تمایل به زندگی مجردی در طبقات پایین و سنتی جامعه به مراتب کمتر بوده و مانند سایر فعالیتهای اجتماعی متولی این آزادی زنان و دخترانی از طبقه میانی جامعه هستند.

 مساله افزایش سن جوانان به یکی از موضوعات مورد بحث کارشناسان تبدیل شده و مدتهاست در پی چاره‌اندیشی برای آن هستند. دکتر حسین باهر، استاد دانشگاه شهید بهشتی و دکترای رفتارشناسی با بیان این مطلب که این روزها خانواده‌ها از حرف زدن درباره حس استقلال طلبی و آزادی فرزندان خود نگران هستند میگوید: حسهایی که از موهبتهای الهی برای انسان به شمار می رود از آنجا که همراه با تمایل فرزندان به زندگی مجردی است برای خانواده ها ترسناک شده است.

او اظهار میکند: گرایش به جامعه‌گریزی، تنوع‌طلبی جوانان، مسئولیت‌گریزی، ترس از طلاق و شکست در زندگی آینده، ترس از خیانت همسر، رواج مردسالاری و زن‌سالاری و رقابت بین آنها، مهمترین دلایل اجتماعی هستند که تمایل جوانان را به ازدواج کاهش می‌دهند.

به گفته باهر، در حال حاضر در تمام اجزای جامعه ما تقابل میان سنت و مدرنیته مشهود است و در این فضا افراد در یک سرگردانی زندگی می کنند. در همین راستا تمایل به زندگی مجردی در طبقات پایین و سنتی جامعه به مراتب کمتر بوده و مانند سایر فعالیتهای اجتماعی متولی این آزادی زنان و دخترانی از طبقه میانی جامعه هستند.

این استاد دانشگاه همچنین میگوید: در گذشته دیر ازدواج کردن امر ناپسندی بود اما امروزه این موضوع به یک امر بسیار عادی در جامعه تبدیل شده است که متاسفانه پخش فیلم‌های مختلف در برنامه‌های ماهواره‌ای  موجب الگوبرداری جوانان از فرهنگ غرب شده است و در اثر گرایش جوانان به این فرهنگ، زندگی مجردی و بی‌میلی به ازدواج در جامعه رشد می‌یابد.

میتوانید متن کامل را اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 123335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۵
    5 0
    او اظهار میکند: گرایش به جامعه‌گریزی، تنوع‌طلبی جوانان، مسئولیت‌گریزی، ترس از طلاق و شکست در زندگی آینده، ترس از خیانت همسر، رواج مردسالاری و زن‌سالاری و رقابت بین آنها، مهمترین دلایل اجتماعی هستند که تمایل جوانان را به ازدواج کاهش می‌دهند.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بیکاری تورم فشارهای سیاسی اقتصادی و ریسک اقتصادی بالا و پایین بودن شاخص های کیفیت زندگی هم هیچ تاثیری نداشته !!!!!
  • بدون نام IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    2 0
    با این توقع بالای دخترها مگه میشه ازدواج کرد؟؟
  • مریم A1 ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    0 0
    توقع بالای دختران کلا دخترها مقصرند, فشار اقتصادی و تورم و عدم ثبات شخصیتی در جوانانی که دغدغه کار خوردشان خواهد کرد, زلزله و ... همه اش پای دختران جهت اطلاع آن استاد گرام واقع بین, اگر ازدواج نمیکنیم به این معنا است که میبینیم مشکلات زندگی بشدت رو به افزایش است. تنوع طلبی و بی مسیولیتی؟؟ اینها کتمان حقایقند