۰ نفر
۲۱ تیر ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۰

داریوش قنبری

رفتار دستگاه دیپلماسی کشور ما در برابر کشته شدن بیش از 200 نفر از چینی‌های ساکن شهر ارومچی در ایالت سین‌کیانگ چین و کشته شدن یک زن محجبه مصری در آلمان تناقضی آشکار است که همواره مورد انتقاد جدی واقع شده. گواینکه رفتار‌های متناقض از این دست از سوی وزارت امور خارجه ایران در مورد کشته شدن مسلمانان چچن و یا یک فلسطینی بسیار رخ داده است در حالی اگر استراتژی کشور ما دفاع از مسلمانان می‌باشد دیگر دلیلی ندارد که دفاع از مسلمانان را محدود به یک منطقه خاص بکنیم، بلکه باید از مسلمانان سراسر جهان حمایت قاطعانه‌ای صورت بگیرد و دیگر نباید به خاطر دفاع از منافع ملی از تفکرات ایدئولوژیک صرف نظر کرد اما اگر اولویت ما رعایت استراتژی منافع ملی است نباید خود را درگیر دفاع از مسلمانانی کنیم که توسط جهان غرب و اسرائیل مورد ظلم واقع می‌شوند. به گونه‌ای که تداوم این رفتار، جهان را دچار سردرگمی می‌کند که چرا ایران با ادعای دفاع از مسلمانان در برابر کشته شدن 200 نفر از چینی‌های مسلمان سکوت می‌کند اما در برابر زخمی شدن یک مسلمان فلسطینی توسط نیرو‌های اسرائیلی حجم زیادی از اخبار خود را به آن اختصاص می‌دهد در حالی که اگر ایران می‌خواهد در چارچوب جهان اسلام حرکت کند دیگر نباید دفاع از مسلمانان یک منطقه را با اهداف خاص اقتصادی خود مورد ارزیابی قرار دهد. چنانکه بسیاری سکوت ایران در برابر کشته شدن چینی‌های مسلمان را ناشی از حجم قرارداد‌های تجاری میان ایران و چین می‌دانند گواینکه ایران در برابر این مسئله به راحتی سکوت کرده اما در برابر کشته شدن یک زن محجبه مصری در آلمان مقامات دیپماتیک آن کشور را احضار کرد.

این اقدامات ایران موجب شده است که برای جهان اسلام این تصور پیش آید که ایران مدافع مسلمانان مظلوم فلسطینی است و اگر هر مسلمانی در سراسر جهان مورد ظلم واقع شود از نظر ایران فاقد اهمیت است و این موضع‌گیری پایگاه ایران در جهان اسلام را به شدت تضعیف می‌کند و دیگر ایران در جهان اسلام مورد اعتماد قرار نمی‌گیرد به خصوص اینکه ایران در مورد کشتار مسلمانان چچن نیز این رویه را دنبال کرد به هر حال هرچه زودتر باید به دوگانگی در سیاست‌ خارجی پایان داد به‌گونه‌ای که بین منافع ملی و منافع ایدئولوژیک باید یکی را برگزید و تمام سیاست‌های کشور را بر اساس آن پایه‌ریزی کرد و از رفتار‌های احساسی و بدون منطق پرهیز نمود البته انتخاب استراتژی در عرصه کلان سیاست خارجی همواره، یک چالش جدی محسوب شده است اما در حال حاضر وقت آن فرارسیده که هرچه زودتر به این دوگانگی پایان داده شود.

سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمزه IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۱
    0 0
    این رفتار به جهان نشان میدهد که حمایت ما از فلسطین بخاطر نوعدوستی و اسلام نیست بلکه سیاسی است
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۱
    0 0
    اين دوگانگي رخ ميدهد چون در حقيقت به اصولي پايبند نيستيم كه در اينگونه موارد تكليف ما را روشن سازد. مهمترين اصل ما حذف مخالف و حفظ حكومت خودمان است.
  • یه آدم معمولی IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۱
    0 0
    حرف دل رو شیوا بیان کردند. از ظرافتی که در تحلیل این رفتار انجام دادند متشکرم
  • رجبی IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۱
    0 0
    من نیز با اقا یا خانم بی نام هم عقیده ام .
  • رضا IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۱
    0 0
    چين حامي نصفه و نيمه ما در امور هسته ايي است .اگر دولت به عملكرد چين اعتراض نمايد اين حمايت حداقلي را از دست مي دهد و تبعات زيادي براي دولت دارد .
  • بی نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۱
    0 0
    این مساله نشان دهنده این است که سیاست ما عین دیانت ماست و نه بالعکس