ایرنا: در حالی که میشل سلیمان رییس جمهوری لبنان در تلاش بود با ادامه تشکیل جلسات گفت وگوی ملی روح همبستگی میان جناح‌های سیاسی این کشور را حفظ کند، غیاب هفت عضو گروه ‪ ۸‬مارس و همچنین ولید جنبلاط، این کشور را با بحران جدیدی مواجه کرده است.

این جلسه به ریاست سلیمان تشکیل و برای اولین بار در کمتر از یک ساعت به پایان رسید.

وجود تشتت آرا و تفرقه پیرامون بحث‌های مهم حکومتی و ملی، رویدادهای جاری کشور، تاخیر در تشکیل جلسه هیات دولت و تعلل در بررسی پرونده شاهدان دروغین دادگاه حریری از یک سو و غیاب هشت عضو جلسه گفت وگوی ملی از سوی دیگر، باعث شده اوضاع لبنان در سطح حکومتی رو به وخامت بگذارد.

بعد از به عقب انداختن زمان انعقاد جلسه هیات دولت که قرار بود دیروز تشکیل شود، این بار تشکیل جلسه گفت وگوی ملی با عدم حضور رهبران جریان ‪۸‬ مارس در نشست به سرنوشت مشابه جلسه هیات دولت گرفتار شد.

محمد رعد، میشل عون، سلیمان فرنجیه، ولید جنبلاط، طلال ارسلان، اسعد حردان و آغوب بقرادونیان حاضر به شرکت در این جلسه نشدند.

میشل عون از رهبران مسیحی ‪ ۸‬مارس در اعتراض به عقب انداختن مکرر بررسی پرونده شاهدان دروغین دادگاه بین‌المللی حریری در جلسه هیات دولت اعلام کرد که در جلسه گفت وگوی ملی امروز حضور نخواهد نیافت.

محمد رعد رییس فراکسیون حزب الله در مجلس نمایندگان لبنان نیز در اعلام همبستگی با موضع میشل عون از حضور در جلسه گفت وگوی ملی عذرخواهی کرد.

فرنجیه نیز با اعلام همبستگی با موضع میشل عون، عدم حضور خود را در گفت وگوی ملی به رییس جمهوری لبنان اعلام کرد.

طلال ارسلان رییس حزب دموکرات لبنان نیز با اعلام عدم حضور در جلسه گفت وگوی ملی گفت: چگونه در این جلسه شرکت کنم، در حالی که امنیت ملی و عربی کشور به علت بروز پرونده شاهدان دروغین دادگاه بین‌المللی حریری و عدم حل آن، در معرض خطر و نابودی قرار گرفته است.

نماینده حزب طاشناق هاغوب بقرادونیان نیز از حضور در جلسه گفت وگوی ملی عذرخواهی کرد و اسعد حردان رییس حزب سوری قومی اجتماعی نیز با قدردانی از تلاش‌های رییس جمهوری در ایجاد همبستگی میان احزاب لبنانی از حضور در جلسه عذر خواست.

در همین راستا، برخی از منابع نزدیک به گروه ‪ ۸‬مارس لبنان نسبت به عدم واکنش رییس جمهوری لبنان به اقدام برخی از اعضای این گروه در عدم حضور در گفت وگوهای ملی اظهار تعجب کرده و اظهار داشتند آیا رییس جمهوری نمی بایست با گردهمایی افراد معترض از علل و اسباب عدم حضور آنها در جلسه گفت وگوی ملی سئوال کند؟
منابع نزدیک به نبیه بری رییس مجلس نمایندگان لبنان نیز نسبت به حضور وی که از بنیانگذاران اصلی جلسات گفت وگوی ملی است، تنها به عنوان رییس مجلس لبنان و نه رییس حرکت شیعی امل، خبر دادند.

منابع نزدیک به رییس مجلس لبنان به نقل از وی ادامه دادند: لبنان در آستانه فرو رفتن در بحران حکومتی است. از این رو ضرورت از سرگیری و ادامه جلسه‌های گفت وگوی ملی با هدف بررسی مسایل حکومتی از واجبات به شمار می آید.

بخش نمایندگی رسانه‌ای حزب سوسیالیست ترقیخواه دروزی لبنان هم با صدور اطلاعیه اعلام کرد: ولید جنبلاط رییس این حزب قبلا عدم حضور خود در جلسه امروز گفت وگوی ملی را به علت سفر اعلام کرده و ضمن ضروری خواندن ادامه تشکیل جلسه‌های گفت وگوی ملی در کشور، آن را فرصتی مناسب برای بحث و به چالش کشاندن مسایل ملی مهم کشوری خوانده است.

در این بیان آمده است: علل عدم حضور جنبلاط سفر بوده و ربطی به علل و اسباب غیاب برخی جناح‌های از سر میز گفت وگوی ملی ندارد.

از سوی دیگر، امین جمیل رییس حزب کتائب که در تونس به سر می‌برد، سفر خود را به مادرید با هدف شرکت در جلسه امروز گفت وگوی ملی لغو کرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 105696

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =