۰ نفر
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶
«اُکتاگون سیستم» و جنگ!

هر کجا منافع آمریکا، آمریکایی و منافع مشترک آمریکایی هست، انتظار وقوع انواع وقایع غیرمنتظره نیز هست! و البته، وقایع «منتظره»!

در وقوع جنگ‌ها، ۸ عامل قابل مدیریت (منتظره) دخالت دارند، ۴ عامل غیرمادی، و ۴ عامل مادی:

۱- ادراک
۲- انگیزه
۳- هدف
۴- اراده

۵- توان
۶- سازمان
۷- برنامه
۸- اقدام

علاوه بر این عوامل قابل مدیریت، وجود یا وقوع عوامل غیرقابل مدیریت، یا غیر منتظره، نوعا در وقوع جنگ، بسیار موثرند!

اینک، طرفین آمریکا و ایران، در ۷ عامل کاملاً آمادگی دارند، و فقط عامل هشتم، «عامل اقدام» را موکول به «لحظه خاصّ» کرده‌اند!

وقوع وقایع «غیرمنتظره»، و حتی بعضا منتظره، می‌تواند سامان هنجار هشت‌ ضلعی  هر طرف را به هم بریزد! ابتکارات خاص ، از سوی مرکز فرماندهی یک طرف، Octagonal system پنتاگون را هدف قرار داده! این، پاسخ اقدام نسنجیده ترامپ، در قرار دادن نام سپاه در لیست تروریستی بود! دقیقا از آن لحظه، «سامان هشت‌ضلعی» پنتاگون مداوم ، موثر و بی‌صدا، زیر ضرب «عوامل غیر منتظره» و بلکه «منتظره» قرار گرفته!

حال امروز سرفرماندهی ارتش ایالات متحده در طبقه چهارم از ضلع پنجم پنتاگون، حال «گنگ خواب دیده‌ است!»
گفت:
من گنگ خواب دیده‌ام و عالم تمام کَر
من عاجزم ز گفتن و خلق از شنیدنش..

در ستادهای سیاس و راهبردی کاخ سفید و وزارت خارجه و پنتاگون ، مشتی کر نشسته‌اند که صدای هشدار نظامیان خردمندتر و با تجربه را نمی‌شنوند، و در آن طرف ، فرماندهان میدانی، از ترس حماقت امثال بولتون، مثل گنگ خواب دیده، ضربه را می‌خورند و دم فرو بسته‌اند!

با این احوال، عرصه مقابله، «فوق‌خطر»ناک است! طرف مقابل هم قاعدتاً ترفندهایی در آستین دارد! منتظره و غیرمنتظره، و سمت ما نیز، «همه چیز را نمی‌شود گفت»، یک ضرورت شده!

شاید نمونه کشتی حامل مازوت که هفته قبل در دریای سرخ «گِل گیر!» شد، یک هشدار و نمونه باشد، اما، تا اینجای کار ، تحمل و ضربه‌خور آمریکا و شرکا، قابل ملاحظه بوده است!

تا آینده نزدیک، چه پیش آید!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1259197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =