فارس: روزنامه السفیر لبنان تلاش‌های عربی برای مقابله با فتنه‌انگیزی‌های آمریکا در لبنان را بررسی و تاکید کرد که این تلاش‌ها به مرحله بسیار حساسی رسیده است.

روزنامه السفیر لبنان در خبر اول امروز خود تاکید کرد که زمان صدور حکم اولیه دادگاه حریری در حالی نزدیک می‌شود که لبنان حتی استراتژی دفاعی خود را به صورت کامل و مناسب آماده نکرده است، به همین علت است که آینده کشور به تلاش‌ها و توافق‌های سوریه و عربستان مرتبط می‌شود که انتظار می‌رود بعد از تعطیلات عید قربان فعالیت آن از سر گرفته شود.

این در حالی است که گزارش‌های غیررسمی از دمشق حکایت از آن دارد که امیر "عبدالعزیز بن عبدالله " مشاور شاه عربستان سعودی برای ادامه مذاکرات در این رابطه دیروز وارد دمشق شده و سعی دارد تا پروژه سازش که به جاهای حساسی رسیده است را به انجام برساند.

السفیر موفقیت در رسیدن به این توافق را برداشتن‌ مین‌های آمریکایی در لبنان می‌داند و معتقد است که نتیجه این تلاش‌ها برای عموم مردم و گروه‌های لبنان مثبت خواهد بود.

البته این روزنامه نسبت به فشارهای آمریکا برای ناکارآمد کردن این مذاکرات ابراز نگرانی کرده و می‌نویسد که این کشور قصد دارد تا هر گونه مذاکره‌ای را به بعد از صدور حکم اولیه دادگاه و پیامدهای احتمالی آن در زمینه انفجار احتمالی اوضاع امنیتی در لبنان موکول کند.

در همین راستا برخی محافل به السفیر گزارش داده‌اند که "جفری فلتمن " مشاور وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه به برخی افراد جریان 14 مارس ابلاغ کرده است که با هر چیزی که می‌تواند خدشه‌ای به حکم اولیه وارد کند، مخالفت کنند و هر گونه بحثی را در زمینه سازش‌های احتمالی به بعد از صدور این حکم موکول نمایند. به نظر می‌رسد که دولت آمریکا به مواضع برخی گروه‌های مرتبط با حکم اولیه و دادگاه حریری و ثبات این مواضع اطمینان کرده است.

السفیر در ادامه گزارش خود تاکید می‌کند که تلاش‌های سوری -سعودی آنها را به یک رقابت وارد کرده است، بویژه اینکه با افزایش احتمال صدور حکم اولیه در دهه اول ماه آینده میلادی، مذاکرات وارد مرحله حساسی شده است، این در حالی است که شاه سعودی نیز به علت بیماری مجبور به انتقال به آمریکا شده و این موضوع محافل لبنانی را نگران کرده است، آنها احتمال می‌دهند که این اتفاق تاثیر منفی در این مذاکرات و ارتباطات میان دمشق و ریاض داشته باشد.

کد خبر 110185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =