248 فیلم بلند سینمایی برای دریافت اسکار بهترین فیلم هشتاد و سومین دوره جوایز اسکار رقابت می‌کنند.

به گزارش خبرآنلاین، تعداد فیلم‌های واجد شرایط سال 2010 حدود 9 درصد کمتر از 274 فیلم سال 2009 است.

سال 2008 هم در مجموع 281 فیلم واجد شرایط شناخته شدند. کاهش تعداد رقبای اسکار بهترین فیلم بلند تاکیدی بر کاهش تعداد فیلم‌های اکران‌شده توسط استودیوها در سال است.

بر اساس قوانین آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، یکی از شرایط رقابت فیلم‌ها در اسکار نمایش عمومی آنها به مدت حداقل هفت روز پیاپی در سینماهای منطقه لس آنجلس تا نیمه‌شب 31 دسامبر است.

فیلم‌هایی که نخستین نمایش عمومی یا توزیع آنها در فضایی غیر از سینماهاست، نمی‌توانند در هیچیک از بخش‌های اسکار حضور پیدا کنند.

در همین حال، کمیته اجرایی شاخه موسیقی آکادمی موسیقی چهار فیلم رقیب جوایز دوره 83 را شایسته حضور در این بخش ندانست. به گفته منابع نزدیک به کمیته اجرایی، «قوی سیاه» و «شهامت» بخاطر استفاده از موسیقی که از قبل وجود داشته، از سوی این کمیته رد شده‌اند.

«حال بچه‌ها خوب است» و «مشت‌زن» هم برابر با یکی دیگر از قوانین آکادمی به خاطر استفاده فراوان از ترانه شایسته حضور در بخش اسکار بهترین موسیقی شناخته نشدند.

موسیقی «قوی سیاه»‌ ساخته کلینت مانسل بیشتر اقتباسی از «دریاچه قو» چایکوفسکی است و موسیقی «شهامت» ساخته کارتر برول هم بیشتر با اقتباس از سرودهای مذهبی قرن نوزدهم ساخته شده و برابر با قوانین آکادمی «غیراقتباسی» محسوب نمی‌شود.

«حال بچه‌ها خوب است» و «مشت‌زن» موسیقی غیراقتباسی دارند - «حال بچه‌ها خوب است» را برول ساخته و «مشت‌زن» را مایکل بروک - اما استفاده از ترانه در هر دو فیلم به قدری است که موسیقی متن در درجه دوم قرار دارد.

در همین حال، موسیقی الکساندر دپلا برای فیلم «گفتار پادشاه»‌ از سوی کمیته اجرایی شاخه موسیقی آکادمی پذیرفته شد. این در حالی است که در تعدادی از لحظه‌های مهم فیلم از موسیقی کلاسیک استفاده شده است. 

اسامی نامزدهای هشتاد و سومین دوره جوایز اسکار 25 ژانویه 2011 (پنجم بهمن) اعلام و مراسم اعطاء جوایز 27 فوریه (هشتم اسفند) در کداک تیه‌تر لس آنجلس برگزار می‌شود.

ورایتی / 20 دسامبر

54

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 117479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =