پس از توصیه​های اخیر مقام معظم رهبری به رسانه​ها و نظر فقهی ایشان درخصوص تهمت و افترا در سایت​ها و دیگر رسانه​ها اینبار رئیس دستگاه قضا هشدارهایی را خطاب به اهالی رسانه مطرح کرد تا برای جلب مشتری، حرف‌های خلاف واقع نزنند.

به گزارش خبرآنلاین، این نخستین باری نبود که آیت الله صادق آملی لاریجانی تاکید می​کند که مطبوعات و رسانه‌ها باید حدود قانونی را رعایت کنند و البته روشن است، فراتر از قانون رعایت موازین اخلاقی هم واجب است.

وی در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص پرهیز از ارتکاب امور غیر ‌اخلاقی‌ همچون تهمت، افترا و غیبت در جامعه ولو به بهانه اصلاح امور گفت: توجه به موضوع اخلاق در سیاست بسیار مهم و حیاتی است و در جامعه و نظام اسلامی انتظار این نیست که به اخلاق اسلامی بی‌توجهی شود. قدر مسلم در فضای سیاسی و در فضای فرهنگی جامعه باید از این مسایل غیر اخلاقی اجتناب کرد.

به گفته وی، حتی اگر گویندگان و شنوندگان این سخنان ادعا کنند که اینها برای اصلاح جامعه است، باز هم رویه و فکر نادرستی است که مقام معظم رهبری نیز به خوبی در سخنان خود بر پرهیز از آن تأکید کردند.

رئیس قوه قضاییه ضرورت گسترش اخلاق در جامعه را یادآور شد و با تأکید بر اینکه سیاست مداران به اقتضای فضای خاص سیاست باید بسیار مراقب باشند تا در ورطه امور غیراخلاقی ولو برای نیل به اهداف سیاسی خود نیفتند، گفت: در جمهوری اسلامی که بر ایمان و ارزش‌های الهی و اخلاقی بنا شده است اجتناب از خلاف اخلاق یک وظیفه برای همه مردم و خصوصاً افراد سیاسی است. در نصوص قانونی نسبت به متهم نمودن به اموری که ثابت نشده؛ قبل از دادگاه مطالب روشنی وجود دارد که بعضی از آنها مطلق و بعضی ها هم مقید است.

وی با تأکید بر اینکه «رسانه‌ها و مطبوعات نباید برای اینکه جلب مشتری کنند حرفهایی خلاف واقع بزنند»، افزود: رعایت این مسئله اختصاص به گروه و جریان خاصی هم ندارد و قانون برای همه است و متدین و غیر متدین هم نمی‌شناسد. لاریجانی به افراد و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی توصیه کرد از مطرح کردن مطالب اثبات نشده در رسانه‌ها از جمله صدا و سیما پرهیز کنند چرا که طرح چنین مسائلی قابل پیگیری قانونی است. در صورت تحقق افترا، تهمت و غیبت در رسانه‌ها و از سوی افراد، قوه‌قضاییه به شکایت افراد در این خصوص رسیدگی خواهد کرد و هیچ فرقی هم بین افراد در این زمینه قائل نیست.

رئیس دستگاه قضا در ادامه به ماده 697 قانون مجازات اسلامی و تبصره یک ماده 188 آیین دادرسی کیفری اشاره کرده و به موضوع راضی بودن شاکی و مشتکی‌عنه در رسانه‌ای شدن دفاعیات و انتشار نام و مشخصات و اتهام خود و قانونی بودن این موضوع پرداخت و گفت: اگر کسی قبل از محاکمه هم مطلبی را اسناد بدهد این در حکم افتراست و ما در سطح رسانه‌ها باید از این مسئله اجتناب کنیم. مخصوصاً نسبت به مسئولین باید اجتناب کنیم که هرچه به ذهنمان آمد و هرچه خودمان فکر می‌کنیم نسبت ندهیم. باید این امور را به دادگاه صالحه واگذار کرد تا بعد از محاکمه عادلانه مسئله روشن شود.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد تمام افراد، شخصیت‌ها و گروه‌ها، اخلاق اسلامی را در امور سیاسی سرلوحه کار خود قرار دهند.

/30111

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    آنچه البته به جایی نرسد فریاد است
  • علیرضا IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    جناب لاریجانی الهی به سلامت باشید با این موضوع کاملا موافق ام که هیچ دست تان را هم می بوسم فقط به شرطی که مثل همان شرط تان باشد مومن و غیر مومن دارای منصب وغیر منصب دارای نفوذ غیر نفوذی و و این جوری شاید این بلبشوی تهمت و افترا و تشویش اذهان برچیده شود و چهار تا بچه مثل بچه ی من هم با کمال خجالت به این و آن تهمت نزند البته به او القا کرده اند و او هم لق لقه می کند گناه اش گردن آن بزرگترها
  • بدون نام US ۱۸:۰۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    کو گوش شنوا؟ مقام معظم رهبری 100 بار گفتند که عوامل فتنه خارجی هستند ولی باز هم بعضی ها از طریق مطبوعات تهمت می زنند.
  • نرگس IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    چه خوش اخلاق است اين آنلاين خبركه اخلاق رسانه اي رارعايت مي كند.!
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    نگوييد بالاي چشم آقازاده ها ابروست تابااخلاق باشيد.
  • شاهد IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    خداراشکردرکشورماهیچ حب قدرتی بین مسئولین وجود ندارد که تهمت وافترا چنین جنس پرخریدار بازار سیاست شده است ..به انتظار فرج نشسته ایم ..خدایا خائنین به کشور رارسوا کن
  • IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    قابل توجه برخی رسانه‌های خیلی اصولگرا