بعد از فرانسه و چین، جراحان برای اولین‌بار در آمریکا هم توانسته‌اند صورت یک زن را بازسازی کنند.

رعنا زارعی: در بزرگ ترین جراحی پیوند صورت که تا کنون صورت گرفته، جراحان کلینیک «کلولند» توانستند 80 درصد از صورت یک زن را با استفاده از پوست و ماهیچه های گرفته شده یک جسد بازسازی کنند. به این ترتیب بعد از انجام این عمل جراحی، کل صورت این زن عوض شد و انسان یک گام دیگر به ایده تخیلی فیلم مشهور Face Off نزدیک‌تر شد.

جزییات این عمل جراحی اولین عمل پیوند صورت در کشور آمریکا و چهارمین جراحی در کل دنیا بود، روز سه‌شنبه طی یک کنفرانس خبری اعلام شد.

خانواده زنی که حدود 80 درصد صورتش با پوست و ماهیچه های گرفته شده از یک جسد بازسازی شده از پزشکان خواسته اند که نام و سن او فاش نشود. حتی هنوز مشخص نیست که جراحی چه موقع انجام شده است. اما خانم دکتر ماریا سیمیونو که یکی از جراحان برجسته و شناخته شده در میان متخصصین جراحی های میکرو (microsurgery) است، سرپرست این پروژه بوده و موفقیت او توسط همکارانش مورد تایید قرار گرفته است. جراحان این پیوند ابراز امیدواری کرده‌اند خیلی زود پیوند صورت به یک جراحی روتین و معمولی تبدیل شود.

دکتر وارن سی استاد دانشکده پزشکی لویسویل کسی که اولین پیوند دست را در کشور آمریکا را انجام داد در گفتگو با لس‌آنجلس تایمز ابراز عقیده کرده که جراحان در آستانه این توانایی هستند که «اینگونه آسیب ها را به طور کلی از بین ببرند.»

به گفته پروفسور جمیز بردلی، جراح پلاستیک مرکز پزشکی UCLA که تا کنون در جلسات مختلفی همراه با دکتر سیمیونو شرکت کرده، دکتر سیمیونو و همکارانش در کلینیک کلولند سال ها برای این عمل جراحی آماده می شدند و پیش از آزمایش روی انسان، عمل پیوند را با 20 جسد روی حیوانات انجام داده اند.

برای این پروسه 50 بیمار داوطلب در نظر گرفته شده بودند.

دکتر سیمیونو در کنفرانس خبری هفته گذشته  اعلام کرد که ایده جراحی پیوند صورت زمانی به ذهنش خطور کرد که تحت آموزش جراحی پیوند دست در دانشگاه لویسویل بود. او گفت: معمولا بیمارانی که مداوا می کردم در اثر سوختگی دچار جراحات بسیار عمیق شده بودند. دست آنها قابل بهبود بود و لباس هم بالاتنه و بازوی شان را می پوشاند اما تنها جایی که در معرض دید بود و البته قابل درمان هم نبود صورت شان بود که صحنه وحشتناکی به وجود می آورد. معمولا کسانی که صورت شان به طرز وحشتناکی آسیب می بیند تا آخر عمر از اجتماع دوری می کنند و درون لانه تاریکی شان می خزند و در جمع دیگران که زیبایی نقش مهمی را در شخصیت دادن به افراد بازی می کنند ظاهر نمی شوند.

اولین عمل پیوند صورت در سال 2005 روی ایزابل دینویر، زن 41 ساله فرانسوی مادر 2 فرزند انجام شد که قسمت پایین صورت اش به شدت آسیب دیده بود. دو عمل جداگانه دیگر هم روی یک مرد فرانسوی که مشکل ژنتیکی داشت و روی یک مرد چینی که در اثر حمله خرس صورت اش به شدت آسیب دیده بود انجام شد.

به گفته پروفسور بردلی به احتمال زیاد عمل پیوند در کلولند بین 6 تا 10 ساعت طول کشیده است، چون جراحان باید تمامی رگ های خونی، ماهیچه ها و پوست اعطا کننده را به بیمار پیوند می زدند. همچنین به گفته او ممکن است ماه ها طول بکشد تا اعصاب کاملا بهبود یابند و بنابراین تا آن زمان نمی توان با قطعیت از موفقیت کامل صحبت کرد.

ظاهرا بعد از این که تمامی ورم های صورت خوابید بیمار کاملا شبیه صورت اعطا کننده نخواهد بود و به گفته بردلی بیمار بیشتر شبیه خانواده اعطا کننده خواهد شد، چراکه ساختار استخوان مال خود بیمار است و تنها پوست متعلق به شخص دیگری است.

جراحی‌های صورت البته با چالش دیگری هم مواجه است و آن نارضایتی اهداکنندگان است. شما باید منتظر اعطا کننده صورت باشید و این اصلا آسان نیست، چراکه خانواده اعطا کننده زمانی که در شوک و اندوه شدید هستند باید راضی به اهدای قسمتی از بدن او شوند که کاملا دیده می شود و البته متعلق به فرد دیگری است.

حتی پیدا کردن بیماری که این جراحی روی صورت اش امکان پذیر باشد کار دشواری است. داوطلبان انجام این عمل در کلینیک کلولند تحت سخت ترین آزمایش های روان شناسی و جسمی قرار می گیرند. حالات روانی بیمار پیوندی بسیار مهم است چون طول دوره درمان بیمار بیشتر از هر چیز به تمایل وی به تطبیق با شرایط جدید بستگی دارد.

تمامی بیماران پیوندی باید تمام عمر داروهایی مصرف کنند که بدن شان بافت پیوندی را رد نکند و در اثر مصرف این داروها سیستم ایمنی بدن شان به شدت ضعیف می شود. در مقایسه با پیوند اعضایی نظیر کلیه یا کبد خطر پس زدن پیوند پوست بسیار زیاد است. علاوه بر این مصرف داروهای جلوگیری از پس زدن پیوند عمر بیمار را نزدیک به 10 سال کم می کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =