احمد دنیامالی – رئیس فدراسیون قایقرانی

ورزش باید به سمت غیر دولتی شدن پیش برود ولی ما داریم با تبدیل آن به وزارتخانه، بیشتر دولتی‌اش می‌کنیم. این مغایر است با قوانین بین‌المللی. در دنیا تلاش بر این است که سازمان‌های غیر دولتی، ورزش را مدیریت کنند. این یک بحث کلی است که در ورزش دنیا وجود دارد. البته نماینده‌های مجلس هم اختیار این را دارند که چنین کاری انجام دهند ولی اگر ورزش تبدیل به وزارتخانه شود، پس از چند سال شرایط به گونه‌ای می‌شود که مجبور به انحلال وزارتخانه ورزش می‌شویم.

به نظر من این طرح موفق نخواهد بود. ضمن این‌که انتظار می‌رفت اهالی ورزش و فدراسیون‌ها که هر کدامشان سال‌ها در ورزش بوده‌اند مورد مشورت قرار بگیرند که این کار هم انجام نشده است. به نظرم بهتر بود روسای فدراسیون‌ها را به مجلس می‌بردند و از آن‌ها در مورد این موضوع سوال می‌کردند. این‌طوری طرحی را که به صلاح کشور است و باعث پیشرفت ورزش کشور می‌شد را تصویب می‌کردند. انتظار خودم این بود که با کارشناسی بیشتری در مورد این موضوع تصمیم‌گیری شود. خصوصا این‌که این وزارتخانه فقط محدود به ورزش نیست. بلکه مسئله مهمی مثل مسئله جوانان هم در آن دخیل است. خود بحث جوانان یک بحث مجزاست و از طرفی ورزش را نمی‌توان محدود به یک گروه سنی خاص کرد. ورزش برای همه اقشار جامعه در تمام گروه‌های سنی است.

می‌دانم در برخی کشورها ورز توسط وزارتخانه اداره می‌شود. ولی من فکر می‌کنم اگر کشوری می‌خواهد به این سمت برود که گستره ورزش را وسیع کند و بخش قهرمانی ورزش خود را هم تقویت کند، تشکیل وزارتخانه به صلاحش نیست. از طرفی این کار بار مالی زیادی را بر دوش دولت می‌گذارد. الان تعداد زیادی رئیس هیات‌های استانی و شهرستان‌ها را داریم. در تمام رشته‌ها، روسای هیات‌های استانی و شهرستان‌ها را داریم که خودشان تعداد بسیار زیادی هستند. اگر ورزش تبدیل به وزراتخانه شود و همه این نفرات بخواهند کارمند وزارت ورزش شوند، هزینه زیادی روی دست دولت می‌ماند. الان ورزش تعداد زیادی نیرو دارد که خیلی از آن‌ها افتخاری کار می‌کنند. اگر ورزش تبدیل به وزارتخانه شود آن‌ها باید کارمند وزارتخانه شوند و به همین دلیل است که می‌گوییم تشکیل وزارت ورزش بار مالی سنگینی خواهد داشت.

الان این NGO هایی که دارند به عنوان فدراسیون‌های ورزشی کار می‌کنند، با وجود ساختار دولتی که سازمان تربیت بدنی دارد، روسای خود را از طریق مجامع انتخاب می‌کنند. البته قانون یک اختیاری به رئیس سازمان تربیت بدنی داده که می‌تواند رئیس فدراسیون‌ها را برکنار کند ولی با این وجود، انتخاب روسای فدراسیون‌ها برعهده مجامع این فدراسیون‌هاست. رئیس سازمان تربیت بدنی تنها می‌تواند سرپرست موقت فدراسیون را انتخاب کند و در نهایت، اعضای مجمع آن فدراسیون هستند که تعیین می‌کنند چه کسی رئیس فدراسیون باشد. حالا این‌که نفوذ سازمان تربیت بدنی در مجامع فدراسیون‌ها کم است یا زیاد، بحث دیگری است ولی هنوز انتخاب روسای فدراسیون‌ها برعهده دولت نیست. با تبدیل سازمان تربیت بدنی به وزارت ورزش، برکناری روسای فدراسیون‌ها آسان‌تر خواهد شد که این به صلاح ورزش نیست و حتی باعث افت آن نیز می‌شود. اگر ورزش تبدیل به وزارتخانه شود، فدراسیون‌ها هم به سمت دولتی شدن پیش می‌روند و بسیار محدود می‌شوند. این محدودیت در نهایت به ورزش ضربه می‌زند.

40

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 120975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۵
    0 0
    دم مجلس گرم...بهترین مصوبه ای بود که تصویب کردن
  • بدون نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۵
    0 0
    حيف كه نون بعضي ها آجر شد!!
  • بدون نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۵
    0 0
    همه حتی مخالفین دولت می دانند حرکات و طرح های مجلس بویی از کارشناسی ندارند و تنها از سر قدرت نمایی است و لاغیر شما مقاله روزنامه ابتکار که مخالف دولت است را بخوانید متوجه همین معنا خواهید شد
  • یک مربی IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۵
    0 0
    شما بیشتر از این می ترسید که بخواهید پاسخ مجلس را بدهید و نکند برکنار شوید. ایم همه دادو بیداد به این دلیل است؟