معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی کشور گفته است که دستگیری زنان سارق در سال جاری 51 درصد نسبت به سال پیش افزایش داشته اشت.

الناز محمدی :زنان ایرانی از خانه‌هایشان بیرون آمده‌اند. دل از مطبخ و رختشویخانه کنده‌اند و فعالیتشان را از خانه به بیرون منتقل کرده‌اند. تعدادی‌شان معلم شده‌اند، تعدادی‌شان دکتر، و برخی هم پرستار، خبرنگار، مهندس و ... . اما از چند سال پیش تا کنون که روند ورود بیشتر زنان به جامعه رو به گسترش داشته، شاید کمتر کسی باشد که بداند که اگر هنوز زنان ایرانی نقش چندانی در سیاست و پست‌های تاثیرگذار بازی نمی‌کنند اما در مقابل نیمی از بازار قاچاق موادمخدر،  مصرف موادمخدر، سرقت‌های مسلحانه و غیرمسلحانه و فحشا( اگر مانند بسیاری از مسئولان و حتی کارشناسان اجتماعی، آن را جرمی زنانه بدانیم) را نیز زنان در اختیار گرفته‌اند.

اگر تا همین چندسال پیش در ایران فقط مردها بودند که برای توزیع مواد مخدر سر گذرها می‌ایستادند و یا در اندازه‌های بزرگتری برای حمل مواد مخدر به کشورهای دیگر سفر می‌کردند اما حالا بخش بزرگی از این چرخه را زنانی به عهده گرفته‌اند که درصد زیادی‌شان توسط همین مردان که یا پدرانشان هستند یا شوهر و یا حتی پسرشان، وارد چرخه بی سر و ته تولید و توزیع و مصرف مواد مخدر شده‌اند. همین چند هفته پیش بود که رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا از افزایش روزافزون تعداد زنان قاچاقچی مواد مخدر جدید خبر داد و نسبت به این موضوع هشدار داد. به دنبال آن دو روز پیش معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی کشور گفته است که دستگیری زنان سارق در سال جاری 51 درصد نسبت به سال پیش افزایش داشته اشت. این در حالی ست که دستگیری سارقان مرد نیز نسبت به سال گذشته 51 درصد افزایش داشته است.

هرچند افرادی مانند سردار حسین ساجدی‌نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ هنوز که معتقدند ارتکاب جرائم توسط زنان نسبت به مردان بسیار کمتر است و اصلاً با هم مقابل مقایسه نیستند، اما پژوهش‌ها و گزارش‌هایی که در این چندساله در رابطه با زنان مجرم و میزان ارتکاب جرم در میان آن‌ها منتشر شده،  نشان از رشد بی سابقه جرم در میان زنان می دهد .

بر اساس یکی از این پژوهش‌ها که معاونت اجتماعی ناجا آن را انجام داده، آمار زنان دستگیر شده در سالهای 1380، 1375 و 1384 در سطح کل کشور بیانگر کاهشی در تعداد دستگیر شدگان زن در کل کشور از 153745 نفر در سال 1375 به 36815 نفر در سال 84 بوده است؛ این کاهش زیاد، نسبت جرم زنان را از حدود 29 درصد به 6 درصد تقلیل داده است.

اما این تحقیق نشان می‌دهد که از سال 84 و بر اساس آمار زنان دستگیر شده و داده های مربوط به نسبت نوع جرایم زنان، تغییراتی در ساختار جرم زنان و البته افزایش در میزان ارتکاب جرم از سوی آنان در کل کشور بوجود آمده است. این داده‌ها نشان می‌دهد که بر اساس آمار محکومان دادگاه‌های بالاترین فراوانی در نوع جرم زنان برای سالهای مورد نظر (1380 ـ 1360)، به جرایم مواد مخدر و جرایم جنسی اختصاص می‌یابد با آن که در طی این دوره گاه جرایم مواد مخدره و گاه جرایم غیر اخلاقی فزونی می‌گرفتند ولی در مجموع بالاترین فراوانی جرم زنان در این سالها به این دو نوع جرم اختصاص داشته است، به طوری که از سال 1365 به بعد حدود 70 درصد جرایم زنان به جرایم مواد مخدر و جنسی اختصاص داشته است.

در مورد جرایم اقتصادی نیز زنان یک روند رو به افزایش را در این نوع جرم به خود اختصاص داده‌اند به طوری که نسبت این نوع جرم از 7.4 درصد در سال 1360 به 10.48 درصد در سال 1380 رسیده است.

در تمام این‌ سال‌ها کارشناسان زیادی موضوع ارتکاب جرم در میان زنان و چگونگی تغییرات روند آن را بررسی کرده‌اند. اظهارنظرهای بعضی از این کارشناسان را در جدول می‌خوانید.

131\42

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 115763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
    1 0
    تا زمانی که همه دادگاهها با آقایون باشند و جامعه برای زنها از نظر کار ایمن نگردد همین روال ادامه دارد