می‌توانستیم این 9 میلیارد لیتر را صادر کنیم و با ارز حاصل از آن سالانه 450 هزاردستگاه خودرو نو با استاندارد جهانی وارد کشور کنیم.

   رسول شقاقی - مصطفی ممقانی اصل: فعلا شهروندان با دیدن تابلوی بزرگی که رویش نوشته شده «مصرف سرانه انرژی در ایران 4 برابر استاندارد جهانی است» خود را اسراف کار دانسته و با نوعی عذاب وجدان، سعی می‌کنند به هماهنگی روانی با اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها برسند. اینکه چه مقدار از مصرف بالا اما به شهروندان و چه مقدار به استانداردها و محصولات تولیدی تعلق دارد موضوع دیگری است که دست کم در این برهه، تبلیغاتی برای آن دیده نمی‌شود. بنزین از جمله این‌ حامل هاست. به طور سنتی صاحبان خودرو متهم به استفاده زیاد از بنزین می‌شوند اما مقایسه مصرف بنزین در ایران و کشورهای دیگر می‌تواند نکات جالب دیگری را مشخص کند.

تفاوت در میانگین مصرف صفر کیلومترها

    مصرف خودروهای تولید داخل از سوی سازمان‌های نظارتی 2 برابر و از سوی خودروسازان وطنی، یک و نیم برابر مصرف جهانی اعلام شده است. استاندارد مصرف سوخت در کشورهای اروپایی 5.6 لیتر در هر صد کیلومتر است. در ایران، خودروهای نو میانگینی در حدود 9 لیتر دارند. در این مقایسه آماری و با ارفاق این عدد 8.6 لیتر در صد کیلومتر یعنی یک و نیم برابر خودروهای خارجی در نظر گرفته می‌شود. این عدد البته با توجه به کیفیت پایین سوخت و استهلاک بالا رویایی بوده و شاید فقط در سال اول استفاده از یک خودرو صفر کیلومتر تحقق یابد. فعلا تا همین جا هر خودرو ایرانی صفر کیلومتر یک و نیم برابر متوسط جهانی بنزین مصرف می‌کند که هیچ ارتباطی به شهروندان نداشته و فقط باعث خالی شدن جیب‌های آنها می‌شود.

   تفاوت 30 میلیون لیتر بنزین در ابتدای کار

    این اما فقط بخش کمی از اسراف بنزین است و با بررسی بیشتر می‌توان به نتایج جالب‌تری رسید. هم اینک در کشور حدود 12 میلیون خودرو وجود دارد. اگر از این تعداد، 10 میلیون خودرو به محصولات پر تیراژ سواری و وانت اختصاص یابد و تمامی این 10 میلیون خودرو، صفر کیلومتر در نظر گرفته شود، به این معنی خواهد بود که این 10 میلیون خودرو در هر صد کیلومتر با توجه به مصرف یک و نیم برابری نسبت به 10 میلیون خودروی خارجی  (سه لیتر اضافه مصرف در هر 100 کیلومتر)، 30 میلیون لیتر بنزین بیشتری مصرف می‌کند. 

خودرو صفر کیلومتر

مصرف استاندارد جهانی (یک دستگاه)

میانگین مصرف داخلی

(یک دستگاه)

اضافه مصرف در 100 کیلومتر

اضافه بها ( بنزین700 تومانی)

دستگاه 1

لیتر 5.6

8.6

لیتر 3

  تومان2100

دستگاه  10میلیون

لیتر 5.6

8.6

30 میلیون لیتر

21 میلیارد تومان

   این عدد در خوشبینانه‌ترین شرایط حاصل شده و اگر آمار بالای خودروهای فرسوده (حدود 2 میلیون) و خودروهایی که پس از یک تا سه سال از تولید‏، مصرفشان افزایش می‌یابد و همچنین کیفیت پایین سوخت را که باعث افزایش مصرف می‌شود‏ محاسبه کنیم عدد به دست آمده فعلی بسیار کوچک‌تر از آن خواهد شد.

   9 میلیارد لیتر بنزین سالانه بیشتر

    در ایالات متحده موسسات اجاره و شرکت‌های لیزینگ خودرو مالیات‌های خود را پس از طی 18 هزار مایل در سال افزایش می‌دهند. اگر بر همین مبنای تجربی، میزان مصرف سالانه یک خودرو را 18 هزار مایل فرض کنیم می‌توان به تفاوت‌های ملموس‌تری در مصرف بنزین سالانه رسید. 18 هزار مایل معادل 28 هزار و 800 کیلومتر است که در این مقایسه آماری به صورت رند با کمی افزایش 30 هزار کیلومتر در نظر می‌شود. این عدد یعنی میانگین مقدار مسیر پیموده شده در یک سال توسط یک خودرو است. با توجه به اینکه این عدد کمی بالاتر در نظر گرفته شد، میزان سوخت خودروهای داخلی نسبت به خارجی نیز نه دو برابر بلکه همان یک و نیم برابر در نظر گرفته می‌شود. (یعنی هر خودرو در هر 100 کیلومتر سه لیتر بیشتر نسبت به خودرو خارجی مصرف می‌کند)

    حال اگر 10 میلیون خودرو ایرانی در یک سال 30 هزار کیلومتر طی کنند و در هر صد کیلومتر 3 لیتر از خودرو مشابه خارجی بیشتر مصرف داشته باشند به این نتیجه خواهیم رسید که هر خودرو با این پیمایش نسبت به نمونه خارجی در یک سال 900 لیتر بیشتر بنزین مصرف خواهد کرد. 10 میلیون خودرو نیز 9 میلیارد لیتر بیشتر از 10 میلیون خودرو مشابه خارجی بنزین خواهند سوزاند.

  اگر این 9 میلیارد لیتر را باقیمت لیتری 700 تومان که قیمت مبنای بنزین فوب خلیج فارس درکشورمان است در نظر بگیریم به رقم نجومی 6300 میلیارد تومان می‌رسیم.

حال اگر فرض کنیم خودروهای داخلی همان استاندارد مصرف خودروهای مشابه خارجی را داشتند و می‌توانستیم این 9 میلیارد لیتر را صادر کنیم با ارز حاصل از آن سالانه 450 هزاردستگاه خودرو نو با استاندارد جهانی وارد کشور می‌شد تا جایگزین خودروهای پر مصرف داخلی و  فرسوده‌هایی که سالهاست خودروسازان کشورمان قادر به جایگزینی آنها نیستند شود و یا با ارز حاصل از آن هرسال یک مجموعه به وسعت و توان تولیدی برابر گروه صنعتی ایران خودرو و البته با تولید محصولاتی به روز در کشور می‌شد ساخت. 

خودرو صفر کیلومتر

اضافه مصرف در 100 کیلومتر

اضافه مصرف سالانه

(30 هزار کیلومتر)

اضافه بها در یک سال (700 تومان)

 1 دستگاه

 لیتر  3

900 لیتر

630 هزار تومان

10 میلیون

30 میلیون لیتر

9 میلیارد لیتر

6300 میلیارد تومان

 

150 روز بنزین می‌سوزد

    میانگین مصرف روزانه بنزین در کشور پیش از هدفمندسازی یارانه ها به طور میانگین حدود 60 میلیون لیتر بود. 9 میلیارد لیتری که به دلیل مصرف بالای خودروهای داخلی در کشور سالانه اضافه بر استاندارد جهانی می‌سوزد با احتساب 60میلیون لیتر مصرف روزانه، می‌تواند 150 روز بنزین کشور را تامین کند. یعنی در این 150 روز، مصرف کننده داخلی به هیچ وجه مقصر نبوده بلکه به دلیل استانداردهای پایین و مصرف بالای خودروها نسبت به نمونه‌های خارجی‏، هزینه بیشتری نیز پرداخته است.

    در این مقایسه البته باید یک امتیاز کوچک برای خودروساز در نظر گرفت و آن تبخیر سوخت در حمل و نقل و جایگاه‌ها است که به پای خودروساز نوشته شد. اما همزمان باید به این هم اشاره کرد که این اعداد فقط از خودروهای صفر کیلومتر به دست آمده و اگر قرار بر محاسبه مصرف خودروهایی با عمر بالا باشد ارقام فوق به ضرر خودروساز جابجا خواهد شد.

در هر صورت همین مقایسه کوچک نشان می‌دهد در مصرف بیشتری که نسبت به استانداردهای جهانی وجود دارد سهم شهروندان کمتر از تبلیغات فعلی بوده و شاید اگر نفع شهروندان مورد نظر باشد، بیشتر باید به خودروسازان، استانداردها و کیفیت سوخت توجه کرد. 

چرا که در واقع هدر رفتن این حجم از بنزین یارانه پنهانی است که دولت به دلیل حمایت از خودروسازان از جیب مردم به آنها پرداخت می کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 121993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    خوب بود .شما لازم است این نکته رو هم بگید که عمر مفید خودرودر کشور ما بالای 25 سال است و چون حتما باید با نمونه داخلی تعوض بشود و خودرساز توان این کار راندارد چنین ضرری به مملکت فقط به خاطر خودروسازی می خورد !
  • مبین IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    دمت گرم ولی کو گوش شنوا
  • حرق دل IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    باور کنید با وارادات خودروهای خارجی بدون گمرگی درامد دولت چند برابر الان میشود..بنظز من خودرو سازان داخلی از باعث ورشکستگی مردم و دولبت شده اند و تنها با ازادی وارادان انها به فکر راه و چاره می شوند....خواهش میکنم به این مسئله توجه کنید
  • علی IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 1
    ولی الان عمده بنزین مصرفی خودروهای شخصی توسط کسانی مصرف میشه که خودروهای خارجی وارداتی دارند
  • شهاب IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    خیلی جالب بود به این روشنی تا حالا ندیده بودم . ای کاش مسئولین هم میدیدند. ولی حیف ....
  • بدون نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    اگر به این محاسبات هزینه های ناشی از تلفات جاده ای و بیمه ناشی از نداشتن سیستمهای ایمنی و کیفیت پایین خودروهای داخلی را اضافه نماییم به نتیجه واردات خودرو با تعرفه های منطقی خواهیم رسید .این اظهار نظرها به برکت هدفمندی یارانه ها و هزینه های واقعی قابل بحث کارشناسی بوده و امیدواریم به مصاحبه های تلویزیونی و نقدهای کارشناسی بینجامد.
  • بدون نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    علی اقا لازم به یاداوری است که خودرههای وارداتی هیچ سهمیه بنزین اعم از 100 تومنی سابق یا 400 تومنی نداردند وقیمت 700 تومن و البته سوپر 800 تومنی استفاده می کنند و لازم به باد اوری است که 3درصد از کل 12 میلیون خودروی داخل کشور وارداتی هستند بقیه همه تولید داخل اند لطفا با اطلاعات کافی نظر بدهید
  • بدون نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    1 0
    چشم نماینده‌های مجلس روشن. باز هم بیان به طرح آزادسازی ورود خودروهای خارجی رای منفی بدن
  • رضه-- IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    اقای علی:تمام خودروهای واردتی ژاپنی و المانی (کره ای ها یکم عقب هستند) با توجه با استندارد های اروپا یعنی یورو5 وارد می شوند اگر نمی دانید توجه کنید یعنی یک خودروی 4 سیلندر در اروپا در بهین ه ترین شکل و استندارد و علم روز مصرف می کند و 6 سیلندر هم در همین جور و الایدگی بسیار کمی دارند و به خاطر کیفیت مونتاژ وقطات و مهندسی ساز بودن استهلاک پایین دارندوهزینه های مصرف کننده را کم می کنند...
  • رضا-- IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    ...حتی تا 3 سال در صورت عدم تصادف نیاز به هیچ نوع تعوض قطعه ندارند و مصرف انها بهین و استاندارد است ولی در خودروهای تولیدی علاوه بر اینکه مصرف بالاتر از حد جهانی الایندگی بسیار بالا خودر بعد از خرید به دنبال رفع ایراد قطعات چینی ان باشید یا اگر زنده ماندید و تصادف یا واژگون نشدید بعد از 2 سال مصرف کننه به خاطر گرانی و مستهلک شدن مجبور به فروش خودرو می کند
  • saman IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    عیراستاندرارد بودن قطعات ومشکلات فنی که باعث رفت آمد بیهوده شده وگرفتن جان هزاران نفر در سال را هم اضافه کنید
  • وحید IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    آقای علی! با چه منطقی این حرف رو می زنید.خیابونا پر از این ماشین های پر مصرف و بی کیفیت داخلیه.ماشین های وارداتی که تعدادشون کمتره و مصرفشونم کمتر از این ماشینای داخلیه,چه جوری بیشتر بنزینا رو مصرف می کنند.
  • مهران IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    از اينكه شجاعانه اين موضوع را بررسي و اعلام كرديد خوشحالم. توليد خودرو به چه قيمتي؟ جالب است كه آخر سال هم مديران بي كفايت اين صنعت پاداشهاي چند ده ميليوني مي گيرند.
  • حسن IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    با اين وضع اشتغال اگه خودرو ساز ها تعطيل بشن ميدونيد جند خانواده بيكار ميشن و درامدي ندارن!!!!!!!! مهم ايجاد اشتغال است بعد اصلاح صنعت
  • بدون نام IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    به عمل کار برآید به سخن دانی نیست.واردات رو آزاد کنید داخلی هاهم سعی می کنن کیفیت رو بالا ببرن وقیمت رو پایین.پس عمل کنیم فقط حرف نزنیم.
  • r IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    آیا عدالت همینه؟
  • بدون نام IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    اگه قراره بنزین به قیمت جهانی ارائه بشه که شده پس این حق همه ماست که ماشین با کیفیت و قیمت جهانی سوارشیم.
  • بدون نام IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    در حقیقت بنزین سوپر در ایران با بنزین معمولی اروپا در رقابت است. بنزین معمولی ایران، بسیار مزخرف است.
  • محسن IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    باور کنین منم دل خوشی از این کیفیت بد محصولات داخلی ندارم و عدم وجود رقابت باعث شده خودرو ساز داخلی با خیال راحت از اینکه محصولش به راحتی فروش میره به فکر کاهش قیمت و افزایش کیفیت نباشه ولی به خودروهای خارجی هم نمیشه اطمینان کرد به خاطر مسائل سیاسی میگم کافیه تو خودرو محتاج اونا باشیم کما اینکه در تامین قطعات بعضی خودروها هستیم اونوقته بازی دادن اونا شروع میشه هر روز یک بامبولی واسمون در میارن
  • بدون نام IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    ما كه بنزين رو به نرخ جهاني ميخريم بايد ماشين رو هم به نرخ جهاني بخريم نه اينكه سمند 3 ميليوني رو 14 ميليون و پرايدي كه براي سايپا يك ميليون تموم ميشه رو 8 ميليون بخريم. خدا از خودرو سازها نگذره و همچنين از كساني كه به اسم حمايت از توليد داخل كشور و سرمايه هاي كشور رو به باد ميدهند!
  • مرد علی IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    هیچ خبری از گاز و سی ان جی نیست.گران ترین محصول سال رو میگم.همونی که 8 برابر افزایش قیمت داشته.خیلی زشته ما دومین گاز دنیا رو داریم ولی متری 300تومان به مردم خودمون میفروشیم.در حالی که همین چند سال قبل دولت میگفت گاز سوز کنید هزینه کمتری بدید.هوای پاک.واقعا میشه با سیاست های ناپایدار دل خوش کرد؟300 تومن متری گاز سی ان جی خیلی زیاده.ما که بریدیم.
  • بدون نام IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    خداوند همه را از اين خواب گران بيدار كندبخصوص مسوولين اين امور را
  • امیر IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    مقاله خوبی بود اما کاش گوش شنواش هم بود. در ضمن این جمله غلط دستوری داره:این اما فقط بخش کمی از اسراف بنزین است..-درستش اینه:اما این فقط بخش کمی از اسراف بنزین است.. لطفا در نگارش مقالات بیشتر دقت کنید تا ارزش کار پایین نیاد.
  • ابوالفضل IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    این حرفا مدتهاست تو دل ماست ولی نه رسانه ای واسه گفتن هست نه گوشی واسه شنیدن بازم دستتون درد نکنه شما گفتین آخه پدر مادرم تا حدی از بچشون حمایت میکنن وقتی ببینن اون بچه دیگه خلافو از حد گذرونده پدر مادرشم دیگه ولش می کنن،من نمیدونم تا کی تو این کشور میخواد به اسم حمایت از تولید داخلی از ایران خودرو و سایپا حمایت بشه؟
  • بدون نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    اي بابا كو گوش شنوا مگه آنهايي كه دم از مصرف سوخت بالا ميزنند نمي دونند اشكال كار كجاست؟ آثا ما بنزن ميخوريم يا ماشين ها؟ پس چرا جلوي خودرو سازان داخلي را نمي گيرند؟!
  • بدون نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    "اقای محسن" همین الان طبق این مقاله سالی چند میلیارد لیتر بنزین اضافه مصرف می کنند یه کشور به بهانه ی بنزین که زیاد مصرف می شود تحریم بنزینی شد.بعدماز این بازی بالاتر ؟؟سراغ دارین شما بعدم وقتی به فرض بنز یه نماینگی رسمی در ایران داره یعنی چی طبق قوانین مصوب جهانی باید تامین کنه قطعات خودرو .شماا خیالت راحت انها وقتی ببینن تقاضا زیاده تازه بیشترم میان سرمایه گذاری می کنند نمی خوان نیدون رقابت رو از دست بدهند.این نظر شما خوراک خبر انلاینه می کندش تیتر بعد بقیه نظرات رو ول می کنه
  • بدون نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    "اقای محسن همین الان شما ماشین وارداتی کسی جایی دیده در نمایندگی یا خصوصی ها قطعه غیر اصلی بهش داده باشند یا لنگ قطعه مونده باشه یا مثل ایران خودرو و سایپا نمایندگی قطعه چینی بندازه یا تو خط تولید قطعه چینی ؟؟؟بعدم مردم اگاهن بازار ازاد خودر یعنی چی هرکسی با عقل خودش تصمیم بگیره چی می خواد بخر خواست 405 بخره تا دلش بخواد قطعه چینی داره خواستم وارداتی با قیمت واقعی بخره
  • sa IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    کاش این مقاله رو مسئولین هم میدیدن یا از طریقی این مقاله جالب رو به مسئولین نشون بدن البته فرقی نمی کنه میگن کیفیت خودروی داخلی رو بالا می بریم از این حرفا