۰ نفر
۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۹

عسگر جلالیان

شرایطی که بعد از هدفمند شدن یارانه ها برای کشاورزان و صیادان به وجود آمده است باعث شد تا براساس درخواست بسیاری از نمایندگان، وزیر جهاد کشاورزی به مجلس فراخوانده شد تا توضیحات مفصلی درباره سوخت مجموعه‌های کشاورزی ارائه دهد که توضیحات وی قانع کننده نبود.

با توجه به تعطیل شدن صیادی در استان بوشهر به دلیل گران شدن سوخت، اینجانب در این خصوص از وزیر سؤال مطرح کردم.

در حال حاضر با توجه به متوقف شدن صیادی این نگرانی وجود دارد که مردم به جای صید ماهی به واردات ماهی روی بیاورند. تا با فروش ماهی صادراتی زندگی خود را بگذارنند چون برایشان به صرف تر است و صید صرفه اقتصادی خود را برای مردم از دست داده است.

به طور کلی درخصوص مشکلات صید و صیادی ، این وزیر کشاورزی  است که باید به عنوان متولی شیلات کشور پاسخگو باشد اما توضیحات ایشان قانع‌کننده نبود.

استان بوشهر 700 کیلومتر مرز آبی دارد و این حق مردم است که زندگی خود را از طریق دریا سپری کنند و دریا با زندگی مردم گره خورده است. اما در این بخش از ابتدا کار کارشناسی صورت نگرفته است و حالا با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها صیادی در بوشهر تعطیل شده و مردم اعتصاب کرده‌اند.

در بسیاری از بخش های استان بوشهر صید تعطیل شده است وحتی در برخی از مناطق این استان واردات ماهی آغاز شده است.

سهمیه سوخت کشتی‌های صیادی بسیار کم در نظر گرفته شده است و همان میزان کم نیز با مبلغ بسیار بالا ارائه می‌شود که به هیچ وجه به صرفه نیست. در واقع نه میزان سوخت و نه مبلغ آن پاسخگوی فعالیت صیادان نیست.

در حال حاضر صیادان معتقدند اگر ماهی وارد کنند و بفروشند برای آنها به صرفه‌تر است و ما نگران این اتفاق هستیم. بیکاری یک معضل اساسی در این مناطق است و با شرایطی که پیش آمده است بیکاری و بحران اشتغال را به خصوص در دیر ، کنگان و عسلویه دامن خواهد زد و منطقه را با بحران اقتصادی مواجه خواهد کرد.

کشاورزی استان نیز رو به تعطیلی است و در خصوص مشکلات کشاورزان نیز از طرفی سهمیه سوخت ک بسیار ناچیز و مبلغ آن نیز بالاست و کشاورزان نیز ترجیح می‌دهند کار را تعطیل و مایحتاج خود را از بیرون از استان تهیه کنند که این قضیه استان را با بحران جدی مواجه خواهد کرد. چون تولید توجیه خود را از دست داده است و مردم برای کار خود دچار مشکل جدی شده اند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 120687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =