دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اعلام کرد: 97 درصد از جامعه عضو کتابخانه‌ها نیستند.

نخستین گردهمایی آموزشی کارشناسان امور فرهنگی کشور با سخنرانی منصور واعظی، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سه‌شنبه، 16 آذرماه در محل سالن کنفرانس کتابخانه‌ مرکزی پارک شهر آغاز شد.

منصور واعظی در این گردهمایی با اشاره به اصلی‌ترین فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی بیان کرد: اصلی‌ترین فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی کشور باید در راستای رسیدن به هدف ارتقای مطالعه‌ی مفید در کشور باشد. مخاطبان ما در عرصه‌ی این فعالیت فراتر از اعضای کتابخانه‌های عمومی هستند و سازمان‌های اجرایی و مدیران کتابخانه‌های عمومی باید تلاش کنند تا با توجه به 97 درصد از جامعه که عضو کتابخانه‌ها نیستند، با برنامه‌ریزی و تعامل درست با آن‌ها، به بالا بردن ارتقای مطالعه‌ی مفید در کشور برسیم.


او در ادامه گفت: مهم‌ترین وظیفه کتابخانه‌های عمومی، مدیریت در حوزه‌ فرهنگ عمومی، افکار عمومی و گرایش‌های اجتماعی است.


دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره ارتقای کتابخانه‌های عمومی افزود: برای این‌که سطح کتابخانه‌های عمومی افزایش پیدا کند. باید افراد بیش‌تری جذب فعالیت‌های کتابخانه‌ شوند و منابع مناسب‌تری با توجه به مفاهیم قرآنی، فرهنگ و دین در اختیار اعضا قرار گیرد. فضای کتابخانه باید بانشاط‌تر باشد که اعضای کتابخانه با علاقه‌مندی بیش‌تری مطالعه و کتاب‌خوانی را دنبال کنند.


واعظی درباره تغییر و بیش‌تر شدن فعالیت کتابداران، عنوان کرد: کتابدار باید اعضای کتابخانه را به درستی مشاوره دهد، عضو بیش‌تر جذب کند و تشکل‌های فرهنگی و علمی مختلفی در کتابخانه‌ها تشکیل دهد که این تشکل‌های فرهنگی زمینه برای پرورش عناصر فرهنگی جامعه را ایجاد می‌کند. از کتابدار این انتظار می‌رود که به عنوان کارشناس فرهنگی در کتابخانه حضور داشته باشد و در تحقق فعالیت‌های فرهنگی در محدوده و حوزه جغرافیایی خود تأثیرگذار باشد. به طور کلی کتابدار باید با انگیزه و دارای گرایش‌های مطالعاتی مناسب باشد.


او در ادامه گفت: تمام حوزه‌های نهاد کتابخانه‌ها پشتیبان توسعه کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی در امور کتابخانه‌ها باید باشد که وظیفه‌اش، افزایش مدیریت عملیاتی کتابخانه‌های عمومی کشور و سیاست‌گذاری برای تأمین منابع و امر فرهنگی است. البته در این زمینه باید از ورود فعالیت‌های سازمان‌های دیگر و موازی‌کاری پرهیز شود.


واعظی درباره‌ کانون‌های ادبی و کتابخانه‌ها اظهار کرد: اکنون تعداد کانون‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی کشور از 250 مورد گذشته است و در زمینه‌های ادبیات، مفاهیم قرآنی و طنز عضو می‌پذیرد.


به گزارش ایسنا، گردهمایی کارشناسان امور فرهنگی سراسر کشور 16 و 17 آذرماه ادامه دارد. در این گردهمایی به ارائه راهکارهای جذب عضو و توجه به سیاست‌های کلان و چشم‌انداز کتابخانه‌های عمومی کشور، مطالعه‌ مفید و جریان‌شناسی فرهنگی پرداخته می‌شود.  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 114304

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۶
    0 0
    آخه کتابخانه کجاست؟ شما کتابخانه به من نشان بدهید تا بگویم چه میزان امکان دسترسی هست. شما ببینید الگوی وجود کتابخانه ی عمومی در کشورهای دیگر چه طور تعریف شده است در کشور ما چه طور.
  • بدون نام IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۷
    0 0
    بشنوید ولی باور نکنید به قول یکی از اسایتید محترم این حوزه: " همه چیز برای کتاب نخواندن آماده است"
  • بدون نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
    0 0
    کتابخانه نه بلکه در قبرستان کتابهای قدیمی عضو نیستند