لایحه بودجه 90 بالاخره پس از ماه​ها انتظار، فردا تقدیم مجلس می​شود تا احمدی​نژاد بار دیگر رکورد دو دولتش در ارائه این لوایح سنواتی را بشکند.

به گزارش خبرآنلاین، اگرچه بر اساس قانون برنامه سوم، دولت​ها باید لوایح بودجه سنواتی ​را سالانه تا نیمه آذرماه به مجلس ارائه دهند اما زودترین تاریخی که رئیس جمهور لایحه بودجه را به مجلس رسانده، 17 دی​ماه است که لایحه بودجه 86 را به مجلس آورد.

همین تاخیرهای پیاپی بود که مجلس هشتم را برآن داشت تا در قالب اصلاح آیین​نامه داخلی خود نیز دولت را مکلف به ارائه لوایح بودجه سنواتی تا نیمه آذرماه کند. اما این قانون جدید که پس از قانون اساسی از بالاترین اعتبار حقوقی برخوردار است، نیز نتوانست دولت را ملزم به ارائه به موقع لایحه بودجه کند. کما اینکه لوایح بودجه در دولت دهم به مراتب دیرتر از گذشته به مجلس آمد و در چهارم و دهم بهمن ماه ارائه شد. امسال هم رئیس​جمهور روز اول اسفند لایحه بودجه 90 را به مجلس می​آورد که جدیدترین رکورد در تاخیرهای دولت است.

این تاخیر نگرانی نمایندگان به نسبت سال​های گذشته را افزایش داده است. کما اینکه تا کنون زمزمه نمایندگان در خصوص احتمال عدم تصویب نهایی لوایح بودجه تا پایان سال کمتر به گوش می​رسید و بیشتر یک اظهار نظر شخصی بود اما امسال این موضوع به یک نگرانی عمومی تبدیل شده و زمزمه​ها به یک هم صدایی بدل گشته است.

همانطور که ارائه لایحه بودجه با دوماه و نیم تاخیر یک رکورد جدید است، تصویب آن در سال جاری نیز یک رکورد جدید خواهد بود. چرا که ترجیع بند نگرانی​های نمایندگان در مورد تصویب این لایحه، به تصویب لایحه​ای چند دوازدهم تا پایان سال جاری و تصویب کل بودجه 90 در سال آتی ختم می​شود. به این ترتیب این اولین بار در تاریخ بودجه نویسی بعد از انقلاب خواهد بود که لایحه بودجه به شکل چند دوازدهم تصویب خواهد شد. این در حالی است که حتی زمان جنگ هم با وجود شرایط ویژه کشور چنین نشده بود.

براساس آیین نامه داخلی مجلس، لایحه بودجه پس از تقدیم چاپ و در اختیار نمایندگان قرار می گیرد. پس از توزیع لایحه بودجه نمایندگان 10 روز فرصت دارند پیشنهادهای خود را به کمیسیون های تخصصی مجلس ارایه دهند. ‌کمیسیون​های تخصصی مجلس نیز همزمان طی مدت 15 روز پس از چاپ و توزیع، این لایحه را بررسی و پیشنهادهای خود را به کمیسیون تلفیق بررسی لایحه بودجه تقدیم می کنند.

کمیسیون تلفیق مجلس نیز که با حضور اعضای کمیسیون​های برنامه و بودجه و محاسبات و دو نماینده از هر یک از کمیسیون​های تخصصی تشکیل می شود پس از مهلت کار کمیسیون ها تشکیل می شود. این کمیسیون ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون های تخصصی مجلس حداقل 15 و حداکثر 30 روز مهلت دارد لایحه بودجه را بررسی و گزارش خود را در صحن علنی مجلس ارایه کند.

اگرچه محمد دهقان عضو هیات رییسه مجلس گفته است که کمیسیون تلفیق باید گزارش خود را تا آخر سال به مجلس ارایه کند تا مجلس 10 دوازدهم لایحه بودجه باقیمانده را در آغاز سال 90 بررسی و تصویب کند؛ اما محمدحسن فرهنگی دیگر عضو هیات رئیسه تاکید دارد که نیم توان چنین کرد و باید دولت لایحه بودجه دو یا سه دوازدهم به مجلس ارائه دهد تا در آغاز سال آینده با کسر بودجه مواجه نشود.

/30111

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 131464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
    0 0
    مبارکه!