز گذشته حاکی از آن است که دست‌هایی تلاش داشت که سفر احمدی نژاد را به سخره بگیرد و فضای دردآور لبنان را پس از سفر او متشنج‌ کند و نگذارد که سفری که به آرامی برگزار شد و دستاوردهای خوبی داشت، مثبت باقی بماند، خوشبختانه این تلاش‌ها ناکام مانده است.

 مدیر تحریریه روزنامه البلاد می گوید:ما راحت  از آرامش دم می‌زنیم ولی این را هم می‌دانیم که استمرار این آرامش سختی‌های بسیاری دارد. ولی با این حال شکی ندارم که بگویم مذاکرات احمدی نژاد با سعد حریری، نخست‌وزیر و دبیرکل حزب الله و نبیه بری رئیس پارلمان که مفاد آن اعلام نشد و سری باقی ماند، نتایج فوری حداقل بر سر دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری در بر داشت.

در یادداشت اختصاصی خلیل الخوری برای خبر به این نکته اشاره شده است که احمدی نژاد پیشنهادهای جدیدی را برای کاهش تنش موجود در فضای لبنان بر سر شاهدان الزور و دادگاه ترور رفیق حریری ارائه داد که به گفته منابع نزدیک این پیشنهادها هنوز بر روی میز است و سیاستمداران و دولتمردان لبنانی بر سر آن بحث و مذاکره می‌کنند.

وی معتقد است که صرف نظر از مواضع گروه‌های سیاسی بازگشت فضای التهاب به فضای سیاسی لبنان نگران‌کننده است. اگر چه همه تلاش می‌کنند که فضا را آرام نگه دارند ولی اگر از کنترل خارج شود کشور را به دوست و دشمن تقسیم خواهد کرد. به اعتقاد من روزهای آینده روزهای حساسی خواهد بود یا آرامش مطلق برقرار خواهد شد یا کشور راهی با نتایج پیش‌بینی نشده پیش خواهد گرفت.

متن کامل یادداشت اختصاصی خلیل الخوری برای خبر را اینجا بخوانید

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 103090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =