تبریک لاریجانی به ریاست جمهوری دوباره احمدی‌نژاد بهانه‌ای بود برای آغاز گمانه‌زنی‌ها در مورد تعامل و تبادل نظر مجلس با دولت بر سر ترکیب کابینه دهم.

 گمانه‌ای که نه در فضای رسانه‌ای که حتی در اذهان نمایندگان نیز شکل گرفت. کمااینکه اگرچه باهنر از مشروح مذاکرات رؤسای دوقوه در جلسه عصر پنج‌شنبه پاستور ابراز بی‌اطلاعی کرد اما برخی نمایندگان گفتند که حتماً نحوه تعامل دولت دهم و مجلس هشتم از موضوعات مورد بحث لاریجانی و احمدی‌نژاد بوده است و حتی اگر وارد بررسی مصادیق نشده باشند اما دقایقی را به بحث در مورد ترکیب کابینه آتی اختصاص داده‌اند. [گمانه‌زنی کابینه دوم احمدی‌نژاد]

هنوز رئیس مجلس از پاستور به بهارستان بازنگشته بود که تشکیل حلقه‌ای واسط میان مجلس و دولت برای ارائه نظر اهالی خانه ملت به ساکنان کوی دولت، در کمیسیون سیاست داخلی و شوراها به شور گذاشته شد و اعضا تصمیم به تشکیل هرچه سریعتر آن گرفتند. حسن نوروزی عضو این کمیسیون از عضویت برخی اعضای کمیسیون سیاست داخلی و شوراها به همراه نمایندگانی از فراکسیون‌های اصولگرای مجلس در این حلقه واسط سخن گفت و به «خبر» گفت: پس از آغاز مذاکراتی برای تعامل دولت و مجلس در دیدار رؤسای قوا، نمایندگان نیز برآن شدند تا در ادامه راه این تعامل، پیشاپیش نظرات مجلس نسبت به ترکیب کابینه آتی را به دولت منتقل کنند.

به گفته وی کمیسیون شوراها به دلیل همفکری و همسویی ویژه‌ای که با دولت دارد، متولی تشکیل حلقه واسطه میان دولت و مجلس شده است. کمیسیون تازه تأسیسی که اگرچه به دلیل اعتراض نمایندگان اصلاح‌طلب به دلیل عدم امکان حضورشان در کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی تشکیل شد اما مأمنی برای نمایندگان حامی دولت شد تا با حضور روح‌الله حسینیان در رأس آن، نبض تنظیم ضربان نظارت مجلس بر سیاست داخلی کشور را در دست بگیرد.
با محوریت کمیسیون سیاست داخلی و شوراها، نمایندگان اصولگرای مجلس از چهار جبهه وارد فاز مذاکره با دولت برای تعیین ترکیب کابینه شدند. نمایندگان مؤتلفه در مجلس، فراکسیون اصولگرایان، فراکسیون پیشرفت و توسعه و فراکسیون انقلاب اسلامی چهار گوشه این مذاکرات مربعی هستند که دولت در نقطه ثقل آن قرار دارد.

نظر‌سنجی از نمایندگان
به گفته نوروزی نماینده رباط کریم، نخستین گام در رایزنی‌های دولت و مجلس برای تعیین اعضای کابینه دهم را نمایندگان حزب مؤتلفه در مجلس برداشته‌اند. اسدالله بادامچیان در رأس این حرکت، به عنوان یکی از اعضای کمیسیون امنیت داخلی و شوراها متولی این کار شده و در حال حاضر مشغول نظرسنجی از نمایندگان نسبت به اعضای کنونی کابینه است تا نظرات و پیشنهادات نمایندگان در این خصوص را به دولت ابلاغ کند.

محوریت بادامچیان در این نظرسنجی از دو منظر قابل ارزیابی است. نخست آنکه او به عنوان نماینده تهران، در طول سه هفته تعطیلات مجلس که نهایتاً به زمان مراسم تحلیف رئیس‌جمهور در مجلس و معرفی اعضای کابینه به نمایندگان ختم می‌شود، به نسبت نمایندگان شهرستانی عضو این کمیسیون فرصت بیشتری برای این کار دارد. نکته دوم آنکه بادامچیان نماینده طیفی از اصولگرایان سنتی در مجلس است که می‌تواند موضع این طیف از اصولگرایان را در کنار طیف‌های اصولگرایان تحول‌خواه و حامی دولت، منعکس کند.

جواد آرین‌منش از دیگر نمایندگان اصولگراست که با بیان اینکه نقشی در رایزنی و نظرسنجی از نمایندگان ندارد و از آن بی‌اطلاع است به «خبر» گفت: به نظر من این نوع رایزنی‌ها و تلاش‌ها مادامی که به درخواست دولت نباشد، فایده‌ای نخواهد داشت. چرا که اگر دولت نخواهد به نظر نمایندگان وقعی بنهد، هیچ یک از این تلاش‌ها به نتیجه نخواهد رسید. کمااینکه دولت نهم نیز در زمان معرفی کابینه خود، به هیچ یک از این توصیه‌ها توجه نکرد و وزرایش را مطابق با نظر خود به مجلس معرفی کرد.

لابی‌های منسجم فراکسیون اصولگرایان پس از تعطیلات
در شرایطی که به گفته آرین‌منش، اثرگذاری لابی‌های مجلس و دولت در گرو درخواست قوه مجریه برای مذاکره با قوه مقننه است، محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو هیأت‌رئیسه مجلس اعلام کرد که دولت تاکنون چنین تقاضایی را با مجلس مطرح نکرده است. عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان به «خبر» گفت که این تقاضا حتی خطاب به فراکسیون اصولگرایان نیز مطرح نشده و ممکن است، هرگز نیز دولت چنین تقاضایی را مطرح نکند.
با این وجود او از نشست‌های فراکسیون اصولگرایان در این مورد پس از پایان تعطیلات تابستانی نمایندگان خبر داد و افزود: با نزدیک شدن به زمان معرفی کابینه، این نوع جلسات جدی‌تر می‌شوند اما درحال حاضر که نمایندگان در تعطیلات به سر می‌برند، هنوز جلسه‌ای برای بررسی ترکیب کابینه جدید تشکیل نداده‌ایم. وی ابراز امیدواری کرد که در نتیجه لابی‌های دولت و مجلس، نیروهای موفق کابینه همچنان ابقا شده و نیروهای جدید توانمند نیز به آنها افزوده شوند.

باهنر و حسینیان دو سر یک مذاکره
فراکسیونهای «پیشرفت و توسعه» و «انقلاب اسلامی» نیز دو سوی دیگر مذاکرات مجلس و دولت برای تعیین ترکیب کابینه هستند که نوروزی از آنها نام برد. اگرچه این دو فراکسیون از زیرمجموعه‌های فراکسیون اصولگرایان به شمار می‌روند اما از آنجا که ریاست فراکسیون اکثریت با علی لاریجانی است، نمی‌توان انتظار داشت که فراکسیون اصولگرایان به شکل فراکسیونی به موضوع ترکیب کابینه وارد شود. کمااینکه لاریجانی که همزمان رئیس مجلس نیز هست، مخالف ورود فراکسیون اصولگرایان مجلسی به موضوع انتخابات ریاست جمهوری دهم بود؛ هرچند ممکن است متقابلاً این استدلال مطرح شود که موضوع کابینه با حمایت از یک نامزد متفاوت است. از این‌رو فراکسیون‌های اقماری مجلس، پیشاپیش گام‌های نخستین خود برای رایزنی با دولت را بدون کسب اجازه از رئیس فراکسیون اکثریت برداشته‌اند تا در صورت لزوم در ادامه مذاکرات و لابی‌هایشان با دولت، از ظرفیت فراکسیون اصولگرایان نیز بهره بگیرند. به عبارت دیگر چهره‌های شاخص اصولگرای مجلس که می‌توانند سهم‌هایی در کابینه داشته باشند، معطل تصمیم‌گیری فراکسیون اصولگرایان نشده و چانه‌زنی‌هایشان را پیشاپیش آغاز کرده‌اند.
به گفته نماینده رباط کریم، روح‌الله حسینیان و علی‌اصغر زارعی دو عضو برجسته فراکسیون انقلاب اسلامی هستند که در گام اول به نظرخواهی از نمایندگان نسبت به اعضای کابینه کنونی پرداخته و پس از آن وارد مرحله دوم یعنی آماده‌سازی فضای مجلس برای ارائه رأی اعتماد به وزرای جدید خواهند شد.

این عضو کمیسیون سیاست داخلی و شوراها همچنین از آغاز لابی‌ها و رایزنی‌های محمدرضا باهنر و محسن کوهکن از سوی فراکسیون پیشرفت و توسعه برای بررسی ترکیب کابینه دهم سخن گفت. بهروز جعفری نماینده سمیرم از جمله اعضای این فراکسیون است که لابی‌های باهنر را تأیید کرد و گفت: اگرچه فراکسیون پیشرفت و توسعه تاکنون جلسه‌ای در این زمینه نداشته است اما در آینده به شکل جدی وارد این بحث خواهد شد. وی که این فراکسیون را زیرمجموعه فراکسیون اصولگرایان می‌خواند، ادامه داد: اگرچه ممکن است آقای‌لاریجانی به عنوان رئیس مجلس، شخصاً وارد این نوع لابی‌ها نشوند اما اعضای شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان به رایزنی برای تعیین ترکیب کابینه خواهند پرداخت. به گفته وی لاریجانی نیز به عنوان رئیس مجلس در دیدار اخیرش با احمدی‌نژاد در قالب موضوع تعامل دولت و مجلس، بنا به توصیه‌های رهبری، اشاراتی به موضوع کابینه داشته‌اند اما به شکل مصداقی در مورد کسی گفت وگو نکرده‌اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =