۰ نفر
۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۴

آخرین افشاگری‌های ویکی لیکس متحدان آمریکا در منطقه را هدف قرار داده است و درخواست‌های کثیف آنها درباره ایران را نیز شامل می‌شود

سارامعصومی:
زنجیره افشاگری‌های ویکی لیکس ادامه دارد. جریانی که به شکلی عجیب و مشکوک به اسناد محرمانه طبقه‌بندی شده در پنتاگون، وزارت امور خارجه و حتی کاخ سفید دسترسی پیدا می‌کند و بازی خود را با افشاگری‌های گسترده در خصوص جنگ افغانستان آغاز کرد، همچنان به افشاگری‌های هدفمند خود ادامه می‌دهد.

آخرین افشاگری‌های ویکی لیکس متحدان آمریکا در منطقه را هدف قرار داده است و درخواست‌های کثیف آنها درباره ایران را نیز شامل می‌شود. درحالی که هنوز کسی نمی‌داند چه انگیزه و هدفی پشت این اقدام است مرور برخی از این افشاگری‌ها به نظر جالب می‌آید. از 48 ساعت پیش رهبران آمریکا در کاخ سفید بازی تهدید و هشدار را در پیش گرفته‌اند. باراک اوباما شخصاً از ویکی لیکس می‌خواهد که به خاطر حفظ امنیت کسانی که نام آنها در این گزارش‌ها به چشم می‌خورد از افشای آنها خودداری کند. تماس‌هایی از واشنگتن با دفتر نخست‌وزیری ترکیه گرفته می‌شود تا از رهبران حزب عدالت و توسعه بخواهد که در قبال این گزارش‌ها از خود تیزبینی نشان دهند. با این همه ویکی لیکس کار خود را به پایان می‌رساند و اسناد طبقه‌بندی شده افشا می‌شود.

این بار ویکی لیکس بر روی اسنادی دست گذاشته است که در حقیقت مراوده‌های پشت پرده میان سفارتخانه‌های آمریکا و متحدانش در مناطق مختلف از اروپا تا خاورمیانه بوده است. اکثر این اسناد حقایقی در خصوص سه سال اخیر را برملا می‌کند. اسناد افشا شده سخنان بی‌پرده در خصوص چهره‌های بین‌المللی را شامل می‌شود که ویکی لیکس ادعا می‌کند از صحت کامل برخوردار هستند.

اهم افشاگری‌های مورد ادعای ویکی لیکس به شرح زیر است:
اختلاف میان واشنگتن و اسلام آباد بر سر برنامه هسته ای: از سال 2007 تاکنون واشنگتن هزینه هنگفتی را متحمل شده تا شاید بتواند اورانیوم غنی‌سازی شده‌ای را که در نیروگاه‌های پاکستان وجود دارد از بیم احتمال دستیابی تروریست‌ها به آن از این کشور خارج کند. در ماه می‌سال 2009، سفیر آمریکا در پاکستان در گزارشی محرمانه تأکید می‌کند که اسلام آباد از انتقال این اورانیوم غنی‌سازی شده ممانعت به عمل می‌آورد. همین مسئله مشاجره‌ای را در پشت پرده میان واشنگتن و اسلام آباد به راه می‌اندازد.


بررسی احتمال سقوط رژیم کره شمالی: آمریکا و کره جنوبی در خصوص احتمال سقوط دولت کمونیستی در کره شمالی با هم بسیار رایزنی کرده‌اند و حتی این گمانه زنی‌ها تا بدان جا پیش رفت که بحث ادغام دو کره با هم نیز مطرح شد. رهبران کره جنوبی حتی ادعا می‌کنند که می‌توانند با ارائه تضمین‌های مالی به چین، این کشور را نیز در مبحث ادغام دو کره با خود همراه کنند.


معامله برای تخلیه زندان گوآنتانامو: از دو سال پیش تاکنون کاخ سفید برای محقق کردن وعده باراک اوباما در خصوص تخلیه زندان گوآنتانامو بسیار تلاش کرده است. بر اساس این اسناد این تلاش‌ها حتی در قالب معامله با اروپایی‌ها هم فرورفته است. بسیاری از اروپایی‌ها از پذیرفتن این زندانیان امتناع می‌کردند و در این مرحله بود که امتیاز دهی واشنگتن آغاز می‌شد. به عنوان نمونه مقام‌های اسلوانی اگر خواهان دیدار با باراک اوباما بودند باید زندانیان تعیین شده از سوی واشنگتن را می‌پذیرفتند. اوباما به دولت بلژیک هم برای پذیرفتن زندانیان بیشتر وعده‌های تشویقی دیگری داده بود.


• بحث در خصوص فساد مالی در افغانستان: زمانی که معاون رئیس‌جمهوری افغانستان در سال گذشته از امارات دیدن می‌کند، سرویس‌های جاسوسی آمریکا به کاخ سفید اطلاع می‌دهند که وی 52 میلیون دلار با خود از کابل خارج کرده است. در نهایت هم این پول در خارج از افغانستان خرج می‌شود و آقای معاون هم انتقال این وجه را اساساً تکذیب می‌کند.


• گزارش‌های تلفیقی و ضد و نقیض در خصوص تروریسم: عربستان سعودی همچنان نخستین تأمین ‌کننده مالی گروه‌های تروریستی نظیر القاعده است. البته قطر هم تا حدودی شامل همین فاعده می‌شود و این در حالی است که در سطح بین‌المللی همگان ریاض و دوهه را شریک و متحد استراتزیک آمریکا می‌دانند. هر دو این کشورها بر اساس گزارش‌های پشت پرده که در اختیار کاخ سفید هم قرار گرفته است، بیشترین صدمات را به سربازان آمریکایی در جنگ‌های افغانستان و عراق وارد کرده‌اند. سازمان‌های اطلاعاتی قطر حتی به صراحت از مبارزه با شبکه هیا تروریستی شناخته شده هم سرباز زده است.


• شکل‌گیری ائتلافی مخفی و فتنه جو: دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در رم در سال 2009 میلادی، ادعا می‌کنند که رابطه میان ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر روسیه و سیلویو برلوسکونی همتای ایتالیایی وی اخیراً بیش از اندازه صمیمی و پررنگ شده است. این مقام‌ها ادعا می‌کنند که سیلویو و ولادیمیر هدایای گرانقیمتی برای هم پست می‌کنند و حتی در پشت پرده قراردادهای بسیاری در حوزه انرژی نیز میان دو طرف امضا شده است.
• تحویل اسلحه به شبه نظامیان: ویکی لیکس در این گزارش هم ادعا می‌کند که واشنگتن در برابر انتقال تجهیزات از سوریه به حزب الله لبنان سکوت کرده است. در این گزارش ادعا شده است که بسیاری از تجهیزاتی که لبنان در سال 2006 میلادی علیه اسرائیل استفاده کرد در حقیقت ساخت سوریه و یا انتقالی از این کشور بودند. در این گزارش ادعا شده است که بشار اسد در دیدار با یکی از عالی رتبه‌ترین مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا وعده عدم انتقال تجهیزات بیشتر از دمشق به بیروت را می‌دهد اما یک هفته پس از این دیدار باز هم سرویس‌های اطلاعاتی واشنگتن انتقال تجهیزات را گزارش می‌دهند.


• ابراز تردید واشنگتن در خصوص ترکیه: مقام‌های آمریکایی به کرات در خصوص احتمال پشت کردن آنکارا به خود در معادلات بین‌المللی با هم گفت‌وگو کرده‌اند. این گفت‌وگوها حتی تا بدان جا بالا گرفته است که اعضای کابینه اوباما بعضاً ادعا کردند که حزب عدالت و توسعه با رویکردهای اسلامی خود طبقه حاکم در ترکیه را به دو قسمت تقسیم کرده است. آمریکایی‌ها حتی در سخنان محرمانه خود با همتاهای اروپایی هشدار می‌دهند که احتمال بر هم خوردن ائتلاف میان آنکارا و ناتو هم وجود دارد. میزان خشم آمریکایی‌ها از ترک‌ها تا بدان جا بالا می‌گیرد که ادعا می‌کنند احمد داووداغلو وزیر امور خارجه و اردوغان درک آنمچنانی از معادلات سیاسی ورای آنکارا ندارند. آمریکایی‌ها حتی نسبت به عقاید داووداغلو در خصوص نئوعثمانی گری هم ابراز نگرانی می‌کنند. در گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا از داود اغلو به عنوان فردی خطرناک برای آمریکا و سیاست هایش نام برده شده و حتی ادعا شده است که وی با تأثیر‌گذاری بر اردوغان، اوضاع را در دستگاه دیپلماسی ترکیه کاملاً در اختیار گرفته است. ویکی لیکس همچنین ادعا می‌کند که مقام‌های کابینه اوباما در تماس با همتاهای ترک خود بارها از جانبداری اردوغان از ایران انتقاد کرده و حتی از معاونان اردوغان خواسته شده است که دهان اردوغان را هنگام حمایت از ایران ببندید. در بخش‌هایی از این گزارش آمده است: دولت اوباما خطاب به معاونین اردوغان و همچنین عبدالله گل، رئیس‌جمهور ترکیه گفته بود که سخنان اردوغان مشتی اراجیف است و باید بر دهان وی افسار زده شود!
بنابراین گزارش، مستندات دیگری نیز وجود دارد که نشان از نگرانی آمریکا از روابط ترکیه با ایران و علاقمندی این کشور به توسعه روابط خود با ایران دارد. این اسناد از ترکیه انتقاد می‌کنند که چرا در خصوص انتخابات سال 2009 از ایران انتقاد نکرده است و فرصت را برای تضعیف دولت ایران به هدر داده است!


موضع منفی آمریکا نسبت به روسیه: زمانی که رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده در هشتمین روز از ماه فوریه با همتای فرانسوی خود در پاریس دیدار می‌کند، بخش اعظمی از گپ و گفت‌وگوهای میان دو طرف به اظهار نظر در خصوص روسیه و مقام‌های این کشور می‌گذرد. گیتس در این خصوص به همتای فرانسوی خود می‌گوید: دموکراسی در روسیه به روزهای پایانی خود رسیده است و در حال حاضر روسیه تبدیل به کشوری شده است که اداره آن را سرویس‌های اطلاعاتی بر عهده دارند.
گیتس در ادامه سخنانش حتی به قیاس شخصیت ولادیمیر پوتین و دمیتری مدودف هم می‌پردازد و ادعا می‌کند که مدودف از پوتین عملگراتر است اما عملاً تغییر آنچنانی در ساختار مدیریتی روسیه بوجود نیامده است. گیتس حتی از همتای فرانسوی خود می‌خواهد که قراردادهای نظامی با مسکو را به حالت تعلیق در آورد.


مخالفت فرانسه با سامانه موشکی: در نشست اخیر ناتو در لیسبون باراک اوباما موفق شد طرح استقرار سامانه موشکی در اروپا را نهایی کند اما ویکی لیکس از مخالفت وزیر دفاع فرانسه با این طرح در ماه‌های پیش از نشست لیسبون خبر می‌دهد. این مقام فرانسوی در دیدار با گیتس مخالفت پاریس با استقرار این سامانه در اروپا و ان هم در قالب ناتو را علنی می‌کند.


• حمایت محرمانه آمریکا از اسرائیل در مذاکرات صلح: ویکی لیکس این بار بخشی از افشاگری‌های خود را هم به رابطه میان تشکیلات خوگردان فلسطین و کاخ سفید اختصاص داده است. البته آمریکایی‌ها از چند روز پیش از محمود عباس خواسته بودند که در خصوص افشاگری‌های ویکی لیکس سخنی بر زبان نیاورد. این اسناد دال بر آن است که آمریکا از رژیم صهیونیستی در زمینه روند صلح خاورمیانه حمایت می‌کند. این اسناد هم‌چنین فاش می‌سازد که موضع‌گیری واشنگتن در قبال آشتی ملی فلسطینی‌ها و مذاکرات در این زمینه در جهت مثبت نیست. بر اساس این اسناد رژیم صهیونیستی در خصوص جنگ نوار غزه تلاش‌هایی را برای هماهنگی با تشکیلات خودگردان فلسطین و مصر داشته که دو طرف این درخواست را رد کردند. ایهود باراک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، با مصر و فتح قبل از شروع عملیات جنگ غزه وارد مذاکره شده بود که ببیند آیا در صورت تسلط بر نوار غزه و شکست حماس دو طرف آماده تحت کنترل گرفتن نوار غزه هستند یا نه./ س

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 112190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۲۲:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۸
    0 0
    انتشار اطلاعات محرمانه در آمریکا نشان میدهد دردرون سیستم پلیسی نظامی این کشور جدال سختی بر سر استراتژی تازه در گرفته است . پسیاری از سرکردگان آمریکا که اوباما را بر سر کار آورده اند بر این عقیده هستند که آمریکا باید خود را از مخمصه ای بنام جنگ گرفتار کرده است خلاص کند وگرنه پاشیدگی آمریکا از درون و طغیان در سایر کشورها نتیجه آن خواهد بود
  • بدون نام DE ۲۲:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۸
    0 0
    آمریکا بازی هژمونیستی را باخته است حیثیت غرب را بر باد داه و سازمان ملل را به پول سیاه تبدیل کرده است . انتشار این اسناد سری فشار به جناحی است که همچنان بر طبل جنگ میکوبد و تمرکز خودرا در اشغال و کنترل جهان گذاشته است . در ضمن تاکیدبر اولویت های داخی دارد