عفونت‌های ریه مانند آنفولانزا سالانه 4 میلیون 250 هزار نفر را در سراسر می‌کشد که بسیاری از آن‌ها را کودکان کم سن و سال تشکیل می‌دهد.

فدراسیون جهانی ریه در این باره اعلام کرد عفونت‌های ریه در هر سال 6 درصد از مرگ‌های جهانی را تشکیل می‌دهد و تعداد زیادی از مردم را به شدت بیمار می‌کند.

پیتر بالدینی مدیر اجرایی فدراسیون جهانی ریه در این باره گفت: ما می‌دانیم که هر سال نزدیک به 4 میلیون نفر به دلیل ابتلا به عفونت‌های ریه جان خود را در سراسر جهان از دست می‌دهند. این در حالی است که بیماری بسیاری از این افراد حتی به درستی تشخیص داده نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین داروهای درمان این عفونت‌ها آنتی‌بیوتیک‌ها هستند که متاسفانه به اندازه کافی در اختیار بسیاری از کشورهای فقیر جهان قرار نمی‌گیرد.

او در این باره گفت: ما تلاش می‌کنیم کشورهای جهان را متقاعد کنیم نسبت به عفونت‌های ریه و مرگ و میرهای ناشی از آن توجه بیش‌تری داشته باشند. ما نیاز به سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک، سیاست‌های درست و تعهد داریم تا بتوانیم تعداد این مرگ و میرها را کاهش دهیم.

در این گزارش آمده است که تعداد مرگ و میرها در فقیرترین کشورهای جهان بر اثر این عفونت‌ها بسیار بیش‌تر است. برای مثال تعداد مرگ و میر بر اثر بیماری ذات‌الریه در کشورهای کم‌درآمد نزدیک به 215 برابر کشورهای با درآمد بالاست.

یک ویروس به نام RSV معمول‌ترین عامل ابتلا به بیماری‌های تنفسی شدید در کودکان است و هر سال حداقل 66 هزار کودک را می‌کشد. البته شاید تعداد این مرگ و میرها به 199 هزار هم برسد. ویروس RSV از شایع‌ترین عفونت‌های تنفسی در کودکان است و علائمی مشابه با سرماخوردگی دارد. این ویروس در بچه‌ها ایجاد عفونت چشمی می‌کند و سپس خود را به ریه‌ها رسانده و آن‌ها را به شدت بیمار می‌کند.

هر سال 156 میلیون مورد جدید ابتلا به ذات‌الریه گزارش می‌شود که 97 درصد آن در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد.

جالب این جاست که یکی از عوامل مرگ و میر بر اثر عفونت‌های تنفسی منابع آلوده کننده داخل خانه هستند. دود حاصل از اجاق‌ها، آتش‌هایی که برای گرم کردن خانه‌ها در برخی مناطق استفاده می‌شوند و دود سیگار از جمله این فاکتورها هستند. آلودگی‌های خارج از خانه نیز مشخص هستند و بر اثر دود کارخانه‌ها، اتومبیل‌ها و دیگر موارد به وجود می‌آیند.

 

4 میلیون 200 هزار نفر

تعداد مرگ و میر بر اثر عفونت‌های ریوی در جهان

6 درصد در هر سال

درصد مرگ و میرها بر اثر ابتلا به بیماری‌های ریوی در جهان

33 میلیون نفر

تعداد ابتلا به ویروس RSV

بین 66 تا 199 هزار نفر

تعداد مرگ و میر کودکان بر اثر ابتلا به ویروس  RSV

3 میلیون نفر

تعداد بستری شدن در بیمارستان بر اثر ابتلا به ویروس RSV

156 میلیون نفر

تعداد ابتلا به ذات الریه در هر سال

1.6 میلیون نفر

تعداد مرگ و میر بر اثر ابتلا به ذات‌الریه در سال 2008

732 هزار نفر

تعداد مرگ و میر بر اثر مالاریا

200 هزار نفر

تعداد مرگ و میر بر اثر ابتلا به ویروس ایدز

1.96 میلیون نفر

تعداد مرگ و میر بر اثر منابع آلودگی داخل خانه

121 هزار نفر

تعداد مرگ و میر بر اثر منابع آلودگی خارج از خانه

 رویترز، 8 نوامبر

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 107182

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =