با حضور رئیس فرهنگستان هنر، استادان و پیشکسوتان هنرهای سنتی ایران و سرپرست موسسه فرهنگی هنری صبا در نشستی شیوه‌های تداوم فرهنگ عاشورایی در هنر معاصر بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر، در نشستی که با حضور علی معلم دامغانی ریاست فرهنگستان هنر، محمد فراهانی (نقاش قهوه‌خانه‌ای)، منصور وفایی (نقاش قهوه خانه‌ای)، حبیب نقاش (نقاشی پشت شیشه)، صفر فولادگر (علامت‌سازی) مسعود ناصری سرپرست موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد، ترجیع بند محتشم کاشانی بازخوانی و شیوه‌های بازآفرینی تجسمی آن در آثار استادان حاضر در جلسه مورد گفت‌وگو و بررسی قرار گرفت.

در این ملاقات ابتدا رئیس فرهنگستان در خصوص ارزش‌ها و صحنه‌های آفریده شده واقعه کربلا و ویژگی های منحصر بفرد عناصر تشکیل‌دهنده آن صحبت کرد. همچنین قسمت‌هایی از ترجیع‌بند محتشم نیز قرائت و مورد توجه قرار گرفت.

در ادامه نکات بسیاری از تطبیق تجسمی با الگوهای اصل تاریخی توسط استادان حاضر مطرح شد: از جمله اشیاء و ابزارهای ترسیم‌شده، نوع و رنگ لباس‌ها، ترکیب صحنه‌ها و جزئیات دیگر.

در پایان، حاضران پیرامون مسئله زیبایی‌شناسی و تصویرسازی اشعار محتشم کاشانی به عنوان یکی از گنجینه‌های میراث فرهنگ، سنت و حکمت عاشورایی در تاریخ این سرزمین و قابلیت‌ها و ظرایف فراوان آن برای تصویرگری و استخراج عناصر بصری در نقاشی، نمایش های آئینی و ... مباحثی را مطرح و گفت‌وگو کردند.

این نشست در راستای برپایی برنامه «باز این چه شورش است...» برگزار شد که برگزاری کارگاه‌های چهارگانه هنر عاشورایی در رشته‌های (نقاشی قهوه خانه، نقاشی پشت شیشه و علامت‌سازی) اولین مرحله آن است.

این برنامه در مرحله بعد سه‌شنبه 30 آذرماه ساعت 16 با نمایشگاه نقاشی‌های عاشورایی (چاپ سنگی، نقاشی قهوه خانه و نقاشی معاصر) در نگارخانه خیال موسسه صبا واقع در خیابان ولی عصر- خیابان طالقانی غربی- خیابان صبا (مظفر) شماره 125 ادامه پیدا می‌کند.

54

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 117320

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =