۰ نفر
۲۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۰:۳۳

تکلیف اتهاماتی که در 10روز آخر تبلیغات زده شد، چه می‌شود؟

امید کریمی

شور انتخاباتی امروز تا عصر تمام است، پیروز انتخابات شاید یکی دو شبی هوادارانش را در خیابان ببیند تا شهر را مانند دو هفته گذشته روی سرشان بگذارند و شب بیداری کنند. اما تکلیف همه آن اتفاقات 10 روز آخر تبلیغات چه می‌شود؟ آن همه حاشیه‌ای که در مناظره‌ها به وجود آمد، قطعاً به این راحتی فراموش نمی‌شود. دیگر کیست که نداند در مناظره‌ها حواشی زندگی شخصیت‌هایی به چالش کشیده شد که هر کدام برای خود ادعایی دارند. اتهاماتی که زده شد، باعث داغ شدن انتخابات شد و البته به نظر نمی‌رسد که این داغی به این زودی‌ها خنک شود. دلیل هم مشخص است، چهار نفری که از آنها نام برده شده قصد دارند از محمود احمدی‌نژاد شکایت کنند. شکایت از همین امروز هم شروع می‌شود.

 رهنورد: شنبه حتماً شکایت می‌کنم

زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی نخستین کسی بود که وعده این شکایت را داد. احمدی‌نژاد او را متهم کرد که با چه منطقی همزمان دو مدرک فوق لیسانس گرفته است، در حالی که پستی دولتی هم داشته. او مدرک دکترای رهنورد را هم زیر سؤال برد. رهنورد 24 ساعت به احمدی‌نژاد مهلت داد تا ادعای خود را پس بگیرد و تکذیب کند. اما همانطور که انتظار می‌رفت او این کار را نکرد تا رهنورد فرصت را 24 ساعت دیگر تمدید کند تا شاید او اصلاحیه‌ای بر ادعاهایش منتشر کند. اما این اتفاق نیفتاد تا رهنورد حرف از شکایت بزند. همسر میرحسین موسوی گفته است صبح شنبه در دادسرای کارکنان دولت حاضر می‌شود تا شکایتی علیه محمود احمدی‌نژاد تنظیم کند. روایتی که رهنورد از شب مناظره به اطرافیانش گفته است، نشان می‌دهد او چقدر به این تصمیمش مصمم است: «میرحسین مثل همه آذری‌ها متعصب است، احمدی‌نژاد هم که عکس من را نشان او داد و عصبانی‌اش کرد. نمی‌دانید بعد از مناظره که به خانه بازگشت چه حالی داشت. با همان حال روی زمین خوابید، اما نمی‌توانست بخوابد.»

رهنورد درباره تهمت‌هایی که به او زده شده است، می‌گوید: «دوستان ایشان فضولی کردند و رفتند سراغ پرونده من، بدون اینکه اجازه‌ای داشته باشند. البته تخلفات ایشان به ردیف‌های 7 و 8 هم می‌رسد که در‌باره هر کدامشان می‌توانیم حرف بزنیم. بنده برای عذرخواهی به ایشان 24 ساعت فرصت دادم‌ و بعد 24 ساعت دیگر، اما ایشان عذرخواهی نکردند و ما شکایتی تنظیم کرده‌ایم که روز شنبه یعنی بعد از انتخابات، آن را به مراجع قضایی تقدیم می‌کنیم.» او عقیده دارد که احمدی‌نژاد به حوزه خصوصی زندگی او و میرحسین وارد شده است: «آقای احمدی‌نژاد خلاف مقررات و بندهای اصلی قانون اساسی، درخصوص وظایف رئیس‌جمهوری خلاف صیانت اخلاقی و حیثیت شهروندان عمل کرد و این به‌طور طبیعی جرم است. رئیس قوه‌قضائیه‌ هم اعلام کردند که اصولاً نام‌بردن از افراد جرم محسوب می‌شود. خلاف دیگر ایشان آن بود که به ساحت زوجیت من و آقای موسوی وارد شدند و برای تحریک ایشان سخن زشتی گفتند.» به همین دلیل است که رهنورد می‌گوید غیر‌ممکن است از شکایت چشم‌پوشی کند: «ممکن نیست.»

 شکایت خانواده هاشمی تا آخر هفته

از خانواده میرحسین که بگذریم، محموداحمدی‌نژاد یکی از مهم‌ترین ارکان نظام را زیر سؤال برد، او هاشمی رفسنجانی و فرزندانش را به چالش کشید و هاشمی را متهم کرد در دوران ریاست جمهوری‌اش اشرافیت را ترویج داده است. همچنین او را متهم کرد که در هنگام انتخابش به عنوان رئیس‌جمهور ایران، به یکی از سران عرب پیغام داده است که به زودی دولت نهم سقوط می‌کند. همان موقع شنیده شد که رئیس مجلس خبرگان رهبری از هاشمی شاهرودی خواسته است پیگیر باشد. کمتر از 12 ساعت پس از مناظره، در مراسم بیستمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) هاشمی رفسنجانی، از احمدی‌نژاد برای حرف‌های شب پیشش توضیح خواست. گفته شد که هاشمی از احمدی‌نژاد خواسته است تا حرفش را پس بگیرد. هاشمی در نامه‌اش به رهبری درباره آن روز گفته است: «به آقای احمدی‌نژاد گفتم که در اظهارات او خلاف گویی‌های فراوانی وجود داشته و ادعای کذب تماس تلفنی من با یکی از سران عرب و ادعای کارگردانی مبارزات انتخاباتی رقبا و اتهامات ناروا به جمعی از بزرگان نظام، از جمله جناب آقای ناطق نوری و فرزندان من و بدتر از همه زیر سؤال بردن اقدامات امام راحل را یادآوری و پیشنهاد کردم با صراحت اتهام‌های نادرست را پس بگیرد که نیازی به اقدامات قانونی افراد و خانواده‌هایی که ناجوانمردانه و مظلومانه حدف تیرهای ناسزا‌گویی قرار گرفته‌اند، نباشد.»

البته دوستان احمدی‌نژاد در مستند دوم او تمام تلاششان را کردند تا نشان دهند فائزه هاشمی، علیه او تبلیغ می‌کند. اتفاقی که کاملاً انتظار می‌رفت و البته احمدی‌نژاد به هیچ عنوان حرف‌هایش را تکذیب نکرد تا سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل خانواده هاشمی اعلام شکایت علیه او بکند. او در این‌باره گفته است: «پیرو طرح مسائل دروغ و افترا‌آمیز نسبت به خانواده هاشمی، شکایتی کیفری از طرف خانواده هاشمی در دادگاه کیفری استان تهران علیه محمود احمدی‌نژاد مطرح شده است. افترا و نشر اکاذیب جهت تشویش اذهان عمومی از طرف آقای احمدی‌نژاد محرز بوده و به زودی دادگاه کیفری استان، به استناد اصل 140 قانون اساسی ایشان را احضار ‌و به اتهامات وارده رسیدگی خواهد کرد.» همه انتظار داشتند تا خانواده هاشمی پیش از انتخابات علیه احمدی‌نژاد شکایت کند. اما این اتفاق نیفتاد تا جو انتخابات بیش از این متشنج نشود. علیزاده طباطبایی دراین باره می‌گوید: «از آنجا که مسئله انتخابات در پیش است دادگاه از ما خواست برای سوء‌استفاده نکردن از این موضوع، پیگیری موضوع به بعد از انتخابات موکول شود و به این صورت آقای احمدی‌نژاد حداکثر تا آخر هفته آینده در دادگاه حاضر خواهند شد. مسائل مطرح شده توسط محمود احمدی‌نژاد در مناظره با مهندس موسوی نه افترا بلکه نشر اکاذیب در جهت تشویش اذهان عمومی است و در کذب آن تردیدی وجود ندارد.»

 صفایی فراهانی: این هفته شکایت می‌کنم

یکی از صحبت‌های محمود احمدی‌نژاد در مناظره با میرحسین موسوی، ترویج اشرافیت از سوی دولت هاشمی رفسنجانی بود. اتفاقی که به گفته او خیلی‌ها را پولدار کرد و از جمله آنها، محسن صفایی فراهانی. البته احمدی‌نژاد جمله‌ای جالب به موسوی گفت. او در حالی که از ترویج اشرافیت در دوره هاشمی حرف می‌زد و با کنایه موسوی را متهم می‌کرد، اما ناگهان گفت: «آقای صفایی فراهانی در دوره شما پولدار شده است.» صفایی‌فراهانی از مدیران تکنوکراتی است که در دولت‌های موسوی و هاشمی خودی نشان دادند و از آنجا راه و چاره مدیریت را آموختند. صفایی در دولت میرحسین در وزارت صنایع سنگین فعالیت داشته است و در دولت هاشمی هم در وزارت نیرو. صفایی می‌گوید که اگر ثروتی هم دارد، از 35 سال کار مهندسی است. او هم می‌خواهد از احمدی‌نژاد شکایت کند.

صفایی در این باره گفته است: «من به طور حتم از آقای احمدی‌نژاد شکایت خواهم کرد. از آقای رئیس‌جمهور به دلیل نشر اکاذیب به قوه قضائیه‌ شکایت خواهم کرد. آنچه به عنوان منابع مالی در اختیار دارم، کاملاً روشن است و هیچ مشکلی ندارم که نهادهای نظارتی برای بررسی منابع مالی بنده وارد عمل شوند. به طور حتم از آقای احمدی‌نژاد شکایت خواهم کرد و از طریق قوه قضائیه‌ این جریان را پیگیری می‌کنم و امیدوارم قوه قضائیه‌ هم شهامت رسیدگی به این مسئله را داشته باشد تا برای مردم همه‌چیز‌ مشخص شود. به طور حتم برای مناظره با آقای احمدی‌نژاد هم آمادگی کامل دارم.» البته روشن است که مناظره‌ای میان این دو نفر برگزار نخواهد شد. اما صفایی درباره مال و منالی که دارد هم گفته: «خوشبختانه در زمان دولت مهندس موسوی، یک خانه 150 متری داشتم و پس از آن هم در همان خانه بودم. پیش از انقلاب شرکتی پیمانکاری داشتم و منزل مسکونی ام هم یک واحد 500 متری در خیابان فرمانیه تهران بود. پس از انقلاب به صورت خود خواسته شرکتم را واگذار کردم و به اشتغال در دولت روی آوردم. آنچه می‌گویم به معنای این است که از درآمد خصوصی به حقوق دولتی بسنده کردم. امروز هم پس از 29 سال فعالیت مدیریتی ارشد که برای جمهوری اسلامی انجام داده‌ام، اگر همچنان کاری انجام ندهم، زندگی ام اداره نمی‌شود. مدیری هستم که در آپارتمان 250 متری زندگی می‌کنم و از مسئولان‌ می‌خواهم تمام زندگیم را بررسی کنند.»

 سکوت ناطق تا پس از انتخابات

یکی از ساختارشکنی‌های احمدی‌نژاد، حمله به علی‌اکبر ناطق نوری و پسرش بود. او ناطق را هم تلویحاً به‌ ثروت‌اندوزی متهم کرد. ناطق نوری البته همه چیز را به پس از انتخابات واگذار کرده است. دفتر ناطق نوری در این باره اعلام کرده است: «مطابق اصل یکصد‌و‌بیست‌و‌یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران رئیس‌جمهور سوگند یاد می‌کند که از حرمت اشخاص حفاظت کند. این اقدام آشکارا نقض سوگند یاد شده به قرآن کریم در حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سوی رئیس‌جمهور است. قانون این حق را برای آقای ناطق نوری محفوظ می‌دارد که در موقع مقتضی نسبت به تنویر اذهان عمومی از طریق رسانه ملی که موظف است فرصت لازم را در اختیار ایشان قرار دهد، اقدام کند. همچنین ایشان در صورت صلاحدید در موقع مقتضی نسبت به اقدام قضایی ‌علیه شخص مفتری مبادرت خواهند ورزید. لیکن در شرایط حاضر با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی‌بر تشویق مردم به مشارکت حداکثری و حفظ آرامش فضای انتخاباتی از هر‌گونه اقدام شتابزده خودداری می‌نمایند.» با این حال باید در انتظار این هفته بود تا دفتر ناطق نوری هم به فکر چاره‌ای برای برائت از اتهام‌های وارد شده بیندیشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 10668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =