والدین و وابستگان دیگر ، فرقه هارا متهم کردند که برای جذب و نگهداری اعضای جدید ، فریب و نیرنگ بکار بسته و از مهارت های روانشناختی، عملیاتی که کنترل ذهن یا شستشوی مغزی نام گرفت ، استفاده می کنند .آنها بعداً فرقه ها را متهم کردند که از تکنیک های شستشوی مغزاستفاده میکنند تا توان استقلال فکری و عملی اعضا از آنها سلب شود

 محمد سیاح : بهائیت، شیطان‌پرستی، وهابیت‌و مسیحیت جدید با رویکرد صهیونیستی،و حتی گرایشات عرفانی نظیربودیسم ، یوگابا گرایشات خاص ،اوشو،مدیتیشن و.... فرقه های معنوی نوظهوری هستند که رویکردی سلبی نسبت به دین دارند  دین ستیزی و عقل ستیزی در تمامی این فرقه های نوپدید مشترک است .

جوامع مدرن در نیمه ی دوم قرن بیستم در میان خود ،شاهد ظهور گروه ها و فرقه های دینی جدید بوده اند. این قبیل فرقه های دینی جدید ،گاه برآمده و وابسته به ادیان بزرگ و کلاسیک یا سنتی اند وگاه نیز یکسره مستقل بوده و جدید می نمایانند ؛ گاه چون ادیان کلاسیک ، سازمان یافته اند و گاه چنین نیستند. علل ظهور و پیدایی آنها ، حتی کثرت آنها ، آن هم به ویژه در جوامع مدرن، بسیاری از جامعه شناسان و دین پژوهان را به خود مشغول کرده است .

مخالفت با جنبش های دینی جدید در دهه ی 1960 ، به ویژه در میان والدین ، گسترش یافت .علت این مخالفت تلاش های گروه ها برای منحرف کردن جوانان و تقاضاهایی بود که گروه ها از[ به اصطلاح ]منحرفین داشتند .تلاش برای  جذب و سرباز گیری ، برخی مواقع به اخراج جوانان از دانشگاه و رها کردن مسیر اهداف ، و پذیرفتن زندگی دینی تمام وقت در یک وضع گروهی ناآشنا منجرگردید.  متحد الشکل شدن اعضا از روی صداقت و وفاداری و نظم و ادبی که  گروه از  آنها می خواست ، زنگ خطر را به صدا درآورد .گروه ،ممکن بود از آنها بخواهد که لباس هایی عجیب و غریب بپوشند ، رژیم غذایی غیر معمول یا سختی را پیش بگیرند ، ودر مواقعی خاص ،موسیقی [عبادی ]اجراء کرده یا مراقبه داشته باشند ، یا نام جدیدی برای خود انتخاب کنند .برخی از گروه ها از اعضا می خواستند که در اجتماعاتی منزوی به سرببرند واعضای ممنوع شده یا آنها که عضویت شان خاتمه یافته با اعضای خانواده زندگی کنند و دیگرانی هم بیرون ازفرقه.

 والدین و وابستگان دیگر ، فرقه هارا متهم کردند که برای جذب و نگهداری اعضای جدید ، فریب و نیرنگ بکار بسته و از مهارت های روانشناختی، عملیاتی که کنترل ذهن یا شستشوی مغزی نام گرفت ، استفاده می کنند .آنها بعداً فرقه ها را متهم کردند که از تکنیک های شستشوی مغزاستفاده میکنند تا توان استقلال فکری و عملی اعضا از آنها سلب شود.اتهامات شستشوی مغزی بعد از خودکشی دستجمعی اعضای "معبد مردم "، مزرعه ای اشتراکی در "جونزتاون" درکشور گویان، در1975  قوت گرفت .طبق فرمان رهبرشان "جیم جونز" ، بیش از 900 نفر از پیروان فرقه که اکثراً آمریکایی بودند ،سم خورده و مردند.

  

اظهار نظر مسئولان در خصوص فرقه های جدید دینی در ایران

نام

سمت

اظهار نظر

زهره الهیان

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی

فرقه‌های شیطان‌پرستی، بهائیت و انواع فرقه‌های نوظهور و انحرافی با حمایت غرب و صهیونیست‌ها در حال جنگ نرم علیه نظام هستند.

محمدجواد آخوندی

معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش

پیش از این معاونان و معلمان پرورشی مدارس متوسطه طی گذراندن دوره های آموزشی  در خصوص راههای مقابله با «فرقه های نوظهور انحرافی در مدارس» توانمند شده اند برای مقابله با فرقه های انحرافی این وزارتخانه با حوزه علمیه تفاهم نامه ای امضا کرده است.حضور مبلغان حوزه علمیه قم در کلاس های درسی دانش آموزان از جمله راه های پیشنهادی این وزارتخانه برای مقابله با فرقه های انحرافی در مدارس است.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

در برهه ای از زمان، آثاری مانند آثار صادق هدایت و اوشو چنان رواج یافته بود که حتی در روستاها می توانستیم آن ها را بیابیم؛ این کتاب ها همان طور که گفتم همواره از اعمال خلاف اخلاق همچون همجنس گرایی حمایت کرده و از این رو، مروج اباحی گری هستند تمامی ادیان نوظهور معنوی که به اصطلاح، نگاه مدرن دارند، یک نسبی گرایی معرفتی دارند که این نسبی گرایی معرفتی به نسبی گرایی عملی و رفتاری، منجر خواهد شد وقتی مجموع این افکار نوظهور را - که چه در ایران و چه در خارج از ایران - نگاه می کنیم، متوجه می شویم که یک سیاست غربی و فراماسونری، آن ها را هدایت می کند که نمونه اش رواج یک بارۀ آثار اوشو در جهان است

آیت الله مرتضی مقتدایی

کارشناس مذهبی

رواج تفکرات برخی ادیان، حتی فرقه های انحرافی در میان جوانان تهدیدی جدی است. در بررسیهای خود در مورد موضع گیری های فرقه ای و سیاسی وبلاگهای دینی به این نتیجه رسیدیم که حدود 50 درصد وبلاگها موضع مثبت نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارند و 43 درصد مواضع خنثی و 4 درصد مواضع منفی دارند به همین دلیل است که نظام جمهوری اسلامی ایران احساس نگرانی ندارد.

دکتر امیدعلی مسعودی

استاد علوم ارتباطات

تحقیق سال 88 با حمایت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در مورد وبلاگ نویسی دینی انجام شده است در این تحقیق تعداد زیادی از وبلاگهای دینی در حوزه ادیان رسمی مورد تأیید قانون اساسی ایران و همچنین گرایشها و فرقه های نوظهور مورد بررسی قرار گرفت در جریان تحقیق متوجه شدیم یک جریان دینی در فضای سایبر به زبان فارسی بسیار فعال به پردازش اطلاعات و شکل گیری افکار عمومی در ایران و کشورهای فارسی زبان کمک می کند.

مرتضی ایزدی

جامعه شناس شهری

گسترش نفوذ گروه های عرفانی، روند فزاینده تغییر دین و به پرسش گرفتن دین رسمی حکومتی از سوی جوانان چنان برای حاکمیت نگران کننده شده» که به گفته نماینده مجلس دیگر راهی برای مقابله نمانده که نرفته باشند.

یک راه در پیش گرفتن همزیستی همه باورهاست سنتی که در هند رایج است و یک راه هم سرکوب است که حاصلش نابودی دین رسمی ست. حاکمیت بی توجه به عواقبش راه دوم را برگزیده.

تعداد وبلاگ دینی فعال (منبع دانشگاه سوره )

تعداد وبلاگ

وبلاگ فعال دینی

گرایش دینی وبلاگ

درصد

400 هزار

40 هزار

شیعه

45 درصد

اهل سنت

14 درصد

زرتشتی

12 درصد

مسیحی

17 درصد

یهودی

10 درصد

 

ساختار مطالب وبلاگهای دینی

موضوع

درصد

مطالب دینی

49 درصد

فرهنگی

22 درصد

سیاسی

12 درصد

اجتماعی

6 درصد

شعر و هنر

4 درصد

 42

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 128700

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =