فارس: نویسنده و تحلیلگر عرب در مقاله‌ای به انتشار اسناد ویکی‌لیکس و تاثیر آن بر رسوایی رژیم‌های عرب و همچنین عدم اشاره این اسناد به جنایت رژیم صهیونیستی پرداخته است.

"عبدالباری عطوان " تحلیلگر مسایل منطقه‌ای در مقاله‌ای در روزنامه "القدس العربی " نوشت که قبل از هر چیز اقرار می‏کنم که من هیچگونه احساس همبستگی نسبت به سران و مسئولان عرب که اسناد پایگاه اینترنتی ویکی‏لیکس مواضع دوگانه آنها را برملا کرد، ندارم، مسئولانی که ویکی‏لیکس فعالیت‏های فریبکارانه آنها را برای عوام‏فریبی ملتشان برملا کرد، من همچنین تکذیبیه آنها و تلاش‌شان برای کاهش اثر و توجیه محتویات مدارک را باور نمی‏کنم.

این کارشناس عربی در ادامه بیان کرد که وظیفه راستین رسانه‏ها این نیست که از مقامات حاکم حمایت کنند و سیاست‏های غلط آنان را پنهان کنند و آنان را از بحران‏ها نجات دهند، به ویژه اگر این مقامات، دیکتاتور، سرکوبگر و فاسد باشند، هرکس که مسئول رسوایی دو رویی و مواضع متناقض این مقامات می‏شود، آنها را همپیمان آمریکا می‏یابد.

وی می‌افزاید:‌ نظام‏های قوی و مستقل که با حمایت مردمی استوار شده‌اند و با مقررات سازمان‏های قانونی اداره می‌شوند، از این افشاگری‌ها نمی‏هراسند، زیرا آنچه را که در خفا می‏گویند همان چیزی است که آشکارا در مجالس و در جواب سؤال‏های رسانه‏های مستقل می‏گویند.

عطوان معتقد است که تصادفی نیست که بیشترین سهم در مدارک آمریکایی انتشار یافته از آن رهبران عرب است، چون اینان در برابر دولت و مسئولان و سفرای آمریکا ضعیف هستند و فقط مقابل ملت خود قوی هستند. متاسفانه برای سران جامعه عربی در این رسوایی‏ها توطئه برای تحقیر ملت‌شان ثبت شد.

اسناد منتشر شده برخلاف آنچه دولت آمریکا بیان می‏کند، خطری علیه جان‏ شهروندان ندارد، فقط حضور دولت‏های منافق که در راستای اهداف آمریکا فعالیت می‌کنند را با فشارهای سختی مواجه کرد، البته مزدورانی که در امانت خیانت کردند و در طرح‏های آمریکا و رژیم صهیونستی علیه منافع کشور و ملت‌شان همکاری کردند، ممکن است واقعا جانشان در خطر باشد.

القدس العربی می افزاید: بیشتر این اسناد چیز جدیدی برای ما نیست، حقایقی که در این اسناد است بیشتر شهروندان عرب‏ می‏دانند، چه کسی نمی‏دانست که بعضی از دولت‏های عربی با آمریکا در جنگ سابق آن با افغانستان و عراق و در جنگ احتمالی آینده آن بر ضد ایران، رایزنی کردند؟ آیا برای اثبات فساد حامد کرزی و حکومتش نیازی به اسناد و گزارش‏های سفرای آمریکایی است؟

عطوان می نویسد: با توجه به آنچه این اسناد از زبان ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و تشویق مسئولان امارات و بحرین به حملات نظامی زود هنگام علیه ایران مطرح کرده، چیز جدیدی که ما را غافلگیر کرد، تحریک رسمی آمریکا از سوی دولت‏های عربی علیه ایران است.

وی می‌نویسد: در شرایطی که در همه زمینه‏ها در پایین‏ترین و ضعیف‏ترین درجه زندگی می‏کنیم، اگر درگیر جنگ خونین با ایران شویم و یا اینکه آتش نزاع عربی فارسی یا شیعه و سنی را برافروزیم، به عنوان عرب و مسلمان چه سودی برای ما دارد؟ بویژه بعد از اینکه با تمام وجود شاهد و ناظر پیامدهای مصیبت بار دو جنگ اخیر افغانستان و عراق را که ما حکومت‏های عربی با دیکته آمریکا از آن حمایت کردیم، بودیم، پس چرا وارد جنگ می‏شویم؟ یا اینکه چرا از جنگی علیه ایران به صرف منفعت آمریکا و رژیم صهیونیستی حمایت می‏کنیم؟

حکام عربی که خواستار و مشوق و منتظر حمله آمریکایی و یا شاید رژیم صهیونستی علیه ایران بودند، همان افرادی هستند که همین کار را درباره عراق انجام دادند، این حکام در هر دو مورد مثل همیشه مخالف امیال ملت‌شان عمل کردند، زیرا مشخص است که آنان از سوی مردم انتخاب نشده‏اند و مردمی نیستند و برای ماندن روی صندلی‏های حکومت برای مدت زمان بیشتر بسیار به آمریکا متکی هستند.

هیچگونه تردید و احساس شرمساری نمی‏کنیم از بیان اینکه سران عرب از رهبران مسلمانان نفرت دارند و علیه ‏کشور آنها توطئه می‏کنند، درحالی که این رهبران محبوبیت بیشتری در محافل عربی دارند. در این زمینه "رجب طیب اردوغان " نخست‏وزیر ترکیه و سید "حسن نصرالله " دبیرکل حزب‌الله را مثال می‏زنیم، در حالی که از اردوغان در بیروت صدها هزار نفر استقبال می‏کنند، می‏بینیم که سران عرب مخفیانه و با تدابیر شدید امنیتی وارد بیروت می‏شوند.

بر حسب آخرین نظر‏سنجی‏ که روزنامه گاردین انگلیس در منطقه عربی انجام داد، 88 درصد مردم رژیم صهیونستی را بزرگ‏ترین تهدید برای امنیت کشورشان می‏داند و بعد از آن آمریکا با 77 درصد مقام دوم را به خود اختصاص داده است، این درحالی است که ایران با کمتر از10 درصد در رتبه‌های پایین این جدول قرار دارد.

حتی اگر فرض بگیریم که ایران منبع اصلی تهدید است، یک دولت عربی یا حتی مجموع دولت‏های عربی با وجود پرداخت صدها ملیارد دولار برای خرید سلاح پیشرفته آمریکا، توان نظامی کافی برای هجوم علیه ایران را ندارند، حال ما از آن‏هایی که می‏خواهند سر ایران را قطع کنند، می‌پرسیم که اگر ایران باقی بماند و تلاش‏های آنان شکست بخورد چه می‏شود؟ و بعد از آن چگونه با ایران رفتار می‏کنند؟

"عبدالباری عطوان " می‏افزاید: نمی‏دانیم این روزها حکام عرب را چه شده که واقعیات را از منظر منافع ملت‌شان نمی‏بینند. زمانی که ملک عبدالله که خواستار قطع سر ایران است، ولی‌عهد بود "مادلین آلبرایت " وزیر خارجه اسبق آمریکا از او خواست که نیروهای آمریکا در خاک عربستان برای حفاظت آن از عراق و "صدام " حضور دائم داشته باشند، ولی عبدالله نپذیرفت و برای آلبرایت لطیفه جالبی از مرد روستایی گفت که همیشه از حمله گرگ به گله گوسفندانش شکایت داشت، هنگامی که افراد دانا به او توصیه کردند که سگی را برای نگهبانی از گله‏اش به کار گیرد، قبول کرد، ولی این اقدام پیامدهای فاجعه‌باری به بار آورد، گرگ قبلا هر یکی دو روز گوسفندی را طعمه خود می‏کرد، اما بعد از گرفتن سگ، او روزی سه گوسفند را برای سگ نگهبان سر می‏برید . خانم "مادلین آلبرایت " مقصود را فهمید، ولی به این داستان توجه نکرد.

همین کار را شیخ "زاید بن سلطان " رئیس‏ دولت امارات انجام داد، آن زمان که آمریکایی‏ها از او خواستند که اجازه دهد تا نیروهای آمریکایی برای دخالت در ایران و ایجاد بحران‏ در این کشور در سرزمین امارات حضور یابند، او به کلی رد کرد و به ژنرال آمریکایی که با او دیدار داشت گفت: اگر بعد از آن مانند قضیه سومالی فرار کردید و ما را تنها در مقابل ایران رها کردید ما چه کنیم؟

وی اسناد انتشار یافته در ویکی‌لیکس را ناقص خواند و گفت هیچ مدرک واقعی درباره جنگ اخیر لبنان، تجاوز رژیم‏صهیونستی به غزه، مواضع و دیدگاه‏ها در محاصره غزه منتشر نشده است، از ترورهای مسولان جنبش "حماس " یا از مسموم کردن یاسر عرفات و از عراق و صدام و از ترور شهید محمود مبحوح نیز به همین صورت سندی منتشر نشده است.

اسرار فراوانی وجود دارد که برای اطلاع از آنها و آگاهی از همه جنبه‏هایش مشتاقیم، غیر منطقی است که رژیم‏صهیونستی به عنوان بزرگترین خطر هسته‏ای منطقه و منشا همه جنگ‏های منطقه از رسوایی‏ها پاک باشد. آیا نظارت و سانسور پنهانی و عمدی وجود دارد و یا اینکه مشکل مشکل زمان است؟ قبل از صادر شدن هرگونه حکمی منتظر می‏مانیم.

زمان پنهان کردن اسرار و انتظار 30 یا 50 ساله برای آگاهی از آنچه پشت درهای بسته و به دور از ملت‌ها گذشته است، به سر آمده یا در مراحل پایانی است. هرچند هم که اقدامات امنیتی برای حفظ این اسناد به کار گرفته شود، چیزی به نام آرشیو الکترونیکی مطمئن وجود ندارد. از سوی دیگر برای دولت فعلی و دولت‌های آینده آمریکا خیلی سخت است که مزدورانی را در همه زمینه‏ها جذب کند.

مهم‏ترین و گیج کننده‏ترین سوال این است که علت‏ پافشاری حکام عرب از اینکه از سوراخ افعی آمریکا بارها گزیده شوند، چیست؟

161/ن

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 113617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =